SAAB 900 T16 SS (sport sedan) 1988

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 T16 SS (sport sedan) 1988

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 T16 SS (sport sedan) 1988

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 216 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 8, 2016 at 12:47 #385491

      Intressant! Hur menar du att du gör när du “svetsar” med lödkokven?

      96 V4 1975 ”Bollen”
      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

        februari 9, 2016 at 11:35 #385520

        Fixade till ratten som är tänkt ska sitta i, men jag brukar byta rattar stup i ett så det kan bli vad som känns rätt för dagen. Detta är förövrigt min favoritläderratt.
        Den var hel och fin i lädret,men var sliten i färgen, sen var tyvärr den grå dekorbiten borta med.
        Så blev den med lite ny färg.

        Snyggt!
        Vad använde du för att färga ratten? Ska göra en liknande operation på mina rattar och alla tips tas emot 🙂

        http://www.garaget.org/shinyhead
        Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
        I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

          februari 9, 2016 at 12:43 #385524

          Intressant! Hur menar du att du gör när du ”svetsar” med lödkokven?

          Jag bara bränner och kletar ihop 🙂 Lade även till lite material med, som jag tog från en konsol.

          Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

          • Det här svaret redigerades för 8 år, 1 månad sedan av saab putte.
            februari 9, 2016 at 12:45 #385526

            Fixade till ratten som är tänkt ska sitta i, men jag brukar byta rattar stup i ett så det kan bli vad som känns rätt för dagen. Detta är förövrigt min favoritläderratt. Den var hel och fin i lädret,men var sliten i färgen, sen var tyvärr den grå dekorbiten borta med. <strong class=”d4pbbc-bold”>Så blev den med lite ny färg.

            Snyggt! Vad använde du för att färga ratten? Ska göra en liknande operation på mina rattar och alla tips tas emot :)

            Tackar!

            Jag köper grejer från Läderspecialisten, dem har allt vad gäller läderrenovering. Så kika in där 🙂

            Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

              februari 9, 2016 at 13:09 #385527

              God Dag!
              Pannkaks och semeldagen är det visst idag med, så därför har jag stekt lite pannkakor. Ska bli gött 🙂

              Tänkte börja en ny månad med lite mer mixter. Det blev tydligen inte så mycket gjort för mig denna månaden, detta var det enda jag hade. Men det får duga.

              (September 2011)

              Adapterfästen för att kunna ha nyare stolarna i gamla karossen. Byggda i 8mm plattjärn, borde inte vika sig i första taget.

              Så blev det med fästena monterade, skruvade i original hålen. Men det var lite pyssel och mätning för att stolen skulle gå fritt från konsolen och instegslisten. men blev riktigt bra faktiskt.

              Då var adapterfästena färdiga på båda sidor och stolarna provmonterade. Breda är dem men dem tar inte i nånstans. Förarstolen är elstyrd,dock inget minne. men jag har ganska bra minne så det blir nog bra:). Passagerarstolen bygger på ett stolschassie från en vanlig 9000 stol så den är helt manuell. Men båda är fällbara,kan va gött å ha i en 2dr.

              Jaha, det var så den såg ut,här har jag rivit isär knappsatsen till fönsterhissarna och gjorde rent och polerade kontaktytorna lite. Trevligt kvällspyssel:)
              Här har jag ännu ett problem då jag har nyare konsolen till gamla karossen, denna senare variant av knappsatsen har en helt annan anslutning, så det måste fixas med, men det kommer senare i tråden.

              Skaffade även en knappsats till fönsterhissarna från en Ng900 coupe. Lite modernare stuk, så nu har jag två alternativ att välja på. får se vilken jag tar. Denna passar bolt on på nyare kontakten.

              Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                februari 9, 2016 at 20:10 #385552

                Fy va snyggt det blev med dom stolarna i den bilen, helrätt!!
                Sofistikerat med adaptrar (måttskiss?) och fällning!
                Lite dregel här nu…

                  februari 10, 2016 at 08:36 #385571

                  Fy va snyggt det blev med dom stolarna i den bilen, helrätt!! Sofistikerat med adaptrar (måttskiss?) och fällning! Lite dregel här nu…

                  Ja dem sitter fint, tight är det men det går fritt överallt. Kanske kan ha någon kladdlapp på skenorna. Ja stolarna är ombyggda, dock ej jag som gjort, men vore väldigt intressant att plocka isär dem och se hur dem gjort 🙂

                  Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                    februari 10, 2016 at 09:17 #385572

                    Oktober/November/December 2011

                    God Morgon igen!

                    Ny månad igen, men nu kör jag tre månader på en gång då det inte finns så mycket att visa.
                    Lite blandat av allt.

                    Bilen ska få komma in under tak nu och invänta våren. Hann inte riktigt med att göra så mycket med den som det var tänkt men kommer nya tag till våren. Lite småplock blev det under höst/vintern.

                    Här har jag fått hem lite nya grejer. Det blev en ny konpinne och bussning till växelstångsknuten. Passade på att lyxa till lite med rostfria muttrar å brickor. Bra att veta är att denna bussning är lika på saab 9000 som 900a.

