Saab 96 GL -80 Jubileum (Renoveringsstart)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 GL -80 Jubileum (Renoveringsstart)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 GL -80 Jubileum (Renoveringsstart)

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 38 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 13, 2009 at 20:17 #149501

      ser ut att vara mer hel än trasig,,,,,,,,,,

        december 13, 2009 at 21:41 #149507

        Va då, skrota ni den??

          december 13, 2009 at 22:37 #149511

          Rolig tråd tänkte ja men sedan blev jag som ett frågetecken.
          Tog sagan slut 2002 eller håller du på med en annan 80ia?

            december 14, 2009 at 15:32 #149533

            hahaha
            Vilken cliffhanger det blev…..

            För att ha så mycket NOS-delar så förvånas jag att så lite av detta är plåt, men det kanske finns i gömmorna.

              december 15, 2009 at 14:02 #149580

              Kanske har han en NOS-kaross med att bygga på??

                december 15, 2009 at 17:05 #149581

                Litt lenger oppe er de tidsmessig i 2003, og bilen som kjøres til skroten er i 2002.
                Kommer nok en fortsetning med annet karosseri, tipper jeg.

                Been a Saab owner since 1987.
                I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                Today I have:
                1960 93F
                1967 96 Monte Carlo 850
                1975 96 V4
                1989 900i 8V 5 dørs
                1992 900S 5 dørs
                2009 9-3 SC tid

                  december 17, 2009 at 21:11 #149661

                  NOS kaross? Ja just det!

                    december 17, 2009 at 21:41 #149664

                    Nu är det dags att visa bild!!!

                      december 19, 2009 at 22:32 #149835

                      Jag skapade tydligen viss förvirring :sad2: tyvärr så räckte inte NOS plåtdelarna till denna gång ( hade gärna önskat mig en NOS kaross, blev erbjuden en för 15 år sedan men tackade då nej). Var även i kontakt med några plåtslagar rävar, när även dessa tyckte att det blir svårt utan rätt plåtdelar. Den plåtslagar kompetensen besitter jag helt klart inte :welder: och jag tillhör typen som vill göra allting själv så långt det bara är möjligt, ej lack men i princip allt annat. Ja då gick det som det gick.

                      Alla godsaker plockades ur “skrovet” och kom i säkert förvar.
                      Måste erkänna att det var ett streck i räkningen med att karossen efter endast 11 års brukande och med 1 st ägare var så förbannat upprostad, ljusår ifrån hur min 99 turbo såg ut efter samma tid men med 20 ägare.

                      Nästa möjliga alternativ var att hitta en annan jubbe, vilket kanske inte var det lättaste, ett annat alternativ var karossbyte, och det vet jag ju vad somliga tycker om det :lecture:

                      Bägge alternativen beaktades, och bägge varianterna som hittades var minst lika dåliga bilar.

                      Det dröjde till oktober 2003, då dök det upp en annons på SAAB forumet ang en 96 L 1975 B som var till salu, 1 ägare, ej vinterkörd men med ny renoverad koppling som rasat igen efter endast 10 mil! Mao obrukbar där den stod i sitt underjordiska garage, ( faktiskt bara ett par kvarter ifrån där jag köpte min sport 65:a) och med endast 10400 mil på mätaren sedan ny.

                      Vi åkte och tittade samma kväll, nära och bra för engångs skull. Bilderna får tala för sig själv.

                      Visst är lacken fälld, men det gör inget, den skall ju bli blå! 🙂 Rost var det desto mindre av, lite i vänster bakskärm men annars såg det friskt ut. Det blev affär och bilen togs hem och ställdes undan tills vidare.

                      Som bil fanatiker är man ju lite knepig, denna bil hade ch nr 14, mao en mkt tidig bil tillverkad i Arlöv. Det var ju synd :doh: att ha denna till donator! Man borde kanske renovera en 75b till standard skick, i synnerhet när det rör sig om en så tidig bil och som var i ett näst intill perekt skick. Så det blev självklart en ny funderare.

                      fortsättning följer……..

                        december 19, 2009 at 22:39 #149838

                        Ricktig pärla ju, roligt å se en så hel å fin bil! 🙂

                          januari 1, 2010 at 21:42 #150576

                          Efter ett tags fundering så bestämde vi ialla fall att ett kaross byte var det som vi skulle jobba efter. Senaste bilderna var från 2003, vi flyttade under 2005 och byggde ett nytt garage och lite renovering i huset så allt vad som rörde bilar låg nere.

                          Okt 2008 kördes då den röde in i garaget för demontering.
                          Vi var även nyfikna på om karossen var så bra som vi först trodde.

                          Något lite rost syns efter demo av inredning.

                          Så här långt så ser allt helt ok ut, nästa steg blir att plocka ur drivlinan.

                          fortsättning följer……..

