Växellådsrenovering

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Växellådsrenovering

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Växellådsrenovering

  • Författare
    Inlägg
    • januari 21, 2011 at 13:58 #23386

      I min Sport -64 sitter en Special II –låda med 8/39 slutväxel.
      Lådan fungerar i sig mycket bra men problemet är att bilen i stadstrafik blir svårkörd eftersom 1:an är så lång (och även backen har en utväxling som motsvarar en normal 2:a) och motorn har så lågt vridmoment vid låga varv och liten svängmassa .
      Jag har en standard 96-låda liggande som jag funderar på att montera in istället men den har en tveksam synkronisering på 3:an.
      Jag har även en 7/36 slutväxel liggandes vilken i och för sig är lätt att byta.
      Men för att byta synkring på 3:an fordras att minst mellanaxelns drev demonteras först för att kunna plocka ur huvudaxeln och byta synkringar.
      Jag har tidigare renoverat en låda utan tillgång till Saabs växellådsjigg vilket inte var så enkelt.
      Mellanaxeln med drev är delvis skymd bakom lagringen för centrumväxelhuset.
      Det går hjälpligt med en dorn att knacka på mellanaxelns centrum och plocka ur axeln bakåt.
      Sedan genom att lossa huvudaxelns bakre mutter plocka ut axeln framåt är det lätt att byta synkringarna för 3:an och 4:an.
      Återmonteringen av denna axel är sedan inte så svårt.
      Men för att återmontera mellanaxeln börjar problemen, helst bör man vara utrustad med tre armar och fyra händer för att återmontera backdrev, 1:ans och 2:ans delar och lager på axeln samt äntra friktionshjul och mellanaxelns drev.
      Största problemet är dock att åstadkomma mothåll för drevet och knacka hela axeln framåt eftersom passningen mellan drev och axelände är styv och enheten är skymd bakom diffhusets lagring i växellådshuset, här behövs normalt jiggen som jag inte har tillgång till.
      Jag har lyckats tidigare genom att arrangera ett stöd mot diffhuslagringen och knacka hela axelenhetan framåt, men det är inte lätt och rent tekniskt förkastligt.
      Finns det någon av er Saab Petrol Heads som kan hjälpa mig med råd hur jag på ett mer betryggande tekniskt sätt skall göra.

        januari 21, 2011 at 15:18 #167513

        Att ta hjälp av någon med rätt utrustning kan vara en lösning. Fast det kanske är för enkelt…

          januari 21, 2011 at 17:05 #167520

          Jag tror Fuling här i forumet kan hjälpa dig.

            januari 23, 2011 at 13:22 #167613

            Det får gärna vara enkelt, men det förutsätter att man har sådant kontaktnät, vilket jag inte har. jag är ensam om detta särintresse häromkring.

              januari 23, 2011 at 17:51 #167621

              Jag tror problemet löst, eller hur Sven-Åke?

                januari 24, 2011 at 07:31 #167653

                Ja, med hjälp av guru Fuling blir allt lätt, stort tack.

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.