Saab 95 -60 (Ultimata banbilen)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -60 (Ultimata banbilen)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -60 (Ultimata banbilen)
- Detta ämne har 95 svar, 34 deltagare, och uppdaterades senast 2018-12-16 08:24 av Morten S..
-
FörfattareInlägg
-
Nytt forum, nya tag, samma fortsatta vansinne!
Då fortsätter renoverings projektet i denna tråd, för äldre bedrifter och vansinne se:
http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=65808&page=22Projektet fortsätter
En saab 95, registrerings handlingarna från länsarkivet säger att det ska vara en av 1960 års modell, funnen helt renplockad ute i en skog, ett skogsvrak alltsåMIN VISION
Då det uppenbara sig för mig att det inte fanns så många exemplar av just den här årsmodellen kvar på vägarna så bildades en ide. Dels så är en ovanligt kaross alltid värd att rädda ur ett rent industrikulturhistorisk värde(långt ord) men så har jag även möjligheten att göra en ovanlig banbil, unik skulle jag våga påstå.Jag har möjligheten att göra Sverige ballaste, rappaste och fränaste Saab 95 av 1960 års modell
uppdatering kommer inom kort
Attachments:
Rätthängda dörrar? …..jaooooo som bekant så kunde inte saab och vägverket vara överens på 60;talet om årsmodeller, så att jag har “rätthängda”dörrar är inga problem, iallfall om man frågar saab 😉
Har iallfall hittat tillbaka till garaget och det firade jag genom att vända henne på sidan
Och med buken blottad så kunde jag svetsa hjälpramen underifrån
Det gick ganska bra idag
Det gick så bra att till och med garageägaren kostade på att beröma mig lite…
…Det händer inte så ofta så jag sög i det man fick
Okej jag är ingen fullfjädrad svetsar, det märks att jag är bara en vanlig dödlig, men dom här svetsarna vågar jag till och med visa upp för SFRO mannen i Östersund
Samme man hade gett mig instruktionen att den delen av hjälpramen som löper under golvet så SKALL svetsarna vara 20 mm breda och det ska vara 50 mm mellan dem, så sagt och gjort gjorde jag så, fick hamra lite med svetssläggan samt böka lite med golvplåten för få den hyfsat an mot hjälpramen, det glesar lite här och var men där stoppar vi fukten förhoppningsvis med massor av karosskit
Passa på att svetsa A;et underifrån
Tänkte svetsa på båda sidorna om hjälpramens fyrkantsrör när hon låg på sidan. Men det blev så besvärligt att svetsa dom ytorna som hamnade upp och ned, så jag fick svetsa det jag kom åt…
…för sen tippa ned bilen och välta den på andra sidan för komma åt från andra hållet
När vi välten bilen åt det här hållet så hörde vi ett lite pys? vi gick runt bilen och ur ena sidan rinner det en vätska! “Har du bensin kvar i bilen? frågar gargeägaren, eftersom bilen inte har haft en bränsletank på flera år och att den är fullständigt renplockad gjorde mig ännu mer fundersam, tills jag tittar ned och se att en öl har sprungit läck… oj då då kom jag på att jag glömt två öl i bilen sen förra helg svetsning, alkholmissbruk gormade garageägaren och räddade den sista till sin mun
När jag tippade bilen åt det här hållet så påmindes jag att bilen stod så här för tre år sedan med…
… lite har väl hänt dom senaste 3 åren, det går iallfall framåt 😉 Med lite tur hinner jag klart det sista med underedet i veckan så slipper jag hålla på välta bilen åt alla håll
Nu mot sängen!
Mini update
Svetsade hjälpramen från andra sidan, samt byggt vettiga avslut på ramen mot golvet
La även igen en öppen kant på ramen så nu är jag nog klar med ramen, rent svetsmässigt, gasen tog även slut så jag måste fylla på flaskan, så det blir väl att måla nu mest här framöver.