                            januari 3, 2010 at 10:27 #150644

                            Nu är vi i nov 2008, och dagen för ur montering av drivlinan var kommen. Det gjordes på någon timme, nu fick vi även veta anledningen till att kopplingen havererat igen endast efter ca 10 mils körning.

                            En fjäder i tryckplattan hade gått av och ställt sig på tvären så kopplingen blev helt stumm. Sachs koppling, kanske ett fabrikationsfel?

                            Anders monterar lyftanordningen.

                            Lyft blocket på plats.

                            Drivaxlarna ur dragna för snabbare ur lyft.

                            Motorn ur, även här fanns det gott om skyddande olja.

                            Motorn som endast gått 10400 mil och var kärnfrisk.

                            Fortsättning följer……….

                              januari 10, 2010 at 20:20 #151118

                              Lite uppdatering, som vanligt så går tiden åt till annat än det man tänkt sig. Hela våren och sommaren 2009 gick till husarbete och div andra projekt. Detta innebär att vi snart är i fas tidsmässigt med denna renovering.

                              Till lucia kom vi ialla fall till skott och fortsatte demonteringen. Vi var så klart nyfikna på om karossen var så bra som vi först trodde.

                              Framvagnen demonterades och det som då visade sig var dåliga bälgar till styrväxeln.

                              Bärarmar och fjäderskålar demonterade.

                              Nyfiken som man är så började jag med att knacka lite lätt på fjäderfästet för att se vilken kondition detta hade. Ren och frisk plåt tittade fram!

                              Det vi också fick se var att bilen varit krockad höger bak en gång i tiden, skärmen och hörnet i bagagerummet samt bagagegolv var bytt.

                              Skärminfästningen på högersida var helt intakt, även skruvarna gick att skruva ur ganska så lätt.

                              Vänstersida var dock lite sämre, här fanns rost längs kanten mot sidoplåten och uppe i hörnet mot baksätet.

                              Nästa steg blev bakbromsar och tank och sedan skulle bakaxeln sänkas ner. Bromsarna var helt nya bak.

                              Då var även tanken tömd och ur plockad, även här under var allting helt och i ok skick.

                              Nästa steg blir att sänka ner bakaxeln samt att sätta upp karossen i sin vagga för att kunna jobba lättare, möjligheten att svänga runt karossen från sida till sida och i olika vinklar gör jobbet lättare.

                              Fortsättning följer……….

                                januari 15, 2010 at 22:36 #151371

                                Då var bilen uppsatt i vaggan, nu går det lite lättare att komma åt när man skall skrapa den ren för underredsmassa.

                                Det ser fortfarande rätt bra ut vad det gäller rost.

                                Här ser man tydligt spår från den gamla krockskadan, bagagerummsgolvet är bytt på hälften, inte så snyggt gjort, man ser alla punktsvetsar och det var inte ens nerslipat och kittat för att kunna hålla tätt.

                                Vänster bakre hjulhus. Här finns det en del rost i ovan kant.

                                Motorummet från sida.

                                Nu blir nästa steg att göra karossen fri från underredsmassa så den kan komma iväg för att blästras.

                                Tidsmässigt är vi nästan i fas, bilderna är från 2 januari 2010.

                                Fortsättning följer…………

                                  januari 30, 2010 at 22:02 #152284

                                  Då var det dags att ge sig ikast med underredsmassan. Spackel och varmluftpistol så gick det ganska så lätt. Två hela dagar tog det ialla fall.

                                  Det ser mycket bättre ut än förväntat.

                                  För att få karossen så här ren så blev det lacknafta och diskborste sista vändan. Torkade rent och torrt med trasor.

                                  T.om domkraftfästena var hela, dock lite tunn ytrost som försvinner efter blästringen.

                                  Den röda färgen lyser igenom när bottenplattan blev rengjord.

                                  Bilden är tagen från bakaxeln och framåt.

                                  Nästa steg blev att ta ut karossen och köra avfettningsmedel och spola den riktigt ren.

                                  Tyvärr så var det 3 minus den dagen, men det gick bra ändå.

                                  Annan vinkel.

                                  Så här ren och fin blev den efter tvätten, karossen är så bra så blästring känns nästan som lite överkurs. Men det var bestämt så och då får det bli så.

                                  Nu är vi helt i fas tidsmässigt, idag den 30 jan lastade vi bilen och körde den till blästraren.

                                  Så här såg det ut efter lastning, bakaxel samt allt till fram resp bakvagn gick samma väg. Dörrar och bagagelucka skall blästras av i kanterna, i den mån att det behövs. Kallt idag, men nu blir det lite semester, 14 dagar i Thailand. Sedan skall karossen vara blästrad så vi kan laga den lilla rost som finns innan den går till lack.

                                  Ännu så håller vi vår tilltänkta plan, 6 juni.

                                  Fortsättning följer i slutet av februari.

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 38 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.