Sigward og900S -90

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Sigward og900S -90

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Sigward og900S -90

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 29, 2012 at 18:08 #25901

      Jag snubblade över en riktig pärla när jag letade efter en tillfällig bruksbil att ha under tiden då jag ska konvertera min bruks900a från automat till manuell låda. Hittade saaben Sigward (namnet har den fått ärva från sin förste ägare) på blocket nångång i helgen och fick hem honom igår, insåg först idag i dagsljus att det inte är någon tillfällig bruksbil utan snarare ett bevara-i-orginalskick projekt. Så nu tänkte jag att det blir en projekttråd så att jag får skryta lite om fyndet och sedan fylla på med uppdateringar med de saker som finns att göra på den.

      Bilen är en 5dörrars 900S från 1990, silver metallic med mörkgrå labradorinredning. Den har varit ägd inom samma familj sedan ny, första 20 åren av en äldre herre och sista två åren av barnbarnet, jag är på pappret fjärde ägaren. Den har 10600 mil på mätaren, FULLständig historik; från reklambroschyr med säljarens visitkort till sista besiktningsprotokollet. På 22 år totalt tre besiktningsanmärkningar som inte krävt efterkontroll. Servad på auktoriserad saabverkstad upp till 8000 mil med alla stämplar.

      Det var en liten utmaning att köra hem den eftersom kopplingen inte fungerar, pedalen går i golvet; jag misstänker hydraulikfel av något slag, luftningsverktyg är inhandlat. De sju milen från Danderyd till västra Uppsala klarade jag på totalt fem växlingar med noga anpassat varvtal, inklusive ett tanksstopp, reklambroschyrens påstående om bra bottenvrid är inte taget ur luften.

      Den rost som finns är i framdörrarnas framkant mot framskärmarna, någon fläck ner mot hjulhusen och på tanklocket. Insidan på dörrarna är som nya, det är endast en minimal överdrift. Extrautrustad med ABS, farthållare, c-lås, metalliclack, dragkrok och växelspakslås. Alltså inte det inbyggda saablåset utan en låsbygel som håller spaken stadigt i backläget. Den är även gubbdekaltrimmad med allehanda stöldskydds- och vägassistansdekaler.

      Det jag hittils tänkt att jag ska göra är:
      Sälja vinterhjulen, inga mer saltvägar för den här saaben.
      Fixa kopplingen och besiktiga, den är godkänd till sista september nu.
      Vätske- och filterbyten, samt övrig 10000mils-service.
      Fixa farthållaren, den är död, gissningsvis nya vacuumslangar som är botemedlet.
      Städa ur den ordentligt och fräscha upp invändigt och i motorrum.
      Laga den lilla rost som finns och reconda lacken, finns några märken bl.a. på vänster bakdörr och på luckan.
      Byta dämpare och fjädrar, de nuvarande verkar rätt slut, det är en dryg decimenter i höjdled mellan däck och skärmkant ifram, nästan så jag får in huvet för att kontrollera bromsbeläggen.

      Dekaltrimningen har jag inte valt hur jag ska göra med än, första tanken var att den skulle bort så fort som bara möjligt, men sen kom tanken smygande att om jag ändå ska bevara den i sitt gubbiga orginalskick, så kanske det är/blir kult att ha kvar alla lappar också…, vad tycker ni?

      Jag har tagit några bilder som jag ska försöka få upp så småningom.

        augusti 29, 2012 at 18:41 #192635

        Du har det roligaste framför dig, det finns inget bättre än den första tiden med ett nytt frächt objekt. Städning, storservice och diverse småmek gör ofta en enorm skillnad. Låter som du fått en riktigt pärla, kul med silvermetalic, det är stiligt 😛

          augusti 29, 2012 at 19:31 #192636

          här är lite bilder

            augusti 29, 2012 at 19:35 #192637

            några till

              augusti 29, 2012 at 19:54 #192638

              Du ska förstås göra det som känns rätt, men jag hoppas att du sparar den i det skick den är.. Var det annonsen som hade en bild på en brittisk bil?

                augusti 29, 2012 at 20:18 #192640

                haha, fan va tuff!

                  augusti 30, 2012 at 09:40 #192645

                  Var det växelspaks lås ett saab tillbehör? har bara sett den en gång tidigare och även då i en bil aldrig en annons om den.

                  Mvh Nisse

                    augusti 30, 2012 at 15:25 #192651

                    Dekalerna får sitta tills vidare, de går ju att ta bort sen om jag skulle vilja, betydligt svårare sätta tillbaks efter jag har skrapat loss dem.. det var annonsen med en engelskreggad bil på bild.

