Sigge GT -69 (Husvagnsprojektet)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Sigge GT -69 (Husvagnsprojektet)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Sigge GT -69 (Husvagnsprojektet)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 172 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 2, 2007 at 22:21 #15329

      Hej Alla,

      jag kan inte få tanken på att bygga en liten strömlinjeformad husvagn i retrostuk ur skallen. Har spenderat några timmar av helgerna med att pyssla ihop enliten modell och att kladda lite med blyerts. Det ligger några bilder på

      http://www.martinsigge.se/index-filer/Husvagn/070102/album/

      Återstår att ta reda på lite mer vad gäller de praktiska detaljerna. Är det någon som har egna erfarenheter av ett sån’t här bygge? Vet någon om man måste ha fjädrad axel för att få köra i 80? Om man inte måste ha fjädring, är det vettigt att ha det i alla fall? Blir väghållningen för dålig annars? Gissar det eftersom alla husvagnar har det vad jag vet, men denna vagn blir å andra sidan mycket mindre och lägre än en normal husvagn.

      Den första bilden som kommer upp när man öppnar länken ovan är inte den som säger mest, man måste klicka vidare för att se alla.

      Taxam för alla kommentarer och idéer, särskilt vad gäller materialvalet. Vem säljer lämpliga paneler till väggar och tak? Vem säljer snygga lysdiodsbaklysen?

      All yours

      Martin O
      (Blivande husvagnsbyggare)

        januari 2, 2007 at 23:03 #101447

        riktigt fräckt..
        kommer ihåg en turkosblå folka som hade en liknande husvagn i samma stuk fast i metall då….
        om jag inte minns helt fel så hade tidningen wheels en artikel om just såna dropheadvagnar..fast de tillvekade den i aluminium
        kanske är nån som vet exakt mer då den publicerades..
        mitten 90 skulle jag gissa på..
        lycka till med bygget..
        mvh Åke

          januari 2, 2007 at 23:38 #101448

          Dear Martin

          I am also looking at building a small teardrop caravan, but smaller than your design, I am looking at 1200 x 2200 with the overall height being the same as the V4 96, just a bed in the front and you get to the kitchen from the outside at the back.

          All the plans I have looked at for small caravan recommend some form of suspension and if you are to have one the size it looks like you are building, 1800 x 3600, you should definitely have suspension and if I am not mistaken it must be registered as a caravan, which means complying to all the rules, and I am not sure if you are required to have brakes on it, the rules are not the same as for a trailer which can be unbraked up to 750kg.

          As for materials for building, all the plans I have looked at use 11mm plywood for the base and 7mm for the sides. If any of the panels are more than 2000 long then they recommend simple framing to stop the panels from flexing.

          The roof is normally made from two layers of 3mm playwood with insulation inbetween. On your model, which is very good, you show a roof brace, the plywood would go on top and below the roof braces with the insulation panels fitting between. You should check the size of the insulation panels before designing the spacing of the roof braces so the panels fit.

          I have nearly finished restoring my 1966 Thomson Glenn T-Line, 1990 x 2730, it is constructed of a wooden frame with aluminium covering and it weights in at 570kg unloaded. You can see it at http://www.car-id.biz/car-image/index.html. Follow the link in the lefthand menu.

          The caravan is fully functional, but for me a little too big, I want something smaller which is why I am looking at building the teardrop.

          Sorry all of this is in English, hopefully someone can translate if you have any problems with it.

          Regards and good luck with the build – Gary

            januari 3, 2007 at 15:31 #101463

            Tack för svar så långt Åke och Gary.(OK med engelska oxå, Gary).

            Idag hälsade jag på hos SBP och fick en massa bra information. Saken verkar inte så komplicerad som jag befarat. Obromsat är OK om vagnens totalvikt är mindre än halva dragbilens tjänstevikt. Inga problem där alltså, jag tänker mig att totalvikten blir under 600 kg. Belysning, blink- o broms – inget ovanligt, positionsljus krävs framåt, reflex på sidan. Förvånade var att fönster måste vara E-märkta oavsett material. (Dock skulle det gå bra att regga en vagn utan fönster….)

            Det förvånade mig oxå att vid registreringsbesiktning får vagnen inte ha däck som är godkända för MER än 10% över totalvikten. Känns ju lite bakvänt, men tanken är väl att man därigenom inte ska kunna överlasta vagnen (som om däckens bärighet skulle bestämma hur mycket last man i praktiken lägger på.)

