Sämsta Saaben någonsin?
- Detta ämne har 78 svar, 38 deltagare, och uppdaterades senast 2011-01-28 19:46 av torzan.
-
FörfattareInlägg
-
Tack för alla roliga och trevliga svar!
Vill ni veta mitt svar?
Saab 900 1994 med v6 motor och manuell växellåda,den är ruggig!
Kommer ihåg när dom var nya och biltransporten kom med dom första bilarna,en av dom stod högst upp med kraftig lutning bakåt och dom första hade för dålig remspännare till kamremmen så när lutningen var så kraftig så hoppa remmen över och krossa kolvar och ventiler.Blev motorbyte innan bilen ens lämnat biltransporten ,en kostnad på över 100 000 kronor då 1994. Min första kontakt med denna ruggiga bil,sedan har det rullat på med jobb på dom här bilarna. Man kanske skulle skaffa en :doooooohh:Men se det positiva idet, de blarna var väl sålda, hur var det nu på 60-talet med alla 2T som inte ens fick lämna uppstälningsplatsen, de var inte sålda. Hade de bilarna kommit till ÅF så fanns det ju möjlighet för dom. Så hur var det nu? 🙂 vilken var sämst. Nu får man ducka
//MH
Tvåtaktsmotorer var helt okej fram till cirka 1964, sedan blev de osäljbara bara ett par år senare. Saab och DKW hade några svettiga år där.
Jag har läst någonstans att Saab bara sålde en tredjedel så många bilar 1966 jämfört med 1964.
Sålunda är en 1966 års tvåtaktsnittifemma en bil som knappt såldes då, men som är eftersökt nu. Som alla dåliga, eller udda bilar.Och jag har haft en. :banghead:
januari 23, 2011 at 16:48 #167619melwin wrote:Mange när du blir stor kommer du skaffa en massa tvåtaktare! :duck:Om inte jag har helt fel söker han efter en fin SAAB 93:a och har gjort så sedan i somras…
(Även sat.. blir religiös på gamla dar…) :angel:900 Classic Cabriole wrote:melwin wrote:Mange när du blir stor kommer du skaffa en massa tvåtaktare! :duck:Om inte jag har helt fel söker han efter en fin SAAB 93:a och har gjort så sedan i somras…
(Även sat.. blir religiös på gamla dar…) :angel:Nja vill ha en 92:a gillar den grillen mycket bättre än voffelgärnet.
//MH
januari 23, 2011 at 22:00 #167644Här var en tråd jag missat totalt, men här kommer mitt bidrag:
Den roligaste och körgladaste är utantvekan en og 900 T-16, bara ljudet var värt inköpspengarna.
Den behagligaste och mest följsamma bil jag kört ( 3 st ) är og 9-3 med 2,2 dieseln. En bil som känns både kraftfull och den har det där trygga diesel ljudet.
Michael Rasmussen wrote:Den roligaste och körgladaste är utantvekan en og 900 T-16, bara ljudet var värt inköpspengarna.Vad var egentligen hemligheten med ljudet i de bilarna? :worshippy:
Och varför har ingen Saab låtit lika fränt sedan dess?Det finns ytterst få fyrcylindriga bilar som har låtit lika tufft.
Varför, varför, varför…? 🙂
Hans H wrote:Varför slutade man med det? 🙁
Det var ju ett väldigt distinkt ljud som många gillade.man vände motorn på tvären och då passar det grenröret illa.
Tycker iofs inte att de nyare saabarna låter sämre om det sitter ett lite grövre avgasrör på dem.'- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraska2takt_nicke wrote:inget slår lite t16 muller:DApropå det, Swade (Saabs United) hade plötsligt samma tanke och hittade lite film:
Saab 900 exhaust video 🙂januari 25, 2011 at 12:13 #167735Kanske Michael kom in snett i tråden…..
Samtidigt kan det vara en analys i skillnaderna mellan OG och NG 900. En av slutsatserna är att man inte går igång lika bra på ljudet från NG som OG 900. Jag håller med om att mullret på 900S och ännu hellre 900 T16 är ljuvligt. Alltså måste man ha glömt avgasljudet när motorn hamnade i andra ledden. SYND!
//H
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.