Uppgiven SAAB-entusiast

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Uppgiven SAAB-entusiast

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Uppgiven SAAB-entusiast

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 10, 2013 at 23:27 #26268

      Känner att jag behöver skriva av mig lite. Har haft problem med att bilen lämnar ifrån sig oljepölar vart man än står, fått fylla på 1 liter olja på 1,5 månader ungefär (kör ganska mycket också) så jag bestämde mig för att kolla upp detta. Hade bilen inne hos en SAAB-verkstad som konstaterade att bakre vevaxeltätningen var sleten (sipprade olja när bilen var igång). Okej tänkte jag, vad kostar då detta? Letade rätt på min gamle mekaniker i Växjö som tidigare svetsat länkarmsinfästningar (tidigare bilar jag ägt) med lyckat resultat. 2800kr för material och tätning ville han ha, jovisst tänkte jag kan man slippa dessa pinsamma oljeringar så visst det kan jag lägga på pärlan. Samtidigt dök andra saker upp, bussningar som skulle bytas, damasker som var spruckna. Jaja tänkte jag, byt allt som är dålig. Bilen är befriad från rost o har gått 14000 mil så det får kosta va det vill.

      Slutade på 5300kr (då ingick även rostskydd) men då tänkte jag vad kostar det då inte att lämna in en ny bil på service så det är ju “normalt” pris. Fick tillbaka bilen igår och kör en runda, bilen funkar kanon. Den går så mjukt o fint och jag älskar den verkligen (vanlig 900i 16V -90). Men när jag har ställt bilen på parkeringen o sedan kört en sväng ser jag att den fortfarande läcker olja. Grejen är att det är fortfarande rätt rejäla mängde olja. Det blir små pölar på en natt. Och nu känner jag bara så att jag ORKAR inte detta. jag har lagt ut alldeles för mycket pengar på denna bil redan. Den läcker fortfarande olja, jag vet dock inte hur mycket. Jag ringde och pratade med mekanikern o allt hade gått bra med bytet o han erbjöd sig att titta på det (grejen är bara att det är 20 mil bort då jag bor i göteborg).

      Blev en lång text men nu känns jag bara, är det dags att släppa 900-manin? Lägga pengarna på viktigare saker? Känns som bilarna börjar bli för gamla för en kille som mig. Vad säger ni? övertala mig att stanna kvar i 900-träsket…

        augusti 10, 2013 at 23:32 #196305

        Ny(are) bilar kan också läcka olja…

          augusti 11, 2013 at 06:30 #196309

          En og900 är svår att få helt tät av någon anledning.
          Packbox och o-ring vid oljepumpen och packbox bakom svänghjulet är vanliga läckageställen på motorn när det kommer lite större mängder.
          Delningsplanet mot lådan kan fukta lite men det är sällan några större mängder eftersom nivån ska ligga under den skarven.
          Ventilkåpan och ibland även toppackningen kan läcka lite men det är sällan några större mängder.

          Även växellådan kan läcka kring varje delningsplan/skarv/lucka samt kring utgående axlar (packboxar).

          Packboxarna på motorn som säljs av t.ex. Meknomen är från Scantech, dvs ganska dålig kvalité så det är inte omöjligt att det fortsätter läcka även med ny packbox.
          Dessutom är det trångt och bökigt att byta dessa med motorn i bilen så det kan hända att monteringen misslyckas. Lätt hänt att t.ex. o-ringen hamnar utanför spåret och det är svårt att upptäcka när man skruvar på ett ställe där man inte ser vad man gör.

            augusti 11, 2013 at 10:31 #196310

            Tror jag funnit vad problemet är nu.

            Verkade bli lite missförstånd på verkstan. Endast vevaxeltätningen var bytt och inte O-ringen till oljepumpen. Mekanikern hade aldrig bort oljepumpen då han trodde att det satt en packning mellan oljepumpen och blocket (en packning han inte hittade på sprängskissen men missade o-ringen). Så när jag snackade med han precis så sa han att han skulle fixa det, borde ju inte bli någon extra slant tycker man när man säger att den läcker olja och man vill få det fixat och det inte blir fixat…

            Vi får väl se hur pass bökigt det blir att få o-ringen på plats med motorn i.

              augusti 11, 2013 at 12:09 #196311

              Verkar lovande.
              O-ringen brukar vara den stora boven

                augusti 11, 2013 at 12:23 #196312

                Ett ställe till där kan läcka och har man turbo så rinner det ner över skyddsplåten och luktar inte minst varje gång man varmkör…

                O – ringen som sitter runt fördelaren…

                Köper man där Speedparts så läcker den IGEN.

