Saab 900 projekt O´boy

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 projekt O´boy

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 projekt O´boy

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 51 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 20, 2014 at 18:03 #7956

      Hej.
      Ny här på forumet, och nybliven Saabägare igen. Har under årens lopp haft flertalet Saabar. Allt från og900 – 9-5or.

      Följande projekttråd kommer att behandla min Saab 900, även kallad O´boy!

      Bilen, en Saab 900 från 1982 i färgen Camé. Bilen har väl egentligen räddats från folkracedöden. Den har stått oanvänd i ett par år, och projektet kommer handla om vägen från stillastående till fungerande veteranbil.
      Lite pyssel finns, det mesta pysslet är egentligen besiktningsrelaterade, men kommer även att försöka förädla och förbättra bilen.
      Bilen har fin ägarhistorik, känns tight, och har egentligen under ett väldigt dammigt skal inga tendenser på ålderskrämpor. Förbättringsområden finns det en hel del av, och denna tråden kommer att behandla dem i både text och bildfrom.

      Nedan följer några bilder:

        februari 20, 2014 at 18:10 #62025

        Välkommen!

        Skall bli kul att se mer 😉 av denna bil!

          februari 20, 2014 at 18:43 #173379

          Ja, varmt välkommen! 🙂

          Riktigt fin färg där. Extra bra att den skonades från folkrace givetvis. Ser fram emot att följa denna tråd!

            februari 21, 2014 at 12:22 #173400

            Riktiga Teaser-bilder där. Men framlampan ser ut vara i bra skick! Dom är ju svåra idag… Vad är planen? Original skick eller T16 motor? 🙂

              februari 22, 2014 at 10:04 #173412

              Planen är att återställa och behålla originalskicket. Har bara gått 7000 mil – mycket fräsch inuti

                februari 22, 2014 at 10:28 #173414

                @lars-ake wrote:

                Planen är att återställa och behålla originalskicket. Har bara gått 7000 mil – mycket fräsch inuti

                Detta låter ju mycket spännande! Vill se mer bilder! 😀

                  februari 22, 2014 at 13:05 #173417

                  Bilen historik är ganska väldokumenterad, kan förvisso bero på det låga miltalet samt att det mer eller mindre är en enägarsbil.

                  Bilen är rostskyddsbehandlad 3 gånger under dess livslängd. Instruktionsbok, servicekortet samt besiktningspapper finns, så även diverse kvitton. 237 mil / år är ju inte mycket, milen har väl egentligen inte satt några spår i bilen heller, förutom att vissa saker efter 32 år måste bytas på grund av att de helt enkelt är gamla.

                  Med tanke på miltalet bilen har i dagsläget, ca ~7000 mil, så är det väl snart dags för service igen. Senaste service är gjord 1988 och då vid 6000mil, all dokumentation pekar på detta :332: Bilen har däremot säkerligen fått ett par oljebyten sedan dess, men kan meddela att oljan i motorn är allt annat än fin, kolsvart snarare, så ett byte är ett måste. Växellådsoljan däremot ser riktigt fin ut, och inga läckage går att hitta :CH

                  Fortsättning följer.

                    februari 22, 2014 at 16:31 #173426

                    En tidskapsel!!!
                    Gå varsamt fram, en 32 år gammal bil med 7000 på mätaren
                    och all denna dokumentation är unik.
                    Lycka till! :AP

                    Pelle i Härnösand

                    Pelle i Härnösand

                      februari 22, 2014 at 18:48 #173430

                      Tack, ja ibland har man tur. Ska verkligen bli kul att ta hand om denna pärla!

                        februari 22, 2014 at 19:36 #173433

                        Jag kan intyga att bilen är fin då det är min pappas bil.

                        Rak och fin i plåten, den går jämnt och fint utan några som helst missljud, var länge sedan jag såg en sådan pass fin og900. Bilen är helt klart värd att bevara i originalskick. Ägarhistoriken och dokumentationen är fantastisk, visst dyker det upp bilar med fin historik, men väldigt sällan som denna.

                        Visst finns det förbättringsåtgärder, dessa håller vi på med just nu. Lite lackskador finns, men inget allvarligt. Kanonfina dörrar, och det enda rostiga på bilen är faktiskt tanklocket som har ytrost.
                        Snart kommer även bilen att visas i sin helhet, men under tiden, håll till godo.

