vad är det som nyper mellan motor och däck?

Forum / Övrigt / Allmänt / vad är det som nyper mellan motor och däck?

Forum / Övrigt / Allmänt / vad är det som nyper mellan motor och däck?

Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 1, 2009 at 12:59 #139421

      Tack för alla svaren! Uppskattas verkligen.

      Nu kan jag konstatera att det var “backventilseffekt” i bromslangarna. Nu drar jag till biltema och köper nya (2x79kr) så ska vi se om det löser sig.

        maj 1, 2009 at 13:50 #139424

        hoppas det funkar och håll oss uppdaterade. projekttråd med lite bilder på räcern kanske? 🙂

          maj 1, 2009 at 17:09 #139436

          Edit:Tog bort mitt inlägg.Såg att det handlade om V 4:a.Inte 99:a :sad2:

            maj 2, 2009 at 14:07 #139463

            Då var bromsslangarna bytta. Nej, inte riktigt. Det tog ganska många timmar att få av oken och !nu har jag kommit till kopplingen mellan bromsslang och bromsrör. Fullständigt omöjlig! Inte konstigt att det utelämnades i v4-verkstadsmanualen.

            Hur gör man?

            (Och hur lägger man enklast in bilder i forumtråden?)

              maj 2, 2009 at 14:31 #139465

              Hej!

              När jag bytte slangar på min så gjorde jag en fuling, kapade helt enkelt bort övre halvan på järnet som håller slangen. Den del som blir kvar räcker bra som fäste.

              Försökte undvika att kapa men gav upp efter en stund…

              PS. jag använder http://www.geting.se som “bilduppläggningsprogram”, och använder länken längst ner som jag klistrar in i mina inlägg, så blir det klickbara bilder.

                maj 2, 2009 at 14:40 #139466

                Det känns alltid bra när man inte är först med att göra fulingar 🙂 Fram med vinkelslipen!

                Det blir svårt nog som det är att lossa bromsröret från slangen, och som fästet ser ut är det omöjligt. Det är så mycket gegga och skit så jag vet inte ens om det är 14, 15 eller 16mm nyckel som gäller.

                Fortsättning följer…

                  maj 2, 2009 at 16:08 #139470

                  Samtliga skruvar är tum på en v4 förutom på motorn som är mm!

                  /Owe

                    maj 3, 2009 at 08:07 #139494

                    Och jag som svurit över min värdelösa nyckelsats!

                    Nu har jag kapat färstena. Det blev inte lika snyggt som Dodgeboys bild pga rost i området (jag kunde i princip dra av den övre halvan med handen). Risken är nu att jag drar av fästet då jag lossar kopplingen.

                    Och så körde jag fast igen. Kopplingarna är superrostiga så vinkelslipen åker fram igen. Ena sidan gick “lätt” men den andra kapar jag (jag har sprayat, bankat och värmt men inte lyckats ändå). Vem hade trott att var enda mutter skulle ta 2 timmar att få upp.

                    Jag lägger upp en liten bildserie strax.

                      maj 4, 2009 at 17:11 #139562

                      Gängningen på de nya bromsslangarna var finare än de muttrar jag hade hemma så Biltema igen alltså. Tänkte passa på att köpa lite annat smörjande och skyddande.

                      Jag kanske borde starta en ny tråd för att fråga om detta, men tektyl eller tjärspray? Eller något annat för att fetta in detaljerna i hjulhuset? Kanske någon skyddande pasta som är enklare att få bort.

                        juni 1, 2009 at 19:17 #140830

                        Här kommer lite utlovade bilder från bromsslangbytet.

                        1) en bild på bilen och arbetsrummet
                        2) skivan och oket höger fram
                        3) kopplingen bromsslang bromsrör och det eländiga fästet
                        4) kapat fäste
                        5) den gamla bromsslangen med dess svullna gummi och backventileffekt (svårt att se på bilden hur litet hålet är i mitten av slangen, <1mm)

                        Hade visst glömt lägga över bilderna från då allt var på plats. De kommer senare.

                          juni 1, 2009 at 19:50 #140832

                          Hur pass ren och fin måste förresten bromsskivan vara för att fungera godkänt? De som sitter på bilen nu har ett blankt spår på ca 4 centimeter, kantat av skrovligt metall som verkar vara hamrad.

                            juni 1, 2009 at 22:01 #140845

                            75% av skivans slityta bör vara i bruk… så om skivan från kant till nav är 10cm så skA 7,5cm brukas, detta är rekomenderat, tror gränsen för SBP är 50% av skivans yta på båda sidor…

                            det är ju som följande, ju bättre skivor, destå fortare stannar du ju…

                            en lokal skärande firma kanske kan svarva av skivorna nåra 10 delar mot fikabröd?

                          Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.