Saabsåpan

Forum / Övrigt / Allmänt / Saabsåpan

Forum / Övrigt / Allmänt / Saabsåpan

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 404 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 20, 2011 at 07:48 #36598

      Medlemmarna i Saabklubbarna borde starta en insamling till stöd för museet och uppvakta både kommunen och regionen. Det får bara inte bli så att en utförsäljning av museet passerar omärkt förbi. Saab är en epok i svensk industrihistoria och på museet finns denna epoks unika historia. Detta måste räddas!

        december 20, 2011 at 08:08 #36599

        Genomföra
        @900jubileum wrote:

        Medlemmarna i Saabklubbarna borde starta en insamling till stöd för museet och uppvakta både kommunen och regionen. Det får bara inte bli så att en utförsäljning av museet passerar omärkt förbi. Saab är en epok i svensk industrihistoria och på museet finns denna epoks unika historia. Detta måste räddas!

        Det låter enkelt men är betydligt svårare att genomföra. Tänk på alla har olika storlekar på plånboken, sanningen är ju att folk här som behöver delar till sina klenoder helst av allt vill ha delarna typ “gratis” till att betala, hur skall dessa då kunna betala till en insamling.

        Men lek med tanken att det blir pengar så man kan köpa bilarna (eller ett scenario där man kan köpa några ), då kommer frågan vart ställa dom. Driften på museet är för dyrt och vad tror du en hyra kostar att ställa alla på samma ställe. Platts finns säkert men fastighetsbolag låter hellre yta stå tom istället för att rea ut den. Och en lada är inte bästa lösningen, allt från risk med möss till att byggnaden brinner.

        De vanliga bilarna bör vara enkla att sätta ett pris på, men projektbilarna hur skall de värderas? Och hur många bilar finns det där?

        Jag är skeptisk att samlingen skall kunna få vara komplett när kommun inte är intresserad vem skall då vara det som har pengar?

        Magnus

          december 20, 2011 at 08:12 #36600

          http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1471340-saabmuseet-for-dyrt-for-kommunen

          5-6 miljoner om året i driftskostnader som kommunen inte tycker man har råd med.

            december 20, 2011 at 08:34 #36603

            Eftersom jag är skeptisk till att samlingen skall kunna bevaras, och då skulle en ide vara att saabklubben köper någon bil.

            En bil som bör ligga många varmt om hjärtat är Ursaaben, skall vi ha en insamling för att köpa loss den?

            Hur skulle en topp lista kunna se ut?

            – UrSaaben
            – Paddan
            – Rallybil vilken
            – Sonett vilken
            – Talladega 9000 bilen
            – Cabbar pearlwhite prototypen, den med stripes
            – 99 turbon pearlwhite

            och så vidare

            Magnus

              december 20, 2011 at 08:43 #36604

              Den gröna 92:an och Carlssons seger-kärra borde också vara av intresse. Men jag tycker ändå att vi ska sträva efter att hålla museet intakt. Både kommunen och regionen borde uppvaktas.

                december 20, 2011 at 10:35 #36611

                @900jubileum wrote:

                Den gröna 92:an och Carlssons seger-kärra borde också vara av intresse. Men jag tycker ändå att vi ska sträva efter att hålla museet intakt. Både kommunen och regionen borde uppvaktas.

                seger kärra ären kopia som jaghar hört , men oavset ALLA bilar i museet ÄR unika förstsa , sista , prototyper , seger bilar och det
                TILLHÖR SVENSKT HISTORI !!!

                hoppas att museet blir kvar i sin helhet..

                  december 20, 2011 at 10:50 #36614

                  Att ha en insamling är väl inte fel, det behöver ju inte göras en lista på vem som har skänkt vad. Har man inte råd så har man inte, det hoppas jag alla kan acceptera. Sedan får man rätta mun efter matsäck och köpa det pengarna räcker till, om det nu blir så att samlingen splittras.

                  96 V4 1975 ”Bollen”
                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                    december 20, 2011 at 10:51 #36615

                    http://svt.se/2.22620/1.2653420/fortsatt_intresse_for_saab_fran_youngman

                    Bilar:
                    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                      december 20, 2011 at 10:54 #36616

                      En konkursexpert i P1 sa igår att konkursen var ett glädjebesked för att nu kan man göra en RIKTIG nystart. Kanske får han rätt?

                      96 V4 1975 ”Bollen”
                      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                        december 20, 2011 at 11:06 #36619

                        @cabmange wrote:

                        Eftersom jag är skeptisk till att samlingen skall kunna bevaras, och då skulle en ide vara att saabklubben köper någon bil.

                        En bil som bör ligga många varmt om hjärtat är Ursaaben, skall vi ha en insamling för att köpa loss den?

                        Hur skulle en topp lista kunna se ut?

                        – UrSaaben
                        – Paddan
                        – Rallybil vilken
                        – Sonett vilken
                        – Talladega 9000 bilen
                        – Cabbar pearlwhite prototypen, den med stripes
                        – 99 turbon pearlwhite

                        och så vidare

                        Magnus

                        Vad är det totala värdet på de befintliga bilarna på museet?
                        Någonstans vid 6 till 8.000.000:-?
                        Någon/några vet säkert det verkliga värdet. (kanske Bäckström?)

                        Förutom 2-3000 SSK medlemmar har vi också STCS med ett liknande antal medlemmar-
                        för att inte tala om de Saab-freaks som inte är med i någon klubb.

                        Någon form av medial insats borde kunna få fram ett antal tusen hängivna saab-människor-
                        som ställer upp med ett bidrag.
                        Hypotetiskt: engångskostnad för samlingen: CA 6 till 8.000.000:- plus driften om man nu skall tro
                        på den tidigare nämda i denna tråd: 6.000.000:- /år

                        12.000.000:- delat på, låt säga 6000 personer (borde existera fler dock) blir 2000:- per person.
                        Driften går säkerligen att få ner en bra bit, borde också ligga i Trollhättans kommun att bidra med
                        en större del för driften.

                        Ett antal tusen utländska saab-vänner skulle förmodligen inte tveka att gå in heller!?
                        Så en engångskostnad på 2000:- (kan sannolikt bli mindre per person) är för mig en struntsumma-
                        som säkrar museet för framtiden.
                        Bara känslan att kunna åka dit på på besök utan
                        nervpirringar att GM eller andra sk*tstövlar står där som gamar och skall plundra och förinta
                        ett stort industriarv från Sverige är ju en mäktig valuta för pengarna!

                        Med reservation för värde-beloppen, borde detta inte vara särskilt svårt att förverkliga-
                        dock vet man ju inte vad som skrivits i avtalen när GM “släppte” SAAB.

                        Man skulle slutligen kräva media på stora skadeståndsbelopp för den skada man anbringat
                        SAAB genom alla okunniga skitartiklar som gjort skadan värre än vad den hade behövat bli.

                        Aftonbladet: “minns du bilarna” 15bilder på saabar-
                        99turbon är en dekaltrimmad 4-D GLE med plåtfälgar fram och Inca bak samt halvt insnöad och skitig.
                        Snacka om att sparka på/förnedra någon som redan ligger.

                        “Phoenix…I hope you rise again, and get even with the bastards who let you down”

                          december 20, 2011 at 11:15 #36621

                          @Janne Hagnell wrote:

                          En konkursexpert i P1 sa igår att konkursen var ett glädjebesked för att nu kan man göra en RIKTIG nystart. Kanske får han rätt?

                          Det hoppas jag verkligen asså 😮

                          Kan även intyga att jag har sovit väldigt dåligt i natt med tanke på SAAB asså 🙁 😥 Så jag hoppas att man lyckas sälja HELA Saab så att man kan få njuta av bilarna i framtiden…

                          Bilar:
                          2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                          Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                          Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                            december 20, 2011 at 11:26 #36624

                            @rikard wrote:

                            @900jubileum wrote:

                            Den gröna 92:an och Carlssons seger-kärra borde också vara av intresse. Men jag tycker ändå att vi ska sträva efter att hålla museet intakt. Både kommunen och regionen borde uppvaktas.

                            seger kärra ären kopia som jaghar hört , men oavset ALLA bilar i museet ÄR unika förstsa , sista , prototyper , seger bilar och det
                            TILLHÖR SVENSKT HISTORI !!!

                            hoppas att museet blir kvar i sin helhet..

                            Precis, att bevara museet i sin helhet borde vara av högsta prioritet för alla just nu. Vore som sagt inte klokt om ett sådant här unikt arv sprids iväg.

                              december 20, 2011 at 11:28 #36625

                              frågan är bara vad man ska nystarta med? Visst kan det komma nån aktör som köper loss resterna men vad ska han bygga på sen då om inte GM släpper tekniklicenserna till någon (vilket dom säkerligen aldrig tänkt) Att börja om på noll i dagens läge är troligen en omöjlighet om man nu inte inriktar sig på superbilar för 80 miljoner st

                                december 20, 2011 at 11:31 #36626

                                @Stefan wrote:

                                frågan är bara vad man ska nystarta med? Visst kan det komma nån aktör som köper loss resterna men vad ska han bygga på sen då om inte GM släpper tekniklicenserna till någon (vilket dom säkerligen aldrig tänkt) Att börja om på noll i dagens läge är troligen en omöjlighet om man nu inte inriktar sig på superbilar för 80 miljoner st

                                Hellre att det tar ett tag att starta upp Saab på nytt än att de aldrig mer finns kvar…

                                Bilar:
                                2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                                Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                                Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                                  december 20, 2011 at 11:50 #36628

                                  Youngman har tydligen en idé om att köpa upp och utveckla på Phoenix-plattformen. Tillverkning om två år…

                                Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 404 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.