Spola ur kylsystemet, hur viktigt?

Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / Spola ur kylsystemet, hur viktigt?

Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / Spola ur kylsystemet, hur viktigt?

  • Författare
    Inlägg
    • februari 2, 2011 at 11:45 #25099

      Hej!

      Jag håller på och skall byta kylarvätska i min ng900s, jag har kollat runt på nätet och det verkar som om de flesta vill att man gärna skall spola ur kylsystemet för att få bort all gammal smuts etc.

      Men frågan är, hur viktigt är detta? Jag har nämligen ingen vattenslang i garaget och jag vet inte om jag vågar köra bilen till macken utan vatten? Det är bara ca 2-3km till macken dock.

      Vad händer om jag inte gör detta nu, utan väljer att göra det i sommar istället? (lättare att komma åt vattenslang)

      Tacksam för alla svar!

        februari 2, 2011 at 12:08 #181522

        Du får absolut inte köra motorn överhuvudtaget utan kylvätska i kylarsystemet. Det kommer isåfall att hända väldigt tråkiga saker med Din motor. Åk istället till någon Gör Det Själv hall där Du kan tappa ur kylarvattnet och spola ur den gamla kylarvätskan. OBS! Spola inte systemet med kallt vatten om motorn fortfarande är varm. Lycka till!
        MVH Knoparmoj

          februari 2, 2011 at 14:02 #181523

          Okej tack då vet jag det i alla fall, blir inte att åka till någon mack!

          Till saken hör att vattnet redan är urtappat, så jag kan alltså inte ta mig någonstans. Då finns det bara ett alternativ kvar och det är alltså att fylla på utan att spola, annars kan jag ju inte flytta bilen över huvud taget?

            februari 2, 2011 at 19:02 #181529

            Om du inte känner för en ordentlig work out är det nog så att du inte kan flytta den innan du har kylarvätska i bilen..

            Vad jag vet är det inte superviktigt att spola genom, utan byt du igen i sommar blir det nog bra. När bytte du senast?

              februari 4, 2011 at 06:56 #181554

              Jag har inte bytt tidigare, jag köpte bilen i somras och allt verkade funka bra, enda tills senhösten kom då det stod på SID-enheten att jag behövde fylla på kylarvätska, fastän det fanns kvar i bilen..den sa bara till lite ibland. Så jag struntade i att fylla på för jag visste hur blandningen var så jag valde att byta allt och nu när jag ändå skruvade bil så tänkte jag passa på.

              Nu har jag dock problemet att tapppluggen eller vad man ska kalla det har gått sönder, den går av på mitten när den skall skruvas i igen..jag har försökt med 3st tappar utan framgång, vad kan detta bero på?

                februari 4, 2011 at 07:16 #181555

                Du skruvar i den för hårt kanske?

                  februari 4, 2011 at 14:24 #181562

                  Hehe visst, det låter ungefär som om jag tar i väldigt mycket för att de går sönder man saken är den att jag bara pressar väldigt försiktigt på nyckeln..jag ska försöka att göra rent gängorna lite mer noggrant med en stålborste.

                    februari 4, 2011 at 15:06 #181564

                    Fyll systemet med vanligt vatten och kör de få km du hade till gör det själv hallen och tappa ur vattnet där. Passa på när det är milt ute 😉
                    Det är bara bra att köra en sväng med sköljvattnet för att blaska runt lite extra i systemet.

                    Ska du rengöra seriöst ska termostaten plockas ur och något lämpligt rengöringsmedel tillsättas vattnet som ska blaskas runt och bilen köras några km innan systemet sköljs ur och termostaten monteras tillbaka.

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.