SAAB 95L -76

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 95L -76

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 95L -76

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 106 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 8, 2008 at 20:54 #128518

      Ingen fara det är bara att posta. Han har bra smak far din 🙂 Mitt objekt har hållit sig kring boden tror jag mest och är nog rätt förskonad från vägsalt. Men det finns mycket som måste hejdas, kryper rost lite här och var.

        oktober 9, 2008 at 20:40 #128552

        I kväll hamnade 95.an i gott sällskap i verkstaden. Vem är snabbast på se vad det är för bil?
        V70.ian och 240.ian borträknade då -)

          oktober 9, 2008 at 20:51 #128555

          Citroën ID19 Kombi?

            oktober 9, 2008 at 20:52 #128556
            emul wrote:
            Citroën ID19 Kombi?

            Nope…

              oktober 9, 2008 at 20:56 #128557

              hva med volga stasjonsvogn

                oktober 9, 2008 at 21:03 #128558
                jan wrote:
                hva med volga stasjonsvogn

                Japp, rätt svar.

                  oktober 9, 2008 at 21:07 #128559

                  Den modellen har man alldrig sett tror jag.

                    oktober 9, 2008 at 21:07 #128560

                    Kvällen resulterade i en fungerande koppling efter att den renoverade slaven och nya slangen kom på plats:

                    Vattenpumpen kom inte på plats. Insåg att nedre kylarslang också behöver bytas. Har införskaffat denna samt knackat en packning till bakstycket på pumpen då endast den främre packningen följde med pumpen. Men under helgen så…

                      oktober 9, 2008 at 21:10 #128561
                      Fredrik.A. wrote:
                      Den modellen har man alldrig sett tror jag.

                      Finns några Volga och andra äldre “ryssbilar” som hålls igång av entusiaster. En riktigt rolig bil på många sätt. Killen som äger den jobbar på plåtverkstaden på firman jag jobbar på.

                      //Per

                        oktober 9, 2008 at 21:13 #128563

                        Har inte heller sett den.. 😉

                        Citroën är ju lätt att gissa varför jag gissade..och ID19 är enda jag kan, kollat upp en sån här i stan en gång!

                        Ryssbilar är spännande.. Att åka och leta upp nåt udda och köra hem har varit på planeringsstadiet i bastun många gånger….

                          oktober 10, 2008 at 06:14 #128573
                          Fredrik.A. wrote:
                          Den modellen har man alldrig sett tror jag.

                          http://home.no/migreg/

                          http://www.ladaparts.ru

                          Been a Saab owner since 1987.
                          I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                          Today I have:
                          1960 93F
                          1967 96 Monte Carlo 850
                          1975 96 V4
                          1989 900i 8V 5 dørs
                          1992 900S 5 dørs
                          2009 9-3 SC tid

                            oktober 10, 2008 at 21:50 #128616

                            I detta mörka tillhåll skulle jag monterat en ny vattenpump idag:

                            Hade ju knackat en packning och allt. Men den flexslang jag köpt för att ersätta den nedre kylarslanegn med visade sig vara för lång. Ska se om det går att ordna en sådan av rätt läng imorgon.

                            Flyttade bilen en liten bit per motordrift och hann konstatera att frihjulet fungerade. Bra! Dock en väldigt kort utflykt av förklarliga skäl.

                            Ska göra en samanställning på mina utgifter “so far” har inte kvitton här hemma men vad jag tror iaf:

                            Inköp 1500:-
                            T-stift + T-kablar 250:-
                            Rep.sats, slaven 80:-
                            Kopplingsslang 110:-
                            Kylarslangar + klammer 200:-
                            Vattenpump 300:-

                            =2440:-

                            560:- kvar som ska räcka till lyktinsats fram, glykol, låscylinder och ?….

                            Det kan gå 🙂

                              oktober 10, 2008 at 21:56 #128617
                              Nbottning wrote:
                              560:- kvar som ska räcka till lyktinsats fram, glykol, låscylinder och ?….

                              Det kan gå 🙂

                              joo, men nu börjar du bli lite småförälskad i bilen också så då är det lätt att en budget spricker. då blir det lätt även SS&R-ratt, fotbollsfälgar, sportavgassystem, hårdare fjädring, 1700 vevaxel, vassare kam, kanske en liten portning av topparna, stereoanläggning osv 😉 😉 :whistle:

                                oktober 10, 2008 at 22:26 #128620
                                William wrote:
                                Nbottning wrote:
                                560:- kvar som ska räcka till lyktinsats fram, glykol, låscylinder och ?….

                                Det kan gå 🙂

                                joo, men nu börjar du bli lite småförälskad i bilen också…

                                Ja, hon går redan under smeknamnet “älskarinnan”. Tyvärr är pengabristen större än förälskelsen. Men det känns som att det blir ett långvarigt förhållande och över tid brukar ens ekonomiska möjligheter skifta och då vet man aldrig.

                                När även en liten fantasi om en dieselkonverterad 95.a, Har hört talas om en med v.a.g 1,9 diesel…

                                  oktober 11, 2008 at 00:18 #128621
                                  Nbottning wrote:
                                  När även en liten fantasi om en dieselkonverterad 95.a, Har hört talas om en med v.a.g 1,9 diesel…

                                  Det var en 95.a tillsalu på blocket med Peugeot-diesel för nå´t år sedan

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 106 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.