SAAB 900 LUX

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / SAAB 900 LUX

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / SAAB 900 LUX

  • Författare
    Inlägg
    • maj 15, 2011 at 16:59 #4007

      Hej, Jag skriver dethär från Finland och skulle önska veta lite detaljer om den rubricerade modellen.
      Produktionsåren var väl ’83 o. ’84. Samtliga var väl toppen utrustade och målade i grafit- samt ljussilver färg.
      Men nu kommer frågan som jag inte hittat svar på (medräknat det förra forumet): hur många producerades och i vilka utförande?
      Själv har jag sett en 5 dörrars samt en 4 dörrars fanns det även 3 och 2 dörrars?

      Kollade med Nystadsfabrikens arkiv och de igenkänner inte en där producerad bil som LUX, trots att den deffinitivt ser ut som en sådan och både turbo, farthållare, el- lite här och var samt taklucka och färgsättning tyder på att det skulle röra sig om en dylik bil.
      Registreringshandlingarna nämner inte ordet LUX utan bara tillverkningsnummer SAAB 900 kort och gott. Bilens tillverkningsnummer är YS3AT55L2E7009611. Någon specialist på detta gebit??

        maj 16, 2011 at 19:40 #27836

        En som kan mycket om dessa är Bovy.

        Japp, 83 och 84 samt 1st 82:a.
        Tror den totala siffran var omkring 1200 st, varav 222 i Sverige.
        Fanns i 3-dörrars men inte 2-dörrars.
        84:orna hade T-16 som tillval. Framspoilern lackades inte heller på dessa och den nya grillen kom.

        900 Turbo "lyx" -83
        9000 Aero -93
        9-5 Arc -05
        9-5 Vector -08

          maj 17, 2011 at 09:13 #27860

          Hej.
          Som sagts innan tillverkades Lyxen enbart 83-84 med undantag för “provbilen” som är en 82:a.
          Enligt Bilsport nr. 23 2002 anges siffrorna till 1192 tvåtonslackerade exemplar. Men som det skrivs i Bakrutan nr. 1 2011 fanns dessa att få enfärgade i färgerna svart, skifferblå och silver. Det har funnits andra färger också, exempelvis vit och röd.
          Under 83 fanns 3- och 4-dörrars versioner, och under 84 fanns de i 3-, 4- och 5-dörrars samt med både T8 och T16.
          När det gäller utrustningen skillde det sig åt mellan marknaderna (finns att läsa i Bakrutan).
          Då du frågar om en specifik bil är det enda tipset jag kan ge dig att ringa SAAB och fråga. Jag har kollat de bilar som finns i Sverige, både enfärgade och tvåfärgade, och dessa är tillverkade i Trollhättan på lina 1 (ATXXXXX1XXXXXX), och bland dessa bilar finns en bil som kommit som flyttgods från utlandet.

          Glöm dock inte att -LUX beteckningen fanns även 85 och 86, men det var då ett komfortpaket på dessa bilar.

          Mer än det här kan jag inte svara på just nu.

          Mvh Martin

          Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

            maj 18, 2011 at 20:15 #27931

            900 turbo LYX/LUX fanns även i färgen ROSENQVARTS.

            Mh Fredrik.

              maj 18, 2011 at 21:32 #27938

              Tack alla för svaren!
              Jag fick faktiskt en utredning på min bils tillverkningsnummer:
              YS3 =Saab
              A =900
              T =Turbo (antyder bättre utrustningsnivå än baraTurbo)
              5 = 5-dörrar
              5 =5 -växlar (manual)
              L = 16 venttiler, Turbo + intercooler
              2= kontrollnummer
              E =årsmodell 1984
              7= Made in Finland, Nystad
              009611 =löpande tillverkningsnummer (900/Nystad/-84) totalantal 900 det året 15.000+,
              mao. rullade från bandet i mars april 1984.
              Den separata färgkoden nämner två färger och inredningen sandfärgad plysh.
              Så bilen är nog en original LUX, trots att ett omnämnande inte finns i registerhandlingarna.

                maj 18, 2011 at 22:01 #27940

                @Bovy wrote:

                Hej.
                Som sagts innan tillverkades Lyxen enbart 83-84 med undantag för “provbilen” som är en 82:a.
                Enligt Bilsport nr. 23 2002 anges siffrorna till 1192 tvåtonslackerade exemplar. Men som det skrivs i Bakrutan nr. 1 2011 fanns dessa att få enfärgade i färgerna svart, skifferblå och silver. Det har funnits andra färger också, exempelvis vit och röd.
                Under 83 fanns 3- och 4-dörrars versioner, och under 84 fanns de i 3-, 4- och 5-dörrars samt med både T8 och T16.
                När det gäller utrustningen skillde det sig åt mellan marknaderna (finns att läsa i Bakrutan).
                Då du frågar om en specifik bil är det enda tipset jag kan ge dig att ringa SAAB och fråga. Jag har kollat de bilar som finns i Sverige, både enfärgade och tvåfärgade, och dessa är tillverkade i Trollhättan på lina 1 (ATXXXXX1XXXXXX), och bland dessa bilar finns en bil som kommit som flyttgods från utlandet.

                Glöm dock inte att -LUX beteckningen fanns även 85 och 86, men det var då ett komfortpaket på dessa bilar.

                Mer än det här kan jag inte svara på just nu.

