Varmgång vid tomgångskörning.
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Varmgång vid tomgångskörning.
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Varmgång vid tomgångskörning.
- Detta ämne har 10 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2012-10-01 11:21 av Anonym.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymseptember 18, 2012 at 12:11 #6694
SPA-resan 536 mil med V4 1975B gick problemfritt (en parkeringsljuslampa bytt och oljepluggen åtdragen).
Enda störningen var att motorn blir varm i bilköer. Efter att ha kört mellan 110 och 120 en timme blir det som vanligt kö utanför
Hamburg. Efter 5-10 minuters köande börjar mätarnålen gå mot det röda. På med värmen och sedan fläkten på max.
Vad jag vet är jag inte ensam om detta. Hur gör ni? Skittrist tycker jag.
Kylsystemet har jag först genomkört med kylarrensning. Därefter med soda och efter det med maskindiskmedel.
Jag har mätt den ingående kyltempen till 84° och den utgående till mellan 60°-68° med IR termometer. Kylaren känns jämnvarm.
Full kräm med trädgårdsslangen rinner rakt igenom kylaren………
Motorn går inte för tunnt.
Jag har testat flera termostat.
Återstår tändningen som står på 8-10.
I Bakrutan no 2 2012 refereras till ett verksatsdmeddelande där man via en vakumventil PVS höjer tändningen vid varmgång på tomgång
till ca 20 och tomgången till typ 1400 varv.
En gammal tråd behandlar en massa frågetecken runt denna ventils funktion och där verkar det som flera tagit bort den.
På senare modeller typ 78, 79 och senare verkar den sitta på någon av automatchokesslangarna om det nu var automatchoke på dom.
Och varför blir det så varmt på tomgången och varför tar det minst fem minuter innan värmestegringen visar sig.
Min VHB och reservdelskatalog omfattar inte senare modeller.Alltså jag söker era erfarenheter av detta och köper gärna din vakumventil om du tagit ur den.
MvH
Jan-Olovseptember 18, 2012 at 15:59 #45865Tidigare i somras hade jag liknande besvär med min 79’a. Den gillade inte alls “stau” i Tyskland och gick varm annars finfint. Sökte efter felet med ungefär samma åtgärder som dig men hittade inget som felade. Rengjorde PVS-ventilen och kollade funktionen så gott jag kunde.
Nu flera månader senare blev det dags för förgasarbyte och monterade på original-Solexen som trilskades i början men jag fick ordning på den till slut. Motorn gick utmärkt tills den under en längre provkörning plötsligt började rassla som f-n nerifrån höger sida (utan att ha gått varm). Balansaxeln!!!! :bhNu är motorn på G att få nya balanslager + en oljetrycksmätare för att jag misstänker att en anledning till att motorn gick varm vid köbildningar var att balanslagren var på G att ge upp pga dålig smörjning. Förhöjd temp kan vara ett tidigt tecken med andra ord.
Anonymseptember 19, 2012 at 20:56 #47777Jag skall kolla oljetrycket på tomgång etc. Man vill ju inte tro på sådana trista
möjligheter. Men jag har alltid byt olja och filter och justerat fläktremmen med tanke
på balansaxellagrens välbefinnande. Har ej heller känt något särskilt glapp vare sig med eller utan
ventilmekanismen monterad. Men jag får se.Märkte du att PVS ventilen höjde tomgången när motorn blev riktigt varm och sänktes
temperaturen i så fall? Eller tror du att det bara är balansaxellagren som spökar.Var sitter din PVS ventil, på vilken slang?
/T
@Jan-Olov wrote:
Jag skall kolla oljetrycket på tomgång etc. Man vill ju inte tro på sådana trista
möjligheter. Men jag har alltid byt olja och filter och justerat fläktremmen med tanke
på balansaxellagrens välbefinnande. Har ej heller känt något särskilt glapp vare sig med eller utan
ventilmekanismen monterad. Men jag får se.Märkte du att PVS ventilen höjde tomgången när motorn blev riktigt varm och sänktes
temperaturen i så fall? Eller tror du att det bara är balansaxellagren som spökar.Var sitter din PVS ventil, på vilken slang?
/T
Har också bytt olja och filter samt hållit koll på nivån. Något nämnvärt glapp märkte jag heller inte med fläktremmen avplockad. Motorn gick bra tills i somras när den omotiverat började “gå varm” i köbildningar.
PVS-ventilens funktion märkte jag inte något alls av före jag rengjorde den i samband med förgasarbytet. Motorn gick inte längre varm i låga farter vid typ köbildning. Tomgångsvarvet låg stabilt mellan 850-875. Allting fungerade väl tills balansaxeln for.Innan jag kom så långt till provkörningar med dubbelportssolexen hade jag ett rent helsike att få till inställningarna. Svårstartad och den surade ned sig ordentligt men till slut fick jag ordning på Solexen. Vad jag borde ha gjort var att kolla oljan ifall den hade spätts ut med bensin efter alla mer eller mindre misslyckade startförsök. Smörjningen kanske var påverkad? Jag vet inte, nu skall i alla fall nya lager monteras efter renspolning av motorns oljekanaler.
Här kan du se hur PVS-centilen sitter på dubbelsolexen.
Hvordan er vannpumpen? Har vært ute for at skovlene mer eller mindre har oksidert vekk, og da blir det liten sirkulasjon på vannet på lave turtall.
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidAnonymseptember 20, 2012 at 20:23 #47804Vattenpumpen byttes i somras, liksom att topplocken konverterades för blyfritt.
Nästa steg blir som sagt koll av oljetrycket.
Nu har jag fattat att det skall sittae n PVS-ventilpå som standard på V4 efter 77?
Enligt verkstadsmeddelandet i Bakrutan så är det kännt att vissa V4 går varmt
på tomgång. Då skall PVS-ventil dit. Men varför går det vamt?
Ingen som har en PVS-vcentil liggande?
Enda skumma jag hittat hittils är att vevhusventilationsslangen mellan
förgasarfoten och vänster ventilkåpa var delvis sprucken. Kanske har motorn
gått tunnare än jag trott. Har ännu ine hunnit testa resultatet av detta./T
Anonymseptember 26, 2012 at 09:07 #47998Första kolla oljetrycket tyder på att nåt lager behöver bytas. Sannolikt balansaxellagren.
Jag har fått tips på att spänna fläktremmen. Kan det vara grunden för varmgången. Får se,
jag tvivlar, men det enkla är det geniala? Jag trodde ju inte på taskiga lager heller.
/TIkke spenn remmen for hardt. Det sliter på balansakselen. Remmen skal ha den forskrevne fleksbiliteten.
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidAnonymoktober 1, 2012 at 11:21 #48158Hårdare spänd innebar bara att den spändes enligt VB, tidigare var den mycket lösare spänd.
/T
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.