Trimmad v4 på besiktningen

Forum / Övrigt / SSR / Trimmad v4 på besiktningen

Forum / Övrigt / SSR / Trimmad v4 på besiktningen

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 23, 2009 at 21:41 #19422

      Finns det någon som vet (har egen erfarenhet) av hur mycket man kan höja effekten på v4an UTAN att behöva typa om den?

      Jag räknar med att kanske få ut 100-110hk ur min motor, vad säger
      bilprovningen om det om jag bara åker dit som vanligt och försöker besiktiga? Dom lär ju känna att bilen går bättre.
      Det måste finnas någon här på forumet som provat att besiktiga med mer effekt, och som vet vad följderna blir?
      Jag kan tillägga att bilen är en 74a.

      /Anders.

        januari 23, 2009 at 22:19 #134249

        saab har väl ganska vida riktlinjer på vad man får göra och inte så att regbesiktiga för mer effekt är nog inget märkvärdigt.
        Struntar man i det så är det ju upp till varje enskild besman att avgöra om denne anser att det är för mycket modifieringar och enda påföljden blir ju krav på regbesiktning och då kan man ju åka på div krav på effektintyg och annat.

          januari 24, 2009 at 06:53 #134259

          Jag har besiktigat både trimmade tvåtaktare och chippade 9-3:or och så länge bilen inte är vansinnig i väghållning eller vad gäller CO så är det ingen som hittills har reagerat på motoreffekten.

          En välhållen gammelbil gör varje besiktingsman glad, eler åtminstone nöjd.

          Det är som att gå på en anställningsintervju. Hel och ren, snygg och prydlig, i god tid, framhåll fördelarna men skryt inte. Behåll nackdelarna för dig själv eller om de är uppenbara: framhåll dem som utvecklingsmöjligheter. Le och håll med och tacka för hjälpen. 🙂 . Jo, allvarligt.

            januari 24, 2009 at 06:58 #134260
            Mats A wrote:
            … Det är som att gå på en anställningsintervju. Hel och ren, snygg och prydlig, i god tid, framhåll fördelarna men skryt inte. Behåll nackdelarna för dig själv eller om de är uppenbara: framhåll dem som utvecklingsmöjligheter. Le och håll med och tacka för hjälpen. 🙂 . Jo, allvarligt.

            Det funkar – jag har besiktat en trimmad V4:a tidigare, utan problem. Bes.mannen tyckte att den var lite högljudd, och tyckte jag kanske skulle ha mer ljuddämpning på systemet. Jag höll med, han godkände… 🙂 Ett vänligt, trevligt sätt kommer man långt med!

              januari 24, 2009 at 08:23 #134263

              Hej, besiktade min V4 med en 2L-motor i höstas och besiktningsmannens kommentar vara bara att den var trevlig att köra. Han tog till och med en liten extra sväng….

              Enligt ovan, “Hel och ren..” är nog det som gäller!

                januari 24, 2009 at 12:35 #134270

                Tack för svaren! Ja en hel och ren bil påverkar säkert bes resultatet, och på den punkten borde jag inte åka dit.
                När det blir dags för besiktning så åker jag dit som vanligt, det kan väl i värsta fall inte bli annat än ombesiktning/regbesiktning, och då får man väl göra en sån då.

                /Anders.

                  januari 24, 2009 at 22:00 #134294

                  Hej Anders,

                  I bilprovningens fordonsdata för Saab 96 ser man att tillåten motoreffekt är 100hk DIN (74kW DIN).
                  Då skall bilen ha skivbroms, nållagrad inre knut och yttre med kulor. Dvs det som sitter på en V4a.
                  Max tillåten effekt är 150hk (110kW), men då finns en begränsning i slutväxel, bilen får annars för
                  hög topphastighet.

                  Men registreringsbesiktning behövs om man vill hänvisa till dessa siffror.

                  Hoppas detta kan vara till någon hjälp.

                  mvh / Magnus

                    januari 24, 2009 at 22:41 #134298

                    Problemet är väl försäkringen.
                    Om effekten höjs mer än 10% skall det anges till försäkringsbolaget.
                    Risken för att något skall hända ut på vägarna ökar.
                    Premien blir högre men det kan det vara värt.

                    Om en olycka inträffar och det visar sig att bilen är trimmad så
                    får man själv stå för alla kostnader.

