Tankar kring köp av första V4

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Tankar kring köp av första V4

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Tankar kring köp av första V4

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 3, 2013 at 13:47 #6627

      Hej på er!
      Är en 25 årig kille som om en månad är klar med universitetsstudier och snart ska börja jobba och leva “det riktiga livet”. Är SAAB-älskare, troligen tack vare farfar som under uppväxten exponerat mig för 99, 900, sonett III, 96 och naturligtvis även GM-saabarna. Har självt ägt en 900S -91 (som nu sålts vidare) och kör för tillfället en 9000 a50, se gärna mina länkar till garaget i signaturen.

      I somras gjorde farfar,jag och mina kusiner en härlig SAAB-resa från Dalarna till Trollhättan för museibesök osv, jag fick då för första gången uppleva hur härligt det är att köra klassiker genom sommarsverige. Vi turades om att köra farfars 96 från tidigt 70-tal och kusinernas jämnåriga 99:a – båda veronagröna såklart. Behöver jag berätta hur biten jag blev?

      Min tanke är nu att jag till våren köper en egen klassiker att vårda, meka och sommarköra med. Det är inte dags för en till 900:a ännu (känns ändå för ny i sammahanget) och 99 känns inte riktigt rätt heller så jag funderar därför på 96 eller 95. 96:orna har lite vackrare linjer men 95 har ett mer udda utseende och det skulle vara roligt att “komplettera “laguppställningen” till nästa resa tillsammans. Tyvärr verkar 95:orna svårare att hitta i hyfsat skick, i allafall sett till blocket. V4 väljs före TT med tanke på driftsäkerhet, reservdelstillgång etc.. Är ändå för ung för att ha några egna nostalgiminnen kring tvåtaktsknatter, förutom från veteranmopeder förstås.

      Jag kommer satsa på att göra bilen så fin som möjligt, dock inte prompt original “utställningsskick” då jag är öppen för plastskärmar, byta inredning osv

      Vad tycker ni att jag ska satsa på? Hur svårt är det att hitta en 95:a i räddningsvärt skick? Vill ni ge några råd kring årsmodeller osv?

        januari 3, 2013 at 16:15 #50800

        Kul att fler upptäcker gammelsaabarna! Passa dig för att testa en tvåtaktare bara, det är lätt att fastna trots att man inte har minnen av dem så 🙂
        95 eller 96? Det är betydligt lättare att hitta en fin 96, du får också mer bil för pengarna. Men jag gillar 95an bättre, det är ju en smaksak.
        Vad gäller årsmodellerna så är det mycket en smaksak. Motorerna sägs vara driftsäkrare efter de första årsmodellerna, runt -76 blir de mer komplicerade med avgasreningen mm. Men det skiljer också i utseende. Själv gillar jag 67-73, men de finns även de som tycker 78-80 är de snyggaste.

          januari 3, 2013 at 17:40 #50802

          Hej phermansson, kul med ett så snabbt svar! Lärde mig efter 900:a inköpet att det här är ett forum fyllt med kunniga och engagerade “saabnördar”!

          Jo, jag ska försöka hålla mig undan då 😉 Har förstått att de har speciell dragningskraft om man hör hur andra entusiaster pratar, youtubevideorna demonsterar ju också ett lockande ljud. 🙂

          Jag behöver ju inte bestämma mig direkt för modell, låter det vara öppet medan jag tittar efter objekt men måste erkänna att 95 lockar mest. Svårt det där med årsmodell innan jag läst in mig så mycket på skillnaderna men jag dras till de rektangulära lysena och lykttorkare är ju fränt. Så jag kanske ska sikta in mig mot de senare årsmodellerna ändå..

          Drömmen vore ju att hitta ett eget “laggårdsfynd” att rädda tillbaka till livet, PM:a gärna mig om någon har bra känningar i Dalarna!

            januari 3, 2013 at 18:19 #50804

            Så lite så 🙂 Och jo, det finns en del nördar här.
            Det är ju inte fel om du kan åka och titta på några bilar. Ofta tycker jag man får en magkänsla för bilar, vissa känns fel på långt håll och vissa vill man bara ta med hem. Glöm bara inte att kolla ordentligt om du inte gillar att skruva och laga rost. Den mesta rosten är lätt att se, men lyfter man golvmattorna fram får man ofta en överraskning…
            Har du pengar så det räcker så ser den här lovande ut: http://www.blocket.se/dalarna/SAAB_96_v4_44623121.htm?ca=13&w=3

              januari 4, 2013 at 20:36 #50848

              http://www.blocket.se/vastmanland/Saab_V4_43877931.htm?ca=7&w=3 Här har du en till som ser mycket lovande ut!

                januari 4, 2013 at 21:31 #50853

                Bra jobbat med förslagen grabbar!
                Den där i Dalarna såg ju riktigt fin ut men tyvärr är 30k långt över min prislapp.. Den blå som du tipsade om Christian ligger klart bättre till rent prismässigt och färgen är ju kanon!