                Saab original har en annan form och tätar DIREKT.

                Ventilkåpspackningen kan också strula, läcker lite lite och det ser ut som F.. när man flyttat bilen.

                Mvh Johannes

                Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                  augusti 12, 2013 at 21:08 #196320

                  Det är klart att 5300:- känns dyrt på en bil som du en bra försäljningsdag kanske kan få det dubbla för.

                  Men vad är alternativet? Köpa en nyare och dyrare bil där 5300 inte ens räcker till nya skivor och klossar runt om på verkstad?

                  Det jag försöker säga är att även om det känns dyrt och surt så blir det bara ännu dyrare och surare med en nyare bil. Jag har ju tagit steget från en og900 som hade en värdminskning på 3000 under de 5,5 år jag ägde den till en 9-5 som tappat 40000 i värde på 2,5år. Och försäkring-, reservdels-, service- och reparationskostnader ska vi inte tala om, de är väsentligt högre för 9-5an. Jag under dessa 2,5år har lagt ca 25k i verkstadsräkningar på 9-5an trots att den varit hyfsat krångelfri.

                    augusti 13, 2013 at 09:42 #196321

                    Viktigare saker än en Saab, vad skulle det vara?? 🙂

                      augusti 13, 2013 at 10:08 #196322

                      Om man lyssnar på grannen som har haft sin Audi på SERVICE och betalat 11.000 kronor får man lite mera perspektiv på alternativt ägande – och servande.

                      I dessa tider får man vackert finna sig i höga verkstadsräkningar om man köper en bil man inte själv kan serva och underhålla.

                      Lyckan är att kunna göra det själv, även om man kanske får välja en bil som är LITE omodern; vad gör det, om man kan SJÄLV…

                      Mvh Johannes

                      Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                        augusti 13, 2013 at 18:21 #196324

                        Ja jag har väl lugnat ner mig en del. Detta var ju trots allt mekanikerns fel men det blev bara så tråkigt. Men o-ringen ska väl bytas så snart det går. Inte mitt problem att han får riva ner remskivan o grejer o sen ta bort oljepumpslocket hehehe.

                        Jag skulle faktiskt ta o byta o-ringen vid fördelaren för den läcker. Vart ska man köpa packningen för att få SAAB original?

                        Nej det är väl inte så farliga konstnader egentligen. Kände väl också att det var min plikt att hålla en så gott som rostfri lågmilad 900 i trafik istället för att låta den sakta dö på grund av oljeläckage…

                        Ler varje gång jag kör bilen och har förlåtit den för alla trasiga gummidetaljer – det är inte lätt att bli gammal!

                          augusti 13, 2013 at 20:23 #196325

                          Tror vi köpte o ringarna på Svenska Saab Klubben; då blir det tät kan jag lova. Men givetvis kan man själv hitta nån o ring som passar bättre en SP’s, för det är sk..!

                          Har med stort nöje handlat från UK, Partsforsaabs, de är snabba och rediga, i mina ögon.

                          Men det finns delar att köpa lite varstans på nätet, Baltikum har fått flera nya affärer, billigt och bra.

                          Mvh Johannes

                          Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                            augusti 23, 2013 at 14:06 #196421

                            är det någon som har testat speedparts o-ring till oljepumpen? Har den liggandes i bilen och ska kanske försöka att byta den nästa helg

                              augusti 26, 2013 at 15:10 #196448

                              Ingen som vet eller har hört att den o-ringen fungerar? Har bestämt med mekanikern att byta o-ringen på lördag men blir osäker på speedparts kvalité på grejerna. Finns det någon affär där man kan köpa o-ringen över disk? Mekonomen eller så?

                                augusti 26, 2013 at 19:59 #196450

                                O-ringen från SP funkar.
                                Handlar du på Mekonomen får du samma fabrikat på o-ringen, dvs Scantech

                                  augusti 26, 2013 at 20:24 #196452

                                  Tack för det!

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.