                Mvh Martin

                Finns ytterligare en som du kanske har missat som skulle ha gått till utlandet (förmodligen Usa) som numera finns i Stockholm efter en omfattande renovering, Lämnade Skåne idag med en mycket nöjd ägare!
                Färgkod 113G. Oxblodinredning, Ac,Farthållare. Ellucka, C-lås,el-speglar,elhissar m.mm.

                Mvh

                  maj 19, 2011 at 08:52 #27951

                  @Viggenuffe wrote:

                  Finns ytterligare en som du kanske har missat som skulle ha gått till utlandet (förmodligen Usa) som numera finns i Stockholm efter en omfattande renovering, Lämnade Skåne idag med en mycket nöjd ägare!
                  Färgkod 113G. Oxblodinredning, Ac,Farthållare. Ellucka, C-lås,el-speglar,elhissar m.mm.

                  Mvh

                  Som Uffe skriver finns det en till…
                  En bil som jag aldrig hade blivit ägare till utan Uffes entusiasm, kunnande, kontaktnät och Saabintresse.

                  Hämtade bilen i Hörby igår och njöt i 60 mil.

                  Än så länge står den på lånade hjul så jag gör ingen egen tråd för den utan lägger bara in en liten bild.

                  /Niclas

                    juni 19, 2011 at 15:06 #28984

                    Detta är väl den som figurerade på 900 klubben redan i dec förra året 🙄

                      juni 20, 2011 at 08:45 #29031

                      @Plankan wrote:

                      Detta är väl den som figurerade på 900 klubben redan i dec förra året 🙄

                      Ja, den diskuterades i Blockettråden.

                      Är det något speciellt som är bra att veta med tanke på 🙄 ?

                      /Niclas

                        juni 20, 2011 at 09:48 #29035

                        @Niclas wrote:

                        @Plankan wrote:

                        Detta är väl den som figurerade på 900 klubben redan i dec förra året 🙄

                        Ja, den diskuterades i Blockettråden.

                        Är det något speciellt som är bra att veta med tanke på 🙄 ?

                        /Niclas

                        😆 näh,bara det att det skulle förbrylla mig mycket om inte Bovy viste om denna 😆

                        Jag har en kompis som var intr av den,men det fanns vist lite rost VÄ bak om jag inte minns fel

                          juni 20, 2011 at 10:12 #29036

                          @Plankan wrote:

                          😆 näh,bara det att det skulle förbrylla mig mycket om inte Bovy viste om denna 😆

                          Ok, hade varit roligt om det kom upp ngot nytt.

                          @Plankan wrote:

                          Jag har en kompis som var intr av den,men det fanns vist lite rost VÄ bak om jag inte minns fel

                          Det var inte bara lite rost… nu är det oerhört snyggt rostlagat och lackat av Viggenuffes kontakter.

                          /Niclas

                            juli 16, 2011 at 18:14 #29869

                            Hej!
                            Jag läste dessa intressanta uppgifter om LYX modellen och det passar in på den 900-84 som jag har.
                            Enligt etiketterna på dörrar är det en “modell lyx” med elmanövrerade dörrar och taklucka samt skinnklädsel. Den är svart med T16 motor i det äldre utförandet med startmotorn under turbon. Den är även utrustad med farthållare. På registreringsbeviset står det att den är “I trafik första gången i Sverige: 1985-12-20” vilket är lång tid efter att den tillverkades. På bakrutan finn det en dekal
                            “INTERNATIONAL DIPLOMAT SALES” vilket kan tyda på att den är avsedd för export eller har sålts utomlands. Chassinumret visar att den är tillverkad i Trollhättan.

                            Jag köpte den Juni 2000 och då var motorn inte körbar men karossen och dörrarna var i bra skick. Jag tog Aero-fälgarna och använde de till en 900 T8 som jag körde med då samt fina vinterdäck. Jag plockade ur motorn och fick den helrenoverad då det visade sig att två kolvar var spruckna. Projektet blev nästan helt stillastående under flera år men till slut var rostskadorna lagade samt bilen delvis omlackerad. Under någon av de tidigare 17 ägarna har den blivit helt svart då listerna på dörrarna samt grillen har blivit svarta så jag har gjort likadant. Framstolarna har tagit stryk av tiden så jag har monterat två stolar från en 9-3 med elmanövrering. Det sitter adapter-skenor i gamla fästena så det är bara att ta bort och sätta i de rätta stolarna om man får tag på några framöver. Färgen på klädseln är ljusbrun skinn och sätet bak är skålat för två personer.
                            Jag fick den besiktad förra våren och har nu ”testkört” den under en sommar och det finns en hel del som behöver åtgärdas. Gummibussningarna i framvagnen skulle ha bytts innan motorn monterades då de glappar och gör bilen vinglig. Växellådan är enligt märkningen från -81 och har fel utväxling samt läcker olja. Vad värre är så fungerar inte tryckklockan till wastgaten så den laddar fullt hela tiden (troligtvis orsaken till de spruckna kolvarna) och hela turboaggregatet är till en annan motor och den kastar ur sig lite olja. Det går att köra bilen om man inte står på för fullt. Jag kör på Shell 99-oktaniga så den spikar inte i alla fall och det är bra drag även om man inte laddar på fullt.
                            Det blir en demontering av motorpaketet i vinter och fixning av dessa detaljer men den fungarar bra för att åka i lite lugn T8 fart.
                            Finns det någon som har ett par framstolar i ljusbrun skinn stående så är jag intresserad för att få den i orginal.

                            MVH
                            Anders Lindroth

                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.