saab 96 1966! Bus bil

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / saab 96 1966! Bus bil

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / saab 96 1966! Bus bil

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 200 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 20, 2012 at 19:01 #5671

      Hej!

      Jag har en saab 96 66:a som ska renoveras och göras till en rallyinspirerad bus bil, tänkte att detta forum skulle passa att göra en projekttråd i. Min bror(Rallysaaben här på forumet) köpte bilen 2010 för att ha den på saabträffen Lakeday 2011, jag fastnade för bilen och fick bli delägare. Sommaren 2011 så fick jag köpa ut honom så nu äger jag bilen själv. 66:an har inte gjort annat än krånglat så nu tänkte jag göra en renovering både av kaross och motor. Har planer på att försöka ha bilen klar nån gång i sommar. Tyvärr har någon nångång lagt tidningar under mattan fram så golvet är dåligt. Sen finns rost i hörnen på hjulhusen bak i övrigt finns knappt nån rost alls.



        februari 20, 2012 at 19:08 #39853

        Kul med en 2-taktare! Ös på med rostlagningsbilder, alltid kul att se! :AP

          februari 21, 2012 at 06:02 #39864

          Våga älska gamla tvåtaktare säger jag bara =)

          Lycka till med mekandet!

            februari 22, 2012 at 20:04 #39955

            Här kommer lite bilder på saker som ska på och i bilen…….

              februari 23, 2012 at 09:16 #39964

              Trevligt att du fått upp en projekttråd här. Ska bli kul att följa 🙂

              Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                februari 23, 2012 at 09:18 #39965

                Kolvarna är inga Hepolite kolvar men väl kopior på dessa. Funkar bra men mät kolvrings gaget noga på samtliga kolvringar

                Tankmätaren är en veglia avsedd för 95:an & kommer ej att fungera ihop med 96:ans takgivare.

                /Fredrik

                  februari 23, 2012 at 09:21 #39967

                  @Rally wrote:

                  Kolvarna är inga Hepolite kolvar men väl kopior på dessa. Funkar bra men mät kolvrings gaget noga på samtliga kolvringar

                  Tankmätaren är en veglia avsedd för 95:an & kommer ej att fungera ihop med 96:ans takgivare.

                  /Fredrik

                  Hur mycket bör gapet vara?
                  och hur stort kolvspel bör man ha?

                  /Anders

                    februari 23, 2012 at 12:14 #39970

                    0,25-0,5mm enligt verkstadshandboken

                      februari 23, 2012 at 16:24 #39973

                      @Rally wrote:

                      Kolvarna är inga Hepolite kolvar men väl kopior på dessa. Funkar bra men mät kolvrings gaget noga på samtliga kolvringar

                      Tankmätaren är en veglia avsedd för 95:an & kommer ej att fungera ihop med 96:ans takgivare.

                      /Fredrik

                      ingen av mätarna som sitter i panelen nu ska användas, satte i dom enbart för korttagning.
                      /Rickard

                        mars 8, 2012 at 21:10 #40647

                        Tror den gått lite snålt på mittencylindern…….hehe! och vevstakslagret är nog också slut.

                          mars 8, 2012 at 21:15 #40649

                          Då var man igång med renoveringen då!. om allt flyter på så tänkte jag byta golvet under helgen så har man det värsta gjort….

                          /Rickard

                            mars 8, 2012 at 22:52 #40656

                            Gött! Har du blästrat förbränningsrummet med hagelbössan? 🙂 hehe. skönt å få börja projektera igen, kanske gör mig en sväng under helgen.

                            Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                              mars 18, 2012 at 18:14 #41087

                              Då var golvet nästan helt utbytt, det gick faktiskt ganska bra förutom att mitt plåtarna hade usel passform fick kapa och lappa ihop så att press fårorna i orginal golvet skulle passa ihop med det nya. Skulle ha lagt upp lite bilder från golvbytet men Filerna i kameran var för stora så det blev bara en bild som gick att använda. ska försöka krympa ner dom lite.

                              /Rickard

                                mars 20, 2012 at 16:51 #41211

                                Kanon Rickard, kommer och besiktar ngn dag.

                                  april 9, 2012 at 16:47 #42078

                                  Motorn är nu riven, och mitten kolven var som väntat ganska dålig men cylindern har klarat sig nästan helt utan skador. Under saabträffen på acksjön så gick bilen kanon nästan hela dagen, Men i slutet av dagen så började den gå på två cylindrar, tog ur stiften och såg då att elektroden slagits ihop på mitten stiftet och då började man ju fundera lite vad som hade hänt???…. bröt isär stiftet startade och den gick som en klocka igen. När jag kom hem så kontrollerade jag om vevstakslagret(Fick tips om det på träffen) var glappt men det var det inte. Jag beslutade att inte fundera något mer på detta eftersom jag skulle renovera bilen och motorn inom snar framtid, Så nu när motorn blivit isärtagen så har jag nog fått förklaringen, ALLA ramlager var slut. De två mittersta lagren var totalt slut och de yttersta var väl något bättre. Tycker dock det är konstigt att man inte hört ett enormt lager ljud när motorn varit igång med tanke på hur de såg??…Ska försöka fixa nån bra bild på hur det ser ut……….

                                  /Rickard

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 200 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.