Trögstartad 900i -89

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Trögstartad 900i -89

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Trögstartad 900i -89

  • Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2006-02-27 19:53 av Anonym.
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      februari 25, 2006 at 21:02 #13872

      Jag har en Saab 900i -89.

      Den har idag gått knappt 27k mil.

      Alltsedan ca 10 000 mil har den varit svårstartad. Den startar “alltid”, men det är lite onödigt “lång fjäder”, d v s den får gå på startmotorn en bra stund innan den rosslar igång.

      När problemen startade en gång i tiden var den in på verkstad och man gjorde allt möjligt, bytte spridare, rengjorde tanken mm. Fast det blev ingen skillnad. När jag övertagit bilen efter min far lämnade jag också in den för felsökning. Man kollade en hel del saker men det var någon ventil eller nåt man inte kunde kontrollera, minns just nu inte riktigt vad, men beskedet var att enda sättet att få reda på om det var fel på denna var att byta.

      Har konstaterat att det dröjer en bra stund innan det kommer fram bensin till spridarna. Bensinpumpen startar när den ska och slår ifrån då trycket uppnåtts, innan man vrider till startläge. När bilen är helt varm går den som regel igång snabbt, och när den är riktigt kall (efter en riktig vinternatt) startar den också som regel på första knycket. Den går då lite som en kall motor – lite ojämnt – men kommer mycket snart igång ordentligt.

      Har alltså en känsla av att nån form av kallstartsanordning inte är som den ska, men jag är kass på det insprutningssystem som sitter i bilen. Min känsla är alltså att när det är tillräckligt kallt får man hjälp av kallstartanordning eller liknande, men när motorn är normalt kall, t ex 10 grader varmt, så kommer inget (extra) bränsle.

      Någon som har en bra teori och tips om nåt jag kan kontrollera?

        februari 25, 2006 at 21:48 #92677

        Kallstartventilen kanske?

          Anonym
          februari 25, 2006 at 22:01 #92678

          OK, men var sitter den och hur kollar jag den??

            februari 26, 2006 at 08:40 #92679

            Jag tror att det är en 8 ventilers motor med K-Jectronic Insprutning, dessa har två system för bränsletillskott vid kallstart. Tillskottsventilen sitter på insugningsrörets spjällhus. Ventilen öppnar bara när man kör på starten, strömmen som öppnar denna passear en termotidkontakt som ser till att ventilen inte öppnar om motorn är varm eller man kört för länge på starten. Utöver kallstartsventilen finns styrtrycksventilen, i denna sitter en bimetall som sänker styrtrycket för större bränslemängd vid kall motor, denna bimetall har elektrisk uppvärmning för att inte ge extra bränslemängd för länge, denna ventil sitter framtill på motorn vid termostathuset. Denna bimetall kan gå sönder vilket resulterar i att motorn blir svårstartad kall, jag har varit utför detta vid ett par tillfällen. För att kolla styrtryckventilen behöver motorn vara kall och man behöver en tryckmätare med rätt anslutningar. Alternativet är att byta/låna styrtryckventilen från en bil man vet fungerar. Jag tror att alla med katalysator, även turbo, har samma ventil.
            /Hans

              Anonym
              februari 26, 2006 at 09:01 #92680

              Styrtrycksventilen var det faktiskt “det enda” som verkstaden inte klarade att kontrollers. En sån är ju nästan gratis på rätt bilskrot tack och lov.
              Jag får satsa på den. (Jag har för mig att jag kom fram till var den satt tidigare. Om det är någon som vet så är jag glad för tips.)
              Det är en 8-ventilare, för övrigt.

                februari 26, 2006 at 11:07 #92681

                Jag har en 900 16v -90 som är likadan.
                Men om jag använder startmotorn ca. 1 sekund och sedan prövar direkt efter så går den i gång jättelätt.
                Jag har trott det var jordningsfel.

                  Anonym
                  februari 26, 2006 at 20:28 #92682

                  Under termostathuset har jag anslutningar till två saker. Den ena har – om jag minns från igår kväll – 1 gul + 1 grön kabel. Det verkade som om det var “kortis” mellan dessa anslutningar när motorn var kall. Sen fanns det en till, tror det var brun kabel där. Ska kolla dett ordentligt imorgon.

                  EDIT:
                  Har nu letat fram den gamla originalverkstadshandbok jag har, och den var mer utförlig än jag minns den. Systemet med de olika ventilerna och givarna beskrivs bra och idag ska jag försöka felsöka lite mer. Kallstartsventilen eller termotidgivaren kan nog på nåt sätt vara boven.

                    Anonym
                    februari 27, 2006 at 19:53 #92683

                    Har kollat kallstartventilen. Kollade först om det kom fram spänning, vilket det gjorde, skruvade sen loss ventilen och la den i en påse när jag startade. I påsen var det sedan en skvätt bensin.

                    Vad jag inte kollat, förstås, är ju då om tempen har betydelse. I den temperatur som gällde ute nu, -5, så brukar bilen starta rätt bra. Möjligen funkar det hela sämre vid t ex +5.

                    Har ju också en känsla av att den oftast går igång när den stått över natten eller flera dygn.

                    Gaspådrag brukar hjälpa till viss del, när startmotorn snurrar.

                    Är ganska säker på att det är bränsle/luft som är problemet. Det har aldrig hjälpt när den genom åren fått nya stift, tändkablar, fördelarlock.

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.