                    Sabbe

                      januari 24, 2009 at 23:30 #134306

                      “Om en olycka inträffar och det visar sig att bilen är trimmad så
                      får man själv stå för alla kostnader.”

                      Är du 100% säker på detta gäller bägge parter? Vad jag hört så täcker trafikförsäkringen alltid motparten, och sen skall det väl bevisas att den ökade effekten bidrog till olyckan.

                      Någon som kan paragraferna?

                        januari 25, 2009 at 12:59 #134314

                        Nyfiken fråga vad är för fort i en V4a?

                          januari 25, 2009 at 13:14 #134316

                          Vet inte att jag skrivit fort 🙂 Det jag undrar på är om bara för att man har trimmat så är man per automatik skyldig. Man kan ju ha kört enligt trafikreglerna och blitt påkörd av någon dåre.

                          Saxat från Folksams villkor
                          “Aktsamhetskrav
                          33. Du ska se till att tillverkarens bestämmelser om service och underhåll på bilen följs och att sådant arbete är fackmannamässigt utfört. Du måste också se till att bilens kylsystem innehåller tillräckligt med frostskyddsmedel och att felaktigt bränsle inte används i bilen. Komponenter som avviker från bilens seriemässiga utförande, är trimmade eller inte uppfyller biltillverkarens krav, får inte användas.
                          34. Om du bryter mot aktsamhetskravet i punkt 33 gör vi normalt avdrag med 25 procent på ersättningen. Avdraget kan i allvarligare fall bli större, till och med så att du inte får någon ersättning alls. Avdraget görs efter vad som är skäligt med hänsyn till förhållandets samband med den inträffade skadan, det uppsåt eller den vårdslöshet som har förekommit och omständigheterna i övrigt. Vi gör inget avdrag om försummelsen är lindrig. Se även punkt 116. Självrisker 35. Självrisken är 2 000 kronor eller
                          3 000 kronor. Den högre självrisken gäller för bil som passerat 80 000 kilometer. Självrisken tillämpas på de olika komponenterna var för sig, se punkt 31.”

                            januari 25, 2009 at 14:41 #134319

                            “Nylonskjorta” Hur får man tag på dessa uppgifter?
                            “bilprovningens fordonsdata för Saab 96” Finns dom på deras hemsida eller??

                              januari 25, 2009 at 14:58 #134321
                              sabbe wrote:
                              …det visar sig att bilen är trimmad

                              Vem ska visa det (eller motsatsen)? M a o – var ligger bevisbördan?

                                januari 25, 2009 at 16:16 #134325

                                Saxat från Folksams villkor
                                “Aktsamhetskrav
                                33. Du ska se till att tillverkarens bestämmelser om service och underhåll på bilen följs och att sådant arbete är fackmannamässigt utfört. Du måste också se till att bilens kylsystem innehåller tillräckligt med frostskyddsmedel och att felaktigt bränsle inte används i bilen. Komponenter som avviker från bilens seriemässiga utförande, är trimmade eller inte uppfyller biltillverkarens krav, får inte användas.
                                34. Om du bryter mot aktsamhetskravet i punkt 33 gör vi normalt avdrag med 25 procent på ersättningen. Avdraget kan i allvarligare fall bli större, till och med så att du inte får någon ersättning alls. Avdraget görs efter vad som är skäligt med hänsyn till förhållandets samband med den inträffade skadan, det uppsåt eller den vårdslöshet som har förekommit och omständigheterna i övrigt. Vi gör inget avdrag om försummelsen är lindrig. Se även punkt 116. Självrisker 35. Självrisken är 2 000 kronor eller
                                3 000 kronor. Den högre självrisken gäller för bil som passerat 80 000 kilometer. Självrisken tillämpas på de olika komponenterna var för sig, se punkt 31.”

                                Detta gäller MASKINSKADEFÖRSÄKRINGEN, inget annat, jag har kollat… den torde ju ändå inte ge ersättning för våra veteraner.

                                  januari 25, 2009 at 16:30 #134326
                                  Rallysaaben wrote:
                                  “Nylonskjorta” Hur får man tag på dessa uppgifter?
                                  “bilprovningens fordonsdata för Saab 96” Finns dom på deras hemsida eller??

                                  Är det detta du söker Rallysaaben?

                                  MVH Fredric

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.