Sen så ska jag börjar “rikta in” lådan och drivaxlar så allt hamnar rätt, då är jag redo att flytta ned fästet för styrsnäckan (då får jag änterligen göra klart torpeden, sista rostlagningen på bilen) samt börja bygga på den nya framvagnen, coilovers och svetsa nya A-armar, det är mycket kvar 😉
Man skulle lätt kunna tro att detta projekt har avstannat och att jag gett upp, men tji fick den som trodde det.
Har dock haft lite mycket och göra det sista året med jobb, har varit till stockholm en heldel och klippt lite tv. (Då det är sånt bös jag livnär mig på) Suttit på “Allt för sverige” och “112 på liv och död” även jobbat lite åt försvarsmakten så det har varit full huggning
Även att jag har kommit in i en komplicerad fas ställer till det en hel del. Har justerat lådan fram och tillbaka i motorutrymmet, det är lättare sagt än gjort att få en saab 900 låda att hamna i mitten i ett främmande motorutrymme. Inte en sida är den andra lik, den är väldigt asymmetrisk. Sen så fick jag konstruera en ställning (fel polare hjälpte mig) som gjorde att man kunde få lådan lodrätt i motorutrymmet (det är där gängstången kommer in i bilden, då kan man justera höjden både bak och fram och få den plan) var även tvungen att loda in bilen så den blev rak och låna en laser av garageägaren för se att låda inte hamna snett i motorutrymmet, så det har varit mycket mäckel. Men på plats kom hon
Nästa steg var att bygga dom nya motorfästerna som ska var skruvade i primärhuset, var in till stan och köpte på mig 5 mm stål så det blir rejält och bra, pyssla lite och fick till en bra konstruktion allt eftersom
Nästa pilsner var motorkuddar, vill sätta ditt nått rejält med det samma, var runt på lite ställen och kolla, fick då tipset att åka på VOLVO LASTVAGNAR för där hade dom kuddar som trim och racing folket brukar använda, åkte ned ditt. Första killen kollade på mig med tom blick och letade upp en kollega som visste precis vad jag prata om. Dom som kör ´”volvo orginal racing” brukar byta ut orginal 740 kudden mot en lastbils växellådskudde (Även nån filur som han kände hade såna på sin TOKTRIMMADE BMW) Så det lätt för bra för vara sant, så efter lite pruttande så köpte jag tre stycken på ett bräde
Så efter lite fintänkande, bollade lite konstruktionslösningar med gargeägaren(min konsult) och studera SFRO handboken kom jag på hur jag skulle göra.
Konstrukterade en liten plattform med två trekantsprofiler där under och svetsade helt sonica fast den i hjälpramen (fick nu bra nytta av att jag dragit den hela vägen fram nu)
Borra ett litet hål och provmontera kudden, passa som en handske =)
När jag endå hade farten uppe gjorde jag en för vänster sidan dock något kortare då jag inte behöver bygga kudden en sån bit från lådan (då den lutar åt höger, sett framifrån)
Och så prova med kudden
efter det knackade jag ned plattformarna lite då dom dragit sig i svetsen, nu ska jag vänta med att svetsa dem underifrån (funderar om jag ska låta garageägaren svetsa dem med pinne, så slipper jag vända på bilen för komma åt dem ordentligt för att det ska bli en ordentligt SFRO godjänd svets)Nu är det bara att fortsätta med att bygga klar fästerna, har jag lite tur nu så får jag lite gjort i veckan, måste passa på nu !
Åker och jobbar snart !!!