            Vad gäller själva konstruktionen behövs inga intyg som man inte kan skriva själv själv, och konstruktionens styrka behöver bara intygas av extern expertis om SBP-folket tycker att det verkar för vekt. SBP-killen menade att en ram av 4kantjärn i princip duger om det inte verkar svajigt. I princip kan även trä ingå, vilket dock motsades av en annan kille på SBPs telefonupplysning (men den killen verkade mest intresserad av att förklara för mig hur dumt det var bygga sin egen vagn, och att det nog var lite för svårt för lilla mej.) Men det är registreringsbesiktigarens bedömning som gäller, så en eller annan träbit kan nog komma att bidra i konstruktionen.

            Ja, det var väl allt för idag. Det verkar som om det bästa tipset är att få tag i ett underrede med chassienummer. Då slipper man enklare undan och behöver bara uppfylla de krav som gällde för den årsmodellen. Konstruktionens bärighet och styrka ifrågasätts då aldrig. Dessutom kan man disabla bromsarna om man håller nere totalvikten. Kan vara skönt att slippa meka med gamla bromsar.

            En viktig sak är oxå att om man vill ha fast installerad gasolledning kostar en sådan besiktning 6 500:- extra = sprit- eller fotogenkök alltså :-), eller löst gasolkök.

            Hoppas att återkomma med mera info allteftersom det fortskrider.

            Någon i Uppsala-Stockholm-Norrtälje-trakten som har ett husvagnsvrak till övers?

            Martin

            PS. Husvagn måste ha fjädring enl. SBP, men det finns ju bra axlar med inbyggd torsionsfjädring, vilket verkar användas på de flesta husvagnar.

              januari 3, 2007 at 16:00 #101465

              Dear Martin

              Thanks for putting out the information, it answers a lot of questions I have been gathering while working on the final design of my teardrop. Definitely no permanent gass installation for me.

              My plans are to use an old trailer frame and build the teardrop on it. My problem at the moment is finding an old chassis that is 1200 between the wheels. If anyone in the Helsingborg/Skåne area has an old trailer that would fit the 1200 x 2000 teardrop, please contact me.

              Good luck Martin and look forward to reading more about your project.

              Regards – Gary

                januari 3, 2007 at 16:32 #101468

                För att undvika oceaner av trubbel vid reg.besiktning så använd chassiet från en gammal husvagn eller släpvagn som redan är reggat och anpassa karossen efter den det är ju lätt så länge den är på skrivbordsstadiet.
                Det kostar ju rejält med pengar att skrota en gammal husvagn så en sån ska man ha betalt för att ta över inte betala för

                  januari 3, 2007 at 16:40 #101469

                  här ar ett tips.
                  http://www.blocket.se/vi/10316582.htm?ca=11_s
                  Jag antar att den är 3,80lång det borde vara lagom för ditt bygge.

                    januari 3, 2007 at 17:19 #101472

                    Tack för tipset Kaparn. Jag har under dagen lagt in en köpesannons. Får se om det blir nå’t napp./MO

                    http://www.blocket.se/vi/10482322.htm?ca=10_k

                      januari 3, 2007 at 20:35 #101486

                      Testa dessa länkar…..
                      http://www.desertteardrops.com/window.html
                      http://home.centurytel.net/edevold/
                      http://www.tomswenson.com/teardrop/index.shtml

                      Lite tips och ideer kanske…

                      2,0 LeThomas /hos wendan

                        januari 4, 2007 at 06:52 #101501

                        Tack Wendan! Bra länkar. Särskilt Tom Swensons./MO

                          januari 4, 2007 at 13:27 #101516

                          När vi ändå diskuterar husvagn, denna kom jag ikapp på E14 nu strax före jul, den kanske inte är lika elegant som din Martin?

                          http://www.geting.se/viewimage.php?image=20705-Husvagn.jpg

                            januari 4, 2007 at 13:46 #101517
                            Stefan W wrote:
                            När vi ändå diskuterar husvagn, denna kom jag ikapp på E14 nu strax före jul, den kanske inte är lika elegant som din Martin?