                    Stålomspunnen kopplingsslang inhandlad. Ser lite porrigt ut 🙂

                    Renoverade kopplingscylindrar. Kommer förmodligen sättas i den vita. Slaven sitter nu i min Gubbräcer. (kom jag på såhär i nutid) 🙂

                    Blitt lite ändrade planer vad gäller turbo,då jag bytt ut 7ans raka avgashus till ett 7ans vinklade. Här en moddad jt böj som passar till vinklade huset.

                    Här är det lite turbomeck . Td04 18t. Bytte avgashus på den till ett 7ans vinklade,samt vridit lagerhuset lite så det går fritt vid oljereturen. Det var tight emot wg stången förut. Nu ska jag bara fixa två nya nipplar då två av dem tre som sitter på var lite fula:).

                    Labyrinttätningen i turbon, i stället för en hel fläns med en svarvad styrning på kan man endast svarva en tunn ring och knacka i turbon. funkar kanon. blir ju sak samma bara det att turbon kommer inge längre fram som den skulle gjort med en fläns typ den kl säljer.

                    Här är insugningsröret klart, blev svart krymplack på det, lite jävligt att få rättvist på bild men sjukt häftig färg. Tycker det blev bra.

                    Närbild på krymplacken. 🙂

                    Fuelrail från saab 9000 monterad.Tycker den är finare att se på, därför jag kör med den. Målade den med.Tror det blir fint med svart. sen polerade jag texten lite på insuget. Frågan är hur spjällhuset ska bli. vitt kanske? eller svart krymplack eller samma svart som på railen. hm. tål att tänkas på. Har ju planer på tryckrör i vitt, med svarta siliconslangar och rostfria blanka klämmor. Jaja det löser sig med gris bara det blir jul:) Det märks senare i tråden.

                    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                      februari 10, 2016 at 10:05 #385573

                      Appropå porrigt: Det insuget! Wo-ho-ho!
                      😀

                      96 V4 1975 ”Bollen”
                      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                        februari 12, 2016 at 09:41 #385698

                        Appropå porrigt: Det insuget! Wo-ho-ho! ?

                        Ja det är lite fräckt 🙂

                        Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                          februari 12, 2016 at 10:49 #385702

                          Februari/Mars 2012

                          Tja!

                          Nu är det nytt år igen, nämligen 2012. Men verkar som jag inte gjort något i Januari så det blir att hoppa till Februari/Mars direkt.
                          Här har jag fixat lite med några emblem och sen lite motorplock mm.

                          Här har jag monterat nya packboxar i båda gavlarna.

                          Lite emblem som ska på. Faktiskt så är inget av dessa emblemen nya, bättre begagnade som jag bättrat i lite färg i samt rengjort noga.

                          Sådär, här är saab emblemet helt klart så nu är alla emblemen klara . Det är saabmärket från förra bilden jag gjort helt klart och här jämför med ett helt nytt. Inte så stor skillnad. Har målat i allt det svarta då det var väldigt slitet i färgen. Gissa vilket som är nytt. Kanske lite lätt å se. men men. det blir nog bra 🙂

                          Fräschade upp ett par sådana plastlister som sitter på taket vid dropplisten baktill. Blev faktiskt ganska fina. Med tanke på att dem i stort sett var vitgrå förut. Receptet blev våtslipa bort all död smulig plast sen kladda jag på lite Concept vista. 🙂

                          Paket med lite packningar och dyligt.

                          Nytt kamkedjekit.

                          Lite lager ska det väl vara med.

                          Här har jag just hämtat hem lite motordelar från Halvarsson Racing. Blir standardstakar som är invägda samt nyhonade bussningar.

                          Balanserat och slipat, sen har jag blästrad det sedan förut, lagret ska bytas med.

                          Då jag hade svårt att finna nya standardkolvar med ÖD0,5 mm så fick det bli dessa smidda Wiseco kolvar. Nästan så dem borde stå i ett vitrinskåp.
                          Jo blocket ska borras till 0,5 öd.

                          Gjorde egen packning till motorvärmarhuset.

                          Hetvattentvättad, balanserad och polerade tappar.

                          2st 2,1 spjällhus ska bli ett fint, då det ska bli trionic så passar spjällägesgivaren rakt på detta spjällhus. Om inte givaren var samma tom. Kommer inte ihåg.

                          Rengjorda och inoljade kedjesträckare. Kommer bli en fräsch begagnad. Sällan det är fel på dessa.

                          Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                            februari 12, 2016 at 11:45 #385703

                            De där plastmojarna till dropplisterna brukar ju inte bara vara grå utan dessutom upplösas i intet bara man tittar på dem…

                            96 V4 1975 ”Bollen”
                            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                              februari 12, 2016 at 17:55 #385710

                              Det blir mycket extrajobb när man envisas med att bygga allt av något annat 🙂

                                februari 13, 2016 at 00:51 #385718

                                Du menar att du slipper ha långtråkigt.
                                🙂

                                96 V4 1975 ”Bollen”
                                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                  februari 13, 2016 at 08:10 #385719

                                  De där plastmojarna till dropplisterna brukar ju inte bara vara grå utan dessutom upplösas i intet bara man tittar på dem…

                                  Ja dem kan va väldigt dåliga 🙂

                                  Det blir mycket extrajobb när man envisas med att bygga allt av något annat :)

                                  Ja visst är det så 🙂

                                  Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                                Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 216 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.