                        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                        Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                        Saab 9-3 Vector SC ´09

                        Skämsbil:
                        Audi A6 Avant

                        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                          mars 3, 2014 at 10:41 #173724

                          Det börjar närma sig besiktning. Ingen tid är ännu bokad, då det finns saker att ta tag i innan. Det som återstår att göra är att byta bromsvätska, kontrollera främre bromsoken (höger kärvar) och spola ur kylsystemet. Kylarvätskan ser bedrövlig ut, kolsvart. Blir nog till att köra sk. kylarrens för att få det hyffsat rent. Sen en vanlig oljeservice. Samtliga tänddelar är redan bytta, och en klar skillnad i gångnen märktes dirket (givetvis NGK-stift), bilen blev även mer lättstartad.

                          Har även fått en passande nyckelring av sonen Lars.
                          Man måste ju ha en tidstypisk nyckelring.

                          Avslutar även med en helhetsbild på bilen. Detta är efter en snabb tvätt.

                          Ska försöka få lite vettiga bilder på inredningen, som är riktigt fräsh. Blir till att ta med riktiga kameran nästa gång.

                            mars 5, 2014 at 06:58 #173762

                            Anton har hjälpt mig med byte av bromsklossar. Bak är redan klart, fram återstår det att fixas. Kommer göras i slutet av veckan troligtvis.

                            Måste säga att bilen verkligen är fräsh i hjulhus och undertill. Inte alltid det ser så här fint ut bakom fälgarna. Betänk att bilen ändå är från 1982, alltså 32 år gammal. Belönar bilen med SAAB Originalbelägg runt om. Originalskivorna saknar slitagekant, oket fungerar felfritt, kolven sitter ej fast. Dock skulle hjulhuset behöva en renspolning.

                              mars 9, 2014 at 06:25 #173858

                              Det lutar tyvärr åt två stycken nya ok fram. Sonen hade två liggandes som jag får köpa loss. Kolvet hade fastnat på de gamla, och de såg allmänt dåliga ut. Kanske lika bra att byta till nya.
                              Anton har hjälpt mig med att byta klossarna bak, och hjälper mig nu med att byta främre bromsoken.

                              Motorrummet fick sig även en tvättning. Börjar bli ganska bra faktiskt. Det börjar närma sig för besiktning. Kvarstår att spola kylsystemet ett par ggr samt göra en oljeservice.

                              Märker att det är lite svårt att ta vettiga bilder i ett dunkelt garage, belysnignen är inte den bästa, och tar man kort med blixt blir det inte riktigt bra. Miltalet berättar om en bil som inte rullat speciellet mycket. Sedan 6000 milaservicen 1988 har bilen gått i snitt ca 62 mil per år, inte alls mycket.

                              Bilen köptes utan stereo/radio. Men detta har eftermonterats. Valet föll då på en Autovox. Istället för att montera koppla in högtalarna som sitter i instrumentpanelen så har man satt in en högtalare vid golvet mot torpedväggen. Således är det mono vi använder oss av i min Saab 900. Autovox:en tar emot kassettband, och har radio, till min glädje lyser även radions sökfält. Dock saknar bilen radioantenn, så mottagningen är väl sådär. Blir väl till att lyssna på band istället, känner att jag inte vill borra upp hål i karossen bara för att få bättre radiomottagning.

                                mars 12, 2014 at 13:23 #173964

                                Anton (Lustgasen) och jag var i garaget under kvällen igår och luftade systemet på pappas og900. Pedalkänslan är bra, stumt och fin känns den i alla fall. Dock var det det här med handbromsen. Har för mig att handbromsen är självsjusterande. Hur är förfarandet?

                                Skall man bromsa och dra i handbromsen samtidigt eller skall man klicka upp den 3-4 klick och bromsa? Har faktiskt glömt bort hur det var, någon som vet med säkerhet?

                                Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                                Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                                Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                                Saab 9-3 Vector SC ´09

                                Skämsbil:
                                Audi A6 Avant

                                Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                                  mars 12, 2014 at 15:46 #173970

                                  Alternativ nr 2, dra 3 hack och pumpa på pedalen många gånger,sen kommer handbromsen! :wrench

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 51 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.