SAAB 900 T16 SS (sport sedan) 1988

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 T16 SS (sport sedan) 1988

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 T16 SS (sport sedan) 1988

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 216 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 31, 2015 at 14:20 #383555

      Hej igen!

      Nu såhär sista dagen på detta året tänkte jag göra ännu en projekttråd på en en gammal saab. Detta året slutade väldigt bra, blev pappa i november. 🙂 Helt underbart.
      Så därför har det inte blivit så värst mycket skruvande för mig. Men det ska bli intressant och se om han kommer följa pappas fotspår rakt ner i en gammal saab 🙂

      Men men som jag sagt tidigare så får man mixtra lite med bilrelaterat från datorn 🙂
      Ja vet att jag har en del projekt i rullning, men det är bra att kunna hoppa mellan dem olika projekten. Tröttnar man lite på en kan man hugga in i en annan 🙂

      Projektet startade redan år 2010. Början i Maj vet jag, just när våren klivit på. Senast jag mixtrat med bilen var våren 2014. Så jag har hållt på ett tag med den, men inte haft den där sista glöden att göra klart den. Lite därför jag lägger upp en tråd här med, så kanske motivationen kommer tillbaka 🙂
      Nu kan ni kika igenom hela projektet på min Garagetsida om ni vill, men tanken iallafall är att börja tråden här från starten 2010. Så jag kommer lägga upp bilder och lite text i datumordning.
      Mycket bilder kommer det bli då det är ett ganska stort projekt jag håller på med.

      Nu till bilen som tråden ska handla om! Hoppas sagan kommer få ett lyckligt slut.

      Bilen är en vit 2 dörrars SAAB 900i sedan av årsmodell 1988.. Så det var ju en hyffsat gubbig bil om jag får säga så. Det kommer bli en förvandling till en lite mer lyxig prestanda saab med turbo. En SAAB 900 SS( sport sedan). Det är målet.

      Innan jag köpte bilen som tom kaross på hjul 2009 så var det en kompis som hade denna som projektbil. 2006 köpte han bilen. Så några år hos han var bilen innan, under den resans gång har den fått en hel del kärlek. bla ett motorbyte, Vet det var på den tiden man var tvungen att ha avgasintyg från saab, en lång väntan vet jag han hade. Själva typkollen gjordes 2007-06 och intygen fick han inte förrens nån gång på början av år 2008. Var ena slappfisar. 🙂

      Efter en lång väntan fick han tillslut åka på en registreringsbesiktning med den, 2008-03-31 Förvandlades den till en turbomatad 16ventilare. (undrar om inte dem nya reglerna med att man bara behövde reggbesikta kom just i den här vevan).

      Så den nya informationen i övriga uppgifter efter motorbytet lyder så här.

      T31A Motorn utbytt.
      Motor: Saab 2,0 Turbo 16v år 1990.
      Motorfamilj G B202L 3A 03.

      Men redan vintern 2009 avslutades projektet pga ett Combi Coupe bygge. Så då rensades bilen nästan helt, den blev donator till cc bygget. Det var då jag kom på att jag tar reda på bilen. Ville rädda den och ge den nytt liv igen.

      Så här börjar min saga om en SAAB 900 SS . Tom kaross med bra potential, väldigt lite rost och just att den var reggad med t16 lockade ju.

      Här sätter jag punkt för skrivandet och lägger upp två bilder på hur den såg ut 2006 innan den blev turbo. Runt 16 000 mil hade den gått här.

      Sen får jag passa på att önska er alla ett GOTT NYTT SAAB ÅR!!!! 🙂

      Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

        januari 1, 2016 at 11:09 #383564

        Jaha, då var det nytt år igen då, tiden går fort. God fortsättning på er alla och hoppas 2016 blir ett riktigt bra år.

        Nu är det dags för lite bilder igen. Men nu reser vi tillbaka nästan 6 år.

        I början av Maj 2010 rullade jag fram bilen för att starta projektet, hade inget garage då, så allt gjordes ute när vädret tillät. Förutom lackeringsjobb, det gjordes under tak.
        Det skulle bli riktigt kul att få börja rota i denna bilen.
        Började här att fundera på vilket stuk och utseende den skulle få, hade några alternativ, grejer fanns för att bygga vilken som hellst av dem. Så det var bara att försöka bestämma sig.

        (Alternativen var)

        1. Uk aero.(dvs aerokjolar,bridgevinge samt my87> utseende).
        2. Aero kjolar plus airflow fram och bak.
        3.Trubbnos aero utseende.
        4.Trubbnos airflow.
        5.Som den är men enbart med aerosköldar fram och bak. Ska bli spännande å se vad som bliver:)

        Såhär såg den ut då jag började med den.

        Jag började med att jaga rost inv, så all asfaltsmatta skrapades bort. I skuffen var det ett litet hål i ena hörnet, ut mot hjulhuset. Annars bara lite blästerjobb.

        Här under baksätet fanns bara lite blästerjobb.

        Men i främre delen av golvet fann jag den allvarligaste rosten, klassiskt fel på 900an. Där golvplåten möter z-balken.
        Här är all rost blästrad och grundad med. Notera att det viktigaste sitter kvar, gaspedalen 🙂 haha.

        Här är skuffgolvet renblästrat från den rost som fanns samt grundat.

        Höger hörn i skuffen var det jag svetsade lite i, lade även i lite nytt kitt i skarven med.

        Vänster hörn renblästrat, grundat och kittat i skarven.