Attachments:
Temat för dagen är BYGGA SIG ETT REJÄLT MOTORFÄSTE SOM TÅL BELASTNING
Började arbetsdagen med att klippa en liten mall för det tänka fästet
Klippte en stående bit med, funderade ett tag var jag skulle sätta den.Kapade till en bit av stålet
Biten föll på plats ganska snabbt
Gjorde helt sonica en bit för andra sidan med
Sen small det till efter lite fintänkade, pang pang bitarna på plats
Det gick så smidigt att jag höll på glömma att ta foto alls
Tyckter det blev en vettig installation, rejält och bra (och förhoppnnigsvis inte onödigt tungt)
Passade att lägga igen dom onödiga hålen fram på fästet
Så då ska jag ta av fästerna, slipa all ful svets och lägga in vackra långa svetsträngar
Snart så kan jag börja med det bakre fästet, nu ska jag föröska hålla ångan uppe
Hepp…
Attachments:
I helgen så byggde jag klart bakre fästet
Började med fästpunkterna mot lådan
Svetsa en liten platta på hjälpramen där kudden skulle sitta
Ditt med kudden och svetsa ihop fästet
Sen när det bakre fästet var klart så var jag tvungen att lyfta ur lådan för få lös fästet, rev bort ställningen som lådan hängt i. Helsvetsa bakre fästet innan jag stoppade tillbaka lådan, var nervös att lådan inte skulle passa riktigt, att nått skulle ha slagit sig i svetsningen, men den passade som en hand i en hanske, till och med polarn blev imponeras att det bara passa rakt på
Tog fram vattpasset och kollade om lådan hade slitit sig från inställningen jag hade gjort med ställningen. vattpasset visade att lådan är spikrak både i körriktningen och bredd (helt otroligt perfekt rakt var det med)och lådan var fortfarnade centrerad i motorutrymmet
Lite knepigt att man håller på trixa för få i in lådan nästan i ett år fram och tillbaka, gör en ställning som den blir hängande i ett halv år och så gör man klart alla tre fästen på en vecka!
Nu skall fästerna helsvetsas.
Få se den dagen jag trycker ned en motor över lådan om jag åker på göra om främre fästerna och sätter dem direckt i motorn, men det får vi se när jag kommer över en 16 ventils motor att pressa på över lådan …Ingen som har en som ligger och skräpar i närområdet Sundsvall?
Attachments:
Dagens jobb
Svetsa dit förstärkningar och slipa på det bakre fästet, så nu ser det nästan ut som en orginalgrej, vart himla nöjd
Svetsa klart dom främre fästerna och la lite färg även på dem
Gjorde klart det jag kom åt i motorutrymmet, ska “Lura” polarn att pinnsvetsa resten från undersidan
Mer hann jag inte med, nu ska jag tillbaka med allt och lösa problemet att primärhuset tar i huven när man viker ned huven, behöver några mm till för det ska vara helt perfekt
Men det ska väl lösas på nått sätt…
Attachments:
Så…
Då har SFRO mannen sett bilder på motorfästerna! Sen det hårda nedslaget jag fick över hjälpramen förra året så var jag livrädd att han skulle underkänna dem, men jag fick ett svar som var till min fördel (nästan)
“SER OK UT dina svetskonster ser fortfarande rätt risiga ut håller säkert men vinner inga skönhetspris”
Jaja, okej jag får inte till svetsfogarna så dom är utställningsbara, men det håller!
Så då kan man säga att jag änterligen nått ettt delmål, med växellådan på plats och fixad så kan jag börja fixa med A-armarna och mixa ihop dem med og900 spindeln och skivorna. Det kommer bli lite mäckel, Fuling på forumet har jag redan “terroriserat” på telefon ett par gånger för reda ut hur fan man mixar saab 900 grejor med saab 95
Vi får se hur det går, har fått lite instruktioner “hur jag borde gör”
Det går åt rätt håll iallfall
Med växellådan på plats så kan jag börja jobba med framvagnen, fick ett infall i dag och kastade på saab og900 spindeln och skivan på original A-armarna.
cambern blev “lite hej kom och hjälp mig”, men till min förvåning passade det bättre än jag trodde, var tvungen att sätta spindlelederna på yttersta hålet på bärarmen för det skulle passa, såg även att hålindelningen skiljde mellan saab og 900 och 95
Bra för arbetsmoralen att se att det börjar likna en bil igen =)Nu ska jag mäta lite för att ta reda på hur mycket jag måste förlänga a-armarna, målet just nu är att återställa framvagnen så cambern blir 0 grader som originalet, sen när jag har nått det så ska jag föröka få till 2,3 graders negativ camber, men en sak i taget… det går framåt
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.