                            http://www.geting.se/viewimage.php?image=20705-Husvagn.jpg

                            Den har antagligen bättre värme och övrig komfort, men sämre väghållning. Gissar oxå att min har lägre luftmotstånd 😀

                            En avgörande skillnad till fördel för vagnen på länken är att den redan finns körbar medan min ännu befinner sig på konstruktions- och modellstadiet. Men inom en vecka ska jag nog ha ett chassie att börja bygga på.

                            Cheers
                            Martin

                            PS. Du verkar ha en likadan spricka i vindrutan som jag 🙂

                              januari 4, 2007 at 14:20 #101518

                              En gissning är att den är väldigt känslig för sidvind och motvind men det bör bli bättre drag i skorstenen ju fortare man kör. Jag var väldigt brydd innan jag fattade vad det var jag såg, men när jag gjorde det så blev det ett måste att ta en bild.

                                januari 5, 2007 at 19:27 #101585

                                Well guys,

                                idag ringde en glad bonde från Uppland och tyckte att det lät bra om han kunde sälja en Cabby av obestämd ålder (+- 1970) för en krona (se min annons på blocket).

                                Åkte dit och tittade och insåg att det inte kan bli aktuellt att ta hand om ett gammalt vrak utan ersättning. Dessutom hade eländet bladfjädrar som såg otroligt rostiga och tråkiga ut. Jag tog ett tiotal bilder men har redan trashat dem eftersom jag blev helt deppig av att se dem.

                                PÅ hemvägen svängde jag förbi Bauhaus och såg att de säljer en komplett släpvagn med invändigt flakmått 2037 x 1160 för 2499:-. Totalvikt 600 kg, vilket skulle passa mig perfekt. Snackade med en bättre kille på SBP (Danilo, som kom någonstans söderifrån men som för mig var klart lättare att förstå än typen från södra Sverige som jag talade med häromdan. Dessutom försökte han se saken från min sida och lovade att rota vidare i frågan om vad som egentligen skiljer en släpvagn från en husvagn, och att återkomma til mig på måndag). Enligt honom behövs bara en regbesiktning för att klassa om en släpvagn till husvagn, men frågan gäller om man kan slippa ifrån hela byråkratin om man bara bygger om så lite att det fortfarande är en släpvagn. Det underlättar ju i så fall.Just den där billiga vagnen är lite smal för mina intentioner, men kanske det är det perfekta startpaketet för dig, Gary? Man ska nog inte underskatta värdet av att starta med något nytt och fräscht när man drar igång sitt projekt. Tänk att slippa riva i gammal rost och sk-t för att istället koncentrera sig på väsentligheterna (för att anknyta till JanneHs funderingar på detta forum idag 😀 )

                                Ja, det var väl allt för idag, kommentarer uppmuntras.

                                Yours
                                Martin

                                  januari 5, 2007 at 20:02 #101587

                                  Hum.. följer den här tråden med intresse eftersom jag går i samma tankar. Har avacerat såpass långt att jag har ett gammalt husvagnchassie som står och väntar, en Sprite från -72. Lite speciellt med detta chassie att det har individuella hjulupphängningar med “coiloverfjädrar” (de du!! som den värsta sportbilen *skratt*) Annars så är ju torisionsfjädring med gummielement det mest vanliga.

                                  Plockade ner denna rötskadade vagn och jösses vilket slit då jag ville ha ut fönster, dörr, inredningen osv. ganska så intakt för det kommande bygget.

                                  Vet att Gasol ger stora probs vid besiktning så det bör man väja för såmycket det bara går iaf. inför en regbes. Annars när det gäller bygge/konvertering av husvagn till vanlig släpvagn osv. brukar vara ganska så enkelt. Inga större svårigheter att bygga en helt egen vagn heller och kravet är då att draganordning (påskjutsbromsen) och axel skall vara från samma tillverkare. Jula har hyggligt billiga axlar/kopplingsanordningar för hemmabyggen.

                                  Enklast borde dock vara att utgå från en befintlig vagn och det borde ju i princip falla under karossbyte på en besiktning. jag hade personligen planer på att helt simpelt färdigställa och sen bara åka in för vem tänker på hur vagnen såg ut innan jämfört med nu och torskar man inne i hallen så ere ju bara att spela dum..
                                  -Jasså regbesikning säger du.. men va f*n ingen som sagt det till mej.. då måste du väl kunna hjälpa mej då för annars så gåre ju inte… :angel:

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 172 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.