                    Växelspakslåset heter mul-T-lock och är eftermonterat 1992, tror inte det är ett orginal-tillbehör, återförsäljaren heter/hette simsonite import AB.

                    Ikväll blir det nog kopplingsmek 🙂

                      augusti 31, 2012 at 14:04 #192682

                      Ser ju jättefin ut! Och låga mil. Grattis.

                        september 2, 2012 at 12:43 #192719

                        Hej Martin, det är mina föräldrar som haft bilen i sin ägo sen den var ny. Som du nu har märkt fick du en fin bil och med all historik i den “nätta” pärmen ;). De har skött bilen i alla år, alltid stått i garage också. Det var trist att kopplingen havererade men vad som är väldigt kul i denna historia är att den kommit till nån som förstår dess värde.! Alla besiktnings gubbar som besiktigat den har alltid frågat pm den ska säljas… Min pappa lever onte i dag men jag ska berätta för min mamma att den kommer att fixas till och får nu rulla vidare. Jätte kul! Vi kommer följa med stort intresse hur det går för Herr Sigward :-). Och är det nåt du undrar över så är det bara att fråga. Än så länge kommer min mamma ihåg det mesta om bilen ;). Lycka till! Hälsningar Kerstin

                          september 2, 2012 at 21:07 #188583

                          Hej Kerstin, kul att du hittade hit! Jag har påbörjat en ny pärm för fortsatt historik, fanns som inte mer plats i den befintliga 😉

                          I helgen har jag satt igång med att få ordning på kopplingen. Det är slavcylindern som är otät, vilket gör det knepigt att få loss kopplingen eftersom det inte går att pressa in solfjädern som vanligt… någon som sitter på tips hur jag löser detta enklast? Eftersom det är en del mekande att få loss kopplingspaketet har jag beställt nytt urtrampningslager, lamell, tryckplatta och svänghjulslager. Lika bra att byta allt när cylindern ändå ska loss och få nya packningar, så borde det hålla en 10000 mil till tycker jag 🙂

                            september 3, 2012 at 08:01 #192738

                            Det finns ett orginalverktyg för detta, om man är snäll och trevlig så kan man kanske ha tur och få låna/hyra det av en Saabverkstad, vet några som har fått göra det genom åren i alla fall.

                            Det ser egentligen ut som en U-formad gaffel med ett strax under 1m långt skaft som man använder för att manuellt pressa in solfjädrarna.

                            Är slaven såpass dålig så det inte går och lufta och få ut ett eller två tramp i alla fall? För det kan ju räcka isåfall…

                              september 3, 2012 at 16:51 #192754

                              Vilka tjusiga specialverktyg 🙂 Eftersom jag gillar den krångliga vägen ska jag göra ett försök med lagom tjocka brickor och pilla in dem en åt gången samtidigt som jag bänder varje fjäder för sig med en mejsel, skiter det sig blir det till att smöra för saabverkstan…

                                september 4, 2012 at 19:46 #192770

                                yeah! nu är kopplingen loss 🙂 Jag löste det genom att en för en bända in solfjäderbladen och peta in en cirka 2,5mm tjock bricka som distans på var och en. Därefter gick det att pressa loss tryckplattan från styrpiggarna så att den la sig ovapå dessa, då var solfjädern såpass komprimerad att det gick att få in en M4 gängstång jag hade bänt till som distans. Med den på plats gick det med ett väl avvägt mått våld och svordomar att få loss hela paketet.

                                  september 11, 2012 at 17:37 #192830

                                  Nya kopplingen är på plats, med renoverad slavcylinder

                                  Det jag är lite fundersam över är glappet som nu är mellan solfjädrarna och tryckplattans främre kant, försökte ta en bild men det syns inte så bra… Det går med lätthet in en m4 gängstång där när tryckplattan är helt fastskruvad i svänghjulet, så var det absolut inte med den gamla kopplingen där fjädrarna låg i fullt utspänt läge mot slavcylindern. Slavcylindern går nu ut ca 1cm innan den verkar mot tryckplattan. Har jag gjort något galet eller är det pga att kopplingen är ny och inte hunnit slitas ned?

                                  Det går iaf fint att frikoppla nu, dessvärre försvinner trycket efter några sekunder. Inget läckage nere vid slavcylindern så antar att det blir att byta packningar i huvudcylindern också…

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.