Turbobyte..?

Forum / Övrigt / Allmänt / Turbobyte..?

Forum / Övrigt / Allmänt / Turbobyte..?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 19, 2006 at 12:46 #13961

      Hej! När vi lämnade in 9-5:an för att den drog olja sa de att det verkade vara turbon som var på väg att ge sig. Jag kollade lite på olika aggregat och märkte att skillnaden på ett orginal till en 2,5t och ett aero aggregat var bara 350 kr.
      Hörde innan av någon på forumet att ett aero agggregat passar direkt på, men får man någon effektökning eller skillnad i när laddtrycket kommer? Effekten borde väl inte öka om man har orginal laddtryck?

      MVH Magnus

      '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
      - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
      - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
      - 90 T16 -87 när jag ska överraska

        mars 19, 2006 at 14:06 #93258

        du är på fel forum
        http://forum.saabturboclub.com/index.php

          mars 19, 2006 at 14:16 #93259

          Rasmus, varför är han på fel forum?

          Denna del av Anslagstavlan är avsedd för denna typ av frågor och det är fullt tillåtet att ställa frågor om alla sorters Saabar på detta forum. Det är säkert så att det finns fler experter på det andra forumet, men han är inte på fel forum för det.

            mars 19, 2006 at 15:25 #93260

            ok, Martin, helt rätt. Men STCS är ett forum som är inriktad just på Saab med turbo, så det är betydligt lättare att få svar på en turbo-relaterad fråga där.
            Jag formulerade mig lite felaktigt.

              mars 19, 2006 at 18:38 #93261

              Jag är medlem på de forumet också, men jag är så nöjd med detta så jag rör aldrig stcs. Hoppades att någon hade svar.
              Får försöka på det andra om någon dag om ingen har svar på min fråga.

              MVH

              '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
              - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
              - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
              - 90 T16 -87 när jag ska överraska

                mars 19, 2006 at 19:16 #93262

                Att byta till en aeroturbo ger ingetting,om du ska få mer effekt så får styrboxen till trionic ändras.Då är vi inne på ändring av programvara och det kostar några sköna tusenlappar.Det bästa är att montera en orginalturbo som arbetar bäst ihop med styrsystemet.

                  mars 19, 2006 at 19:18 #93263

                  Okej. Hörde från någon att aeroturbon skulle hålla bättre. Det blir ingenskillnad på när laddtrycket kommer in heller kanske?

                  MVH

                  '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
                  - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
                  - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
                  - 90 T16 -87 när jag ska överraska

                    mars 19, 2006 at 19:34 #93264

                    Aeroturbon håller för högre laddtryck (siffror som jag sett antyder att aeroturbon klarar över 600 hk! Det är en hel del), alltså, ska du trimma så har du bättre förutsättningar med den turbon. Men att bara byta turboaggregatet ger ingen direkt effektökning, snarare tvärtom att det blir ojämnare eller senare laddtryck.

                      mars 19, 2006 at 19:42 #93265

                      Jag fick nog det där med 600 om bakfoten, det är tydligen en ombyggd version av den turbon, typ andra lager, slipade turbinblad. Drygt 300 kusar är närmre verkligheten, men det är inte fy skam det heller i en Saab.

                        mars 19, 2006 at 19:46 #93266

                        Okej! Tack för era snabba svar. Då vet jag att de inte är något att satsa på.

                        MVH

                        '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
                        - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
                        - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
                        - 90 T16 -87 när jag ska överraska

                          Anonym
                          mars 20, 2006 at 17:17 #93267

                          jag tycker du ska satsa på en aeroturbo för den håller helt klart mycke bättre…

                            mars 20, 2006 at 18:03 #93268

                            Men får jag inga problem med att laddtrycket kommer senare?
                            Den turbon borde ju vara större o då kommer väl längre tid att bygga upp tryck?
                            Får jag inga problem med styrsystemet?

                            MVH

                            '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
                            - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
                            - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
                            - 90 T16 -87 när jag ska överraska

                              mars 20, 2006 at 18:34 #93269

                              Jag har aldrig hört att aeroturbon skulle vara extra hållbar, däremot kan den såklart pumpa mer luft än standardturbon.

                              Trionic 7 är ett mycket avancerat system som reglerar på begärd effekt och luftmassa, inte direkt på laddtrycket. Från det lilla jag vet så är jag tveksam till att systemet utan vidare skulle trivas med en större turbo.

                              Funderar du däremot på att trimma vidare med ny mjukvara så är det väl vettigt att först kolla med nån större trimfirma (Speedparts, Nordic, Maptun, etc) vilken turbo som passar dig bäst.

                              Jag tror att vanligaste orsaken till turboras på 9-5 är oil-sludge pga strul med vevhusventilationen och det borde drabba alla turboaggregat lika hårt. Välj du den turbo som känns bäst och satsa på bra olja med tätare oljebyten framöver (10000 km har jag hört rekommenderas), så rullar säkert bilen långt utan problem.

                              Lycka till!

                              /Niklas

                                mars 20, 2006 at 19:00 #93270

                                Ha de inga planer på att programera om mjukvaran så de blir en orginal turbo eftersom att de känns säkrast. Det jag har lärt mig är att täta oljebyten är att rekomendera och att man inte bara kan byta till en större turbo.
                                Eftersom att mekkaren snackade om oil-sludge så har vi förmodligen problem med vevhusventilationen..?
                                Är det inte de felet som kan göra så att ramlagerna skär?

                                MVH

                                '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
                                - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
                                - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
                                - 90 T16 -87 när jag ska överraska

                                  Anonym
                                  mars 26, 2006 at 17:18 #93271

                                  aeron har mitsubishi agregat och övriga har garret och det skiljer en del i kvallite tycker jag… och jag tror inte det kommer märkas någon direkt skillnad om man sätter i en aeroturbo. och så är det ju en fördel “om” man skulle vilja trimma nån gång…

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.