        Bild under bagagerummet, fanns ingen rost i skarven. Där kan dem va riktigt dåliga.

        Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

          januari 1, 2016 at 17:50 #383591

          Lite mer bilder från Maj 2010.

          Jag fortsatte med att riva ner hela bakvagnen på delar. Här är lite grejer redo för blästring.
          Större och tråkiga delar lämnar jag bort på blästring,men mindre saker blästrar jag själv.

          Bogserögla och stötfångarfästen blästrade och grundmålade.

          Blästrat samt grundmålat.

          Lite grejer som är klara. Blästrat och målat.

          Bromsoksbyglar blåste jag rent med och måla. Både fram och bak.

          Bakre bromssköldar klara.

          Bakre hjulhusen har jag inte så mycket bilder på, men dem rengjordes noggrant från all underedsmassa samt så har all rost blästrats då. Ena sidan lagade jag stötdämparinfästningen på och den andra sidan blev det en liten bot baktill vid infästningen av stötfångarförlängningen.

          Nu har det blivit Juni. Här är bakvagnen rensad, har även här skrapat fram all rost och blästrat,grundat och täckmålat.

          Här har jag gjort klart och sprutat ett lager underredsmassa. Underredet klart fram till golvet om man säger.

          Det är ett riktigt skitjobb att fristråleblästra men det är gött när det är gjort. Denna lilla blästerkulan kör jag med, bra skjuv i den faktiskt. Går åt mycket sand,men försöker ta reda på så mycket som möjligt hela tiden och sila den så ja kan köra den fler gånger.

          Här är skåpet, där har jag nött många timmar. 🙂
          Lite matt i lacken.

          Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

            januari 2, 2016 at 11:20 #383614

            Mera bilder från Maj/ Juni 2010.

            Tvärstag klart med nya bussningar och färg.

            Momentstagen klara, nya bussningar här med.

            Även dessa har jag blästrat och målat, samt nya bussningar.

            Mer grejer klara.

            Målning i skuffen.

            Här är skuffen färdigmålad.

            Kunde inte hålla mig, så hjulhusen blev vitmålade.

            Vänster hjulhus.

            Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

              januari 2, 2016 at 13:26 #383619

              Måste vara härligt att lägga upp en renovering i efterhand, som att jobba i turbofart (!) utan att behöva anstränga sig (igen).

              96 V4 1975 ”Bollen”
              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                januari 2, 2016 at 15:34 #383623

                Måste vara härligt att lägga upp en renovering i efterhand, som att jobba i turbofart (!) utan att behöva anstränga sig (igen).

                Haha!

                Jo man blir ju inte skitig ens 🙂 Men det suger lite i skruvtarmen, men men, får duga såhär ett tag 🙂

                Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                  januari 2, 2016 at 23:52 #383680

                  Åhh, det jär är mumsmums!!

                    januari 3, 2016 at 18:40 #383701

                    Åhh, det jär är mumsmums!!

                    Härligt att du tycker det 🙂

                    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                      januari 3, 2016 at 23:11 #383707

                      Sneglat på denna bil på garaget.org under många år, äntligen har den fått en tråd 🙂

                      Saab 93B -59 (Blå)
                      Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                      Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                        januari 4, 2016 at 15:39 #383816

                        Sneglat på denna bil på garaget.org under många år, äntligen har den fått en tråd :)

                        Jo jag tyckte att det är dags att få upp projekten här på klubben med. Kul att du följer det. 🙂

                        Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                          januari 5, 2016 at 20:46 #384031

                          Maj/Juni/Juli 2010

                          Här kommer det lite bromsoksrenoveringsbilder, allt är blästrat, målat samt nya tätningar.

                          Nya Kilen fjädrar,och uppmålade begagnade Koni stötdämpare. Dem blev Talladegaröda 🙂
                          Även fjäderstrutarna/genomslagsgummina blästrades målades.

                          Spindlarna fram renoverades med, blästrat,målat och nya hjullager. Bromssköldarna har jag kapat om lite så dem går nu att demontera utan att pressa isär navet 🙂 Kan va bra nån gång.

                          Ja det får duga för nu 🙂

                          Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                            januari 5, 2016 at 20:48 #384032

                            Blir riktigt fint!

                              januari 5, 2016 at 20:50 #384034

                              Blir riktigt fint!

                              Tackar! 🙂

                              Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                                januari 7, 2016 at 08:13 #384083

                                Meget fint arbeid du har gjort her! Jeg har veldig sans for 2 dørs sedan. Det karosseriet kler absolutt et aero-kit. Ser at du også har bridge-spoiler til bakluken.

                                Been a Saab owner since 1987.
                                I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                                Today I have:
                                1960 93F
                                1967 96 Monte Carlo 850
                                1975 96 V4
                                1989 900i 8V 5 dørs
                                1992 900S 5 dørs
                                2009 9-3 SC tid

                                  januari 7, 2016 at 08:13 #384084

                                  Meget fint arbeid du har gjort her! Jeg har veldig sans for 2 dørs sedan. Det karosseriet kler absolutt et aero-kit. Ser at du også har bridge-spoiler til bakluken.

                                  Been a Saab owner since 1987.
                                  I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                                  Today I have:
                                  1960 93F
                                  1967 96 Monte Carlo 850
                                  1975 96 V4
                                  1989 900i 8V 5 dørs
                                  1992 900S 5 dørs
                                  2009 9-3 SC tid

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 216 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.