Weberförgasare 32/32 DGAV

Forum / Övrigt / SSR / Weberförgasare 32/32 DGAV

Forum / Övrigt / SSR / Weberförgasare 32/32 DGAV

  • Författare
    Inlägg
    • januari 22, 2008 at 18:42 #17386

      Hej!Först och främst hoppas jag att jag valt rätt forum. Nu behöver jag lite av er aldrig sinande visdom. Har köpt mig (postorder) en Weber 32/32 DGAV (automatchoke-vatten)förgasare. Den ska monteras på min Saab 95GL-78. Den ska ersätta min Solex dubbelportare. Motorn är inte trimmad utan en vanlig 1700…..eller är det 1500 ja i alla fall en standardmotor.
      Webern är bestyckad enligt följande data:
      Port1/Port2
      Huvudmunstycke: 115/105
      Luft: 185/140
      Acc: 50
      Jag har sökt på forumet efter tips vad gäller montering mm , men inte lyckats hitta något som stämmer med min förgasare….eller rättare sagt , jag har väl läst en 10-20 sidor om Weberförgasare på forumet så nu är jag lite förvirrad:-)
      Är det någon kunnig som kan uttala sig om bestyckningen (angiven ovan) på förgasaren och även komma med tips vad gäller inkoppling av bensin, vakuumslangar, gaslänkage mm. så vore jag mycket tacksam!!Har ju förstått att man behöver en tjockare packning (fått med en som är c:a 5mm) att montera mellan insug och förgasaren för att undvika ånglås. Sitter original en mellanplatta mellan Solexen och insuget , behåller man den och monterar tjockare packning och därefter Weber-förgasaren? En annan fråga är ju inkommande bensinledning-inga konstigheter på Solexen-en anslutning in. På Weber´n är det vad jag kan förstå en in också, men sedan sitter det två ytterliggare anslutningar med en pil åt varje håll?? Hoppas att jag kunnat göra mina frågor hyfsat begripliga!!
      Är det något mer jag behöver tänka på vad gäller montering/handhavande av förgasaren?
      Anledningen till att jag byter är att Solexen gjort sitt(gått c:a 30.000 mil). Jag vill få ner CO-halt och bensinförbrukningen och förhoppningsvis blir bilen lite “piggare” också. Återigen , jag är mycket tacksam för alla råd jag kan få!!

        januari 22, 2008 at 20:17 #117424

        I min handbok till weber nämns bara 40DFI, 36DCD eller 2x45DCOE som trimförgasare till V4. Är du säker på 36/36DGAV? Jag kan bara hitta 32/36DGAV och 36/36DGV. Vad innebär A:et?

        Tabellrubriker från vänster till höger: Halsring/ Spridare/ H-munst/ Em-rör/ Luftmunst/ Lågf-munst/ Acc-munst/ Pumpventil/ Nålvent/ Flottörnivå.

        Vad gäller fotpackning, kolla med Misab

        Vad gäller ånglås, montera returledning.

          januari 22, 2008 at 20:54 #117426

          A:et står för automatchoke, om jag inte minns fel.

            januari 22, 2008 at 20:59 #117428

            Tack för ditt svar! Ja den ska heta Weber 32/32 DGAV , ska tydligen vara samma utförande som 32/32 DGV. A:et står enligt vad jag hört för automatchoke´s-utförandet. Det är väl inte någon trimförgasare utan mer en ersättningsförgasare om jag fattat det hela rätt.Fotpackningar har jag två stycken= 1st. Misab 39150.00 32/36 DGV isolerpackning 5 mm och 1st. Misab 0281 32/36 DGV tunn.

            Vad menar du med:-Vad gäller ånglås, montera returledning.

              januari 23, 2008 at 00:06 #117443

              Jag lyfte för några år sedan av en 32/36 DGAV från en tvåliters Taunus och monterade utan vidare åthävor på min lätt trimmade 1740. Saaