Trög/svag 9-5 -04

Forum / Övrigt / Allmänt / Trög/svag 9-5 -04

Forum / Övrigt / Allmänt / Trög/svag 9-5 -04

  • Författare
    Inlägg
    • maj 29, 2012 at 18:15 #5822

      Hej!
      Min 9-5:a -04 har blivit svag och orkeslös när man gasar på så händer i princip ingenting 4:an fullgas så varvar den inte mycket 3000-4000 kanske..
      Men om man står på tomgång och trycker på med gasen så sticker varvräknaren iväg.
      Har bytt luftmängdmätaren utan resultat…
      Läste ut felkoden P1105
      Men vad kan det var som är problemet? Någon som haft samma fel ?

      /Ola

        maj 29, 2012 at 18:22 #44201

        Börja med att byta tändstiften, om det inte ger resultat prova med en annan tändkassett.

        Lycka till

        Bilar:
        2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
        Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
        Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

          maj 29, 2012 at 19:25 #44208

          P1105 verkar vara en diffus felkod när man kollar på nätet. Verkar dock ofta bero på problem med Wastegaten, armen ramlat av eller kärvar.
          När stiften blir dåliga hackar bilen, mer ju mer man gasar. Tändkassetten brukar bara dö rätt av (och luktar då bränt).

            maj 29, 2012 at 19:48 #44210

            Gissar på att dumpventilen/wasegaten har hängt sig, känner igen fenomenet från min egen bil för två år sedan.

              maj 29, 2012 at 20:22 #44211

              @Dicst wrote:

              Gissar på att dumpventilen/wasegaten har hängt sig, känner igen fenomenet från min egen bil för två år sedan.

              Vad gjorde du åt det? Bytte ut den? eller lagade den på något vis?
              Vart sitter den? Är det plåtburken som det kommer ut en axel ur som går till en annan ledad axel?
              Isåfall så går det att dra i den axeln som kommer ut ur plåtburken och den rör på sig…

              /Ola

                maj 29, 2012 at 20:39 #44213

                @phermansson wrote:

                P1105 verkar vara en diffus felkod när man kollar på nätet. Verkar dock ofta bero på problem med Wastegaten, armen ramlat av eller kärvar.
                När stiften blir dåliga hackar bilen, mer ju mer man gasar. Tändkassetten brukar bara dö rätt av (och luktar då bränt).

                Tändkassetten kan också varna ett tag i förväg genom att bilen är svårstartad men går ok när den väl hoppar igång, lite som med bensinpumpen. Men det låter inte som om det är ditt problem.

                96 V4 1975 ”Bollen”
                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                  maj 29, 2012 at 20:54 #44216

                  @Saabola wrote:

                  @Dicst wrote:

                  Gissar på att dumpventilen/wasegaten har hängt sig, känner igen fenomenet från min egen bil för två år sedan.

                  Vad gjorde du åt det? Bytte ut den? eller lagade den på något vis?
                  Vart sitter den? Är det plåtburken som det kommer ut en axel ur som går till en annan ledad axel?
                  Isåfall så går det att dra i den axeln som kommer ut ur plåtburken och den rör på sig…

                  /Ola

                  Bytte ut den. Köpte en ny på Speedparts tror jag. Sitter på lite tryckslangar fram på motorn. Ledsen, har svårt att förklara via inlägg från mobilen.

                    juni 5, 2012 at 18:44 #44459

                    Då så!!… Blev till att lämna in den tillslut!

                    Det var turbon som hade skurit den var helt stum.
                    8L motorolja
                    2st oljefilter
                    1st slang
                    1st packningsats
                    1st bytesturbo
                    12842:-
                    men nu går den som en ny bil igen!!!

                    🙂

                      juni 6, 2012 at 18:26 #44500

                      du har väll regjord sumpen med ??? efter ditt problem annars är det risk om ett par månader att vev/ram lager kärvar..

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.