                Jag ska flytta hemöver (nästan iallafall, Falun) under februari så jag har ju tid på mig att reka marknaden under tiden, känns bra att ha ett starkt skäl “att vila på hanen”. Brukar bestämma mig väl snabbt ibland så det är ingen nackdel.

                95 drar som sagt men det verkar ju stämma att man får mer för pengarna på 96:orna.. Är det något man ska speciellt passa sig för när man kollar runt, någon komponent eller slitagedel som är omöjlig/svindyr att få tag på? Andra saker som gör att man ska passa sig? (utöver vanligt bilköpar-vett)

                Hur ser det ut med entusiaster i Dalarna förresten?

                  januari 4, 2013 at 22:13 #50855

                  http://www.saabklubben.com/sv/node/79 finns mycket bra köptips på saabklubbens hemsida!

                  Alla plastdetaljer är svåra, blinkersglas och baklampsglas. Annars tycker jag det går riktigt smidigt att få tag på delar!

                    januari 5, 2013 at 07:47 #50865

                    Enkelte plåt deler er også mangelvare. Eks. rustfrie dører og skjermer.

                    Ser på den røde til kr 30.000,- Er det korrekt innredning? Fantes “99 stolene” i kombinasjon med de de for og baklyktene (blink/park)?

                    Been a Saab owner since 1987.
                    I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                    Today I have:
                    1960 93F
                    1967 96 Monte Carlo 850
                    1975 96 V4
                    1989 900i 8V 5 dørs
                    1992 900S 5 dørs
                    2009 9-3 SC tid

                      januari 5, 2013 at 07:55 #50866

                      http://www.saabklubben.com/sv/node/466
                      Nya stolar -77, större blinkers -78.

                        januari 6, 2013 at 15:43 #50907

                        Tack! Har plöjt igenom köpråden på hemsidan flera gånger, ska se till att ha den i bakhuvudet när jag åker och tittat.

                        Den här: http://mobil.blocket.se/stockholm/Saab_96__78__gar_helt_rost_fri_44057235.htm?ca=6&w=3 lockar, rostfri låter fint för mig som (ännu) inte kan svetsa. :weld2 Har dessutom en bekant som riktar bulor, kanske kan få billig hjälp av honom med taket. Men han jobbar “omlackningsfritt”, det kanske inte räcker här. Det känns extra roligt att rädda något som stått undanställt länge, blir liksom ännu mer “min” bil då om ni förstår. Någon som sett denna? Vad kallas färgen?

                          januari 9, 2013 at 06:47 #51012

                          Hej,

                          färgen heter Alabastergul och fanns endast på årsmodellerna 1979 och 1980.

                          Johan

                          Skickat från min Galaxy Note 2 4G via Tapatalk 2

                            januari 10, 2013 at 20:57 #51075

                            Sambon har lagt veto (tydligen har hon ett sådant.. 😉 ) mot en 95a och jag tror jag får lyssna på henne denna gång. Jag riktar om sökandet till en 96a istället och har mailat på den blå i Hallstahammar men inte fått något svar ännu. Finns det kanske någon forumare som har eller vill titta på den? Uppsala-Hallstahammar är ju inte långt så är den fin kanske jag blir medlem i v4-gänget snart.. 🙂

                              januari 11, 2013 at 00:41 #51086

                              Vadfalls?! Självklart skall hon ha en 95’a! 😀

                                januari 11, 2013 at 06:26 #51087

                                Men hon la iaf inte veto mot en V4 öht! :race

                                96 V4 1975 ”Bollen”
                                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                  januari 24, 2013 at 11:11 #51577

                                  Jahapp, det rör på sig lite grann iallafall.. Har fått kontakt med säljaren till den blå -73 96:an i Hallstahammar nu, tyvärr var jag bolltvåa men jag har fått löfte om att vara nästa i tur om den första köparen inte slår till.

                                  Lite frågor bara:
                                  Bilen måste köras tillbaka till Uppsala (sträcka på ca 10mil) – den står på sommardäck. Självklart tänkte jag isåfall köra i lugnt tempo och vädret är ju okej nu, väldigt kallt men bart på de stora vägarna och torrt i luften. Självmordsvarning ändå att köra på sommardäck?

                                  Kända defekter enligt säljaren är död tankmätare och icke-fungerande lås på ena dörren. Låter ju knappast som stora problem, åtminstone inte köpstopp. Svårt åtgärda?
                                  Låter annars fin, rostlagad och motormässigt inga varningssignaler.

                                  Har stått i varmgarage sedan hösten, dock bara vatten (ingen glykol) i kylaren. Har inga verktyg här, de är i garaget hemma i dalarna. Går det att slanga vatten ur kylaren, toppa med två flaskor glykol och köra en sväng med öppet lock för att blanda runt och avlufta? Annars får jag förvara den varmt till efter helgen och ta till verkstad.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.