topplocks packning

Forum / Övrigt / SSR / topplocks packning

Forum / Övrigt / SSR / topplocks packning

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 23, 2012 at 11:36 #42632

      @tikkis wrote:

      vad är problemen med “ströms” packningar ? Ni menar att koppar är för hård material ? eller kanske för högt ? eller ni har bestält kopparringar till ert egna motorblock som är inte exact samma som gamla tider. Bara tänker att om han som beställer backingar från Ström, kan inte själv informera blockets spår djupet tillräckligt exact, kan jag förstora att der kan komma broplemen.

      Jag har känsla att B-E är en av dom sista som överhuvudtaget kan serva oss som vill att våra 1815 maskinen är så närä 70-tal som möjligt. Det är sant att när man tappar seger för 10 sekunder marginal när man anvander 70-tals methoden, känner det inte så kul.

      En viktigt fråga: vad är Bästa mät som kopparringar Måste vara över själv packing när ringar och packingar är placerad till blocket, före man sätt topparna ? 0,07 mm ??

      OBSERVERA:

      Bengt-Erik Ström har gjort mig uppmärksam på, att det är fel, när kopparringar är över själva packningen, när kopparringar och packingar är placerad på motorblocket.

      Rätt mått är, när kopparringen lägger 4-5 hundradelar under topplockspackningen.

      Hubbe

        april 26, 2012 at 11:29 #42825

        @Hubbe wrote:

        @tikkis wrote:

        vad är problemen med “ströms” packningar ? Ni menar att koppar är för hård material ? eller kanske för högt ? eller ni har bestält kopparringar till ert egna motorblock som är inte exact samma som gamla tider. Bara tänker att om han som beställer backingar från Ström, kan inte själv informera blockets spår djupet tillräckligt exact, kan jag förstora att der kan komma broplemen.

        Jag har känsla att B-E är en av dom sista som överhuvudtaget kan serva oss som vill att våra 1815 maskinen är så närä 70-tal som möjligt. Det är sant att när man tappar seger för 10 sekunder marginal när man anvander 70-tals methoden, känner det inte så kul.

        En viktigt fråga: vad är Bästa mät som kopparringar Måste vara över själv packing när ringar och packingar är placerad till blocket, före man sätt topparna ? 0,07 mm ??

        OBSERVERA:

        Bengt-Erik Ström har gjort mig uppmärksam på, att det är fel, när kopparringar är över själva packningen, när kopparringar och packingar är placerad på motorblocket.

        Rätt mått är, när kopparringen lägger 4-5 hundradelar under topplockspackningen.

        Hubbe

        detta torde väl vara ganska självskrivet för vilken motorbyggare som helst? Man kan naturligtvis inte tro att hårda ringar komprimeras mer än vad en mjuk packning gör……..

          april 26, 2012 at 12:13 #42826

          NÄeh, men hur MYCKET är en bra kunskap att ha…

          Själv tycker jag att en 2mm aluminiumplåt borde fungera bra egentligen.. Stryk den med ett tunt lager flänstätning för smörjning vid ditskruvningen och tätning av olja och sånt.

          Alun är ju mjuk och borde forma sig fint tycker jag. Inte ringar nudå, utan hela packningen. Toleranserna för skevhet i toppar och block blir väl förstås lägre.

          Eller har jag tänkt helt fel nu?

          /M

            april 26, 2012 at 19:40 #42845

            2mm tjock packning känns inte optimalt. Dessutom så bör man inte plana topparna för mycket. Farligt lite gods kvar vilket är ett utav orsakerna till att topparna lätt spricker om man inte har mätt in “kopparringarna” rätt.

            “Plåt” packningarna lider också utav att det är få bultar och långt emellan bultarna för att det skall bli tätt.

            /Fredrik

              maj 3, 2012 at 14:53 #43098

              Hej.

              Jag ska prova i sommar nya Ströms packningar till gammal 1815 motor. Tackar för bra svaret runt ämnen. Om bygga helt nya motor med dagens grejor, ska jag inte använda lösa ringar. Men original bil ska ha original method, eller hur ? Hela bilen har bara stått länge efter renoveringen i klubgarage Hot Victors, Malmö. Hällsning till grabbar om ni läst detta ! :race

              Nu är tid för lite uttstälningen, men går utan kylmed..

              Välkommen till CMS mässan : http://www.saabworks.fi

              Där har vi 3 st. Saabar med, 1x V4, 1x trubnoss samt 1×99 EMs ( original 16v Ems, tyvärr fattas riktigt motor…)

              mvh, Tikkis

                maj 3, 2012 at 16:07 #43103

                Genom åren har jag säkert köpt 20 talet satser med topp packningar o ringar av Ström och aldrig haft några problem med dessa. Men blanda inte ringarna o topp packningarna då Ström mäter varje packning för sig o levererar rätt ringar till denna. Något att tänka på är att se till så att det är absolut rent i urfräsningen i blocket. Minsta smuts gör att ringen sticker för högt upp.
                Lycka till alla dårar med era motorer. 😀 😀

                  maj 7, 2012 at 21:49 #43312

                  Jag och en kompis har kommit över ett motorblock som har spår för kopparringar. Vi tänker svarva kopparringar själva men har några funderingar! ( Ja vi vet att det finns ringar att köpa, men vi vill prova)
                  Vi har ett antal topplockspackningar som verkare vara av olika kvalite. Men skall det alltid vara 0,04 till 0,05 mm över kopparringen?
                  Vi har packningar som är från 2,3mm till 2,5mm tjocka. Skall kopparringens diameter vara mindre än spårets diameter? hur mycket i så fall? Vi tänker oss att ha “sugpassning” på ringen. Behövs det tätningsmedel på packningarna? Är det nödvändigt att efterdra topparna när det är kopparringar?

                    maj 8, 2012 at 07:49 #43323

                    Av ren nyfikenhet…
                    Hur hade ni tänkt gå tillväga för att svarva ringarna?

                    /M

                      maj 8, 2012 at 09:31 #43330

                      Vi har ett kopparrör i ungefär rätt dimension, tänkte utgå från det. Men det kanske inte går? Vi vill bara prova!

                        maj 8, 2012 at 13:34 #43337

                        det är väl klart det går att svarva ringar själv ! Man måste dock vara noga med inmätningar och helst slipa dom i sats så de är lika höga. Hur mycket klämkraft man lägger på packningen är väl en smaksak men det beror mest på hur hårda de är antar jag? Fast rent konkret tror jag nog att en vanlig toppackning kan komprimeras mer än 4-5 hundradelar iallafall……….men det är ju å andra sidan bara vattnet den ska täta så det behövs väl inget mer kanske.

                          maj 8, 2012 at 13:40 #43338

                          Det är just det där med slipning jag tänkte på. Att svarva till själva ringen borde ju vara ett mindre problem, men då de är ganska tunna måste man nog slipa till det sista.

                          Hade det varit järn är det ju enkelt att hålla dem på plats med magnetism i en planslip, men det är ju lurigare med koppar.

                          Enklast borde vara att få dem ur en plåt som redan har rätt tjocklek förstås.

                          /M

                            maj 8, 2012 at 16:54 #43345

                            Är det någon som skriver här i tråden som har använt Niklas mässingspackningar och angivet tätningsmedel och inte fått det att funka?

                            Kan lämna kompletterande info att jag använt detta tätningsmedel i snart 10 år på en vespa med 12-13,5 i komp.

                            kör jag utan tätningsmedlet så läcker det mellan topp och cylinder. då utan packning.

                            kör jag med en 0,5 mm alupackning och utan medel så läcker det. med medlet så blir det tätt.

                            detta är ett såkallat anaerobt tätningsmedel som härdar under tryck. och speciellt avsätt för en dieselmotor som går med mycket högre tryck än vad jag ser i min vespa med 11 bar bmep och säkerligen mycket högre än i en v4 motor.

                            jag har hört talats om folk som sprayat sina packningar med loctite 3020 och fått läckage. vanlig tätningssilikon som har användts på tvåtaktarna fungerar men silikonet är ju inte alls avsedd för att användas under samma tryck.

                            någon som användt Loctites anaeroba flänstätning? då måste man ju ha huggmejsel för att få dom isär. Topplockskletet är samma sak fast en viskositet som gör att det fungerar på en planad yta och en helt blank och fin packning.

                            får intryck av att läsa i denna tråden att dom som dömer ut mässingspackningarna har hört det av sin granne ute på potatisåkern och ej själva provat. Så det vore bra för informationens skull att få fram lite fakta.

                            för ordningsskull

                            alu har hårdhet 54-72 HRB
                            mässing 75-87 HRB
                            ren koppar 10-80 HRB

                            man skall tänka på att en alupackning oftast är slipad och ej kallrullad.
                            mässing och koppar är oftast kallrullade och då blir dom ju hårdare.

                            för att förstå fysiken bakom varför kopparringar eller mässingsringar tätar bättre är ju att dom ger ett högre yttryck och då fyller materialet dom porer som finns i block och topplock. tätningsmedlet gör precis samma sak och då det isoleras från luft så härdar det.

                            jag förstår inte riktigt vad skillnaden skulle vara om man som förr i tiden pressade ner metall i porerna eller om man nu kan använda ett speciellt avsedd tätningsmedel?
                            vanlig packningssilikon vill ju fortfarande vara mjuk så jag förstår att det ej då blir tätt när trycket för jobba sig i mellan porerna i materialet.

                            bara vad jag tänker om detta problem folk får göra som dom vill.

                            mvh

                            Truls

                              maj 8, 2012 at 19:30 #40697

                              Helt ärligt så vet jag ingen som har fått XP mässingspackningarna att vara täta på en V4 motor Med angivet tätningsmedel.
                              Det brukar bli ett ordentligt vatten läckage så man behöver inte vara osäker på att det inte fungerar!

                              En bidragande orsak är säkert att bultarna sitter väldigt långt ifrån varandra.

                              /Fredrik

                                juli 17, 2012 at 12:33 #45805

                                @Truls Herland wrote:

                                Är det någon som skriver här i tråden som har använt Niklas mässingspackningar och angivet tätningsmedel och inte fått det att funka?

                                Kan lämna kompletterande info att jag använt detta tätningsmedel i snart 10 år på en vespa med 12-13,5 i komp.

                                kör jag utan tätningsmedlet så läcker det mellan topp och cylinder. då utan packning.

                                kör jag med en 0,5 mm alupackning och utan medel så läcker det. med medlet så blir det tätt.

                                mvh

                                Truls

                                Hej Truls,

                                Grattis till din tredje placering med din Vespa till pingstloppet i Stockach am Bodensee.
                                Har du själv trimmat din motor, eller var det Andreas Wrobel?

                                Mvh
                                Hubbe

                                  augusti 5, 2012 at 17:01 #46258

                                  ang slipning av koppar å alla andra matrial som inte fastnar på magnetbord så får man använda fixturer eller vaccum å anbringa lite sliptryck
                                  så funkar det bra ,,

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 34 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.