Välja SAAB 9-5 eller 9-3 ?

Forum / Övrigt / Allmänt / Välja SAAB 9-5 eller 9-3 ?

Forum / Övrigt / Allmänt / Välja SAAB 9-5 eller 9-3 ?

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 26, 2008 at 18:52 #127901

      Ha haft 3 st 9000, varav 2 Aero, och nu senast en 9-5 Aero -02. Fina bilar alltihop, aldrig ett motorkrångel, turbohaveri eller dylikt. Har köpt alla begagnade vid ca 8000 mil och sedan kört alla bilarna ca 9-10000 mil styck i min ägo.

      Jag är nöjd med dem alla, men jag måste säga att 9-5 är den sämsta affären av dem alla pga att jag fick ta den stora 11000 mila servicen och dels pga värdeminskningen samt att jag torskade dit på nya stötdämpare och följdfelen bussningar i bakvagnen, fyrhjulsinställning och två bakdäck. Det blev dyrt och kändes som onödiga pengar!
      Detta är ett fabrikationsfel hos stötdämparna som man bör kolla upp att det har blivit åtgärdat. Det visar sig när bilen har gått ca 8-11000 mil. Garantin gäller upp till 8000 mil och man måste själv vara observant på problemet. Bilar med de dyrare stötdämparna som har automatisk nivåreglering har inte detta problem.

      Sen kan jag tycka att den sista 9000 Aeron var mycket bättre, starkare och kraftigare till att dra biltrailern med. Har aldrig haft en så stark bil någonsin!

        september 26, 2008 at 19:07 #127902

        Stötdämparna har samma problem på 9-3 og. dock har jag hört från Sachs representant att problemet kommer för att bilen hänger på lyft vid service med dämparna i max utdraget läge, detta skall dom tydligen inte göra, läckage som följd.

          september 26, 2008 at 21:58 #127916

          Ja det är för värdeminskningens skull är det ju bättre om bilen är äldre/gått längre. Min 9-5a känns än så länge som en bra affär då förra ägaren fick ta 35k värdeminskning och reparationer för 22k. Och sen fick han ut 40 för den, håller den känns det som ett bra köp 🙂

            september 26, 2008 at 22:37 #127917
            Rodder76 wrote:
            På 2.0 så är det hyfsat lätt om man har lyft, men liggandes på garagegolvet är det f-n inte roligt….
            Vet personligen inte om det är nån skillnad på 2.3…….

            På kortmotorerna (både 2,0 och 2,3) från -94 och frammåt är det busenkelt, då sitter filtret fram under grenröret, även på 9-3 och 9-5. Men fråga valfri SAABmek vilken modell han föredrar att byta kam och balansaxelkedja på? Jag sätter en slant på 9000….

              september 27, 2008 at 09:34 #127919

              Jag var i exakt samma val, samma bilar och ungefär samma budget.

              Som bil, att köra och åka, föredrar jag 9-5. Den är mycket mer bekväm och den är inte just något dyrare i driftskostnader, iaf om man jämför med 9-3 med turbo.

              Grejen är det att jag upplevde inte att man fick betala just något mer för en välskött och problemfri 9-5 som har gått igenom Saabs kampanjer, än för en mer “osäker” 9-5. Jag köpte en 9-5 2.3t sedan -99 med skinnklädsel, 15.000 mil på mätaren, rostfri, fint bruksskick, några pixlar borta i displayerna, mer än fullservad, stötdämpare och vevhusventilation bytta på kampanjer nyligt. Jag kommer åka på att byta servopumpen förr eller senare då den gnolar lite, men fungerar bra. 36’000:- i somras.

              Angående växellådan så tror jag att de flesta problemen kan undvikas genom att byta växellådsoljan i förebyggande syfte. Den byts inte normalt enligt Saabs serviceprogram. I de 9-5:or jag bytt på har Quaker State Super Quadrolube 75W fungerat bäst (samma som rekommenderas till 2T/V4!) tätt följd av originaloljan MTF0063. Min rullar numera på Quadroluben och jag har inga som helst problem med backen eller andra växlar.

                september 27, 2008 at 09:54 #127920
                svarvaren wrote:
                Rodder76 wrote:
                På 2.0 så är det hyfsat lätt om man har lyft, men liggandes på garagegolvet är det f-n inte roligt….
                Vet personligen inte om det är nån skillnad på 2.3…….

                På kortmotorerna (både 2,0 och 2,3) från -94 och frammåt är det busenkelt, då sitter filtret fram under grenröret, även på 9-3 och 9-5. Men fråga valfri SAABmek vilken modell han föredrar att byta kam och balansaxelkedja på? Jag sätter en slant på 9000….

                Tack för ifyllnad. Inte nog så viktig information när man börjar bubbla köpråd. Tyvärr har jag aldrig satt mig in i skillnaderna mellan kort/lång-motor.

                  september 28, 2008 at 18:48 #127982

                  Jag kör själv 9-5 nu en aero sport kombi-02 och är nöjd har kört snart 2000mil sen i januari.Jag valde en med automatlåda dels så slipper jag problem med koppling och dess hydralik sen är de nya 5växlade japanska låderna fantastiska,växlar underbart och är bränslesnåla.Har dessförinnan kört 9000 och den bilen är jag mer än nöjd med,att 9000 är svårmekad då ska vi inte snacka 9-3 eller 9-5.Om du ska välja 9-3 eller 9-5 beror väl på hur stor bil du behöver 9-5 är ju en storlek större drar lite mer bensin men mer plats för familj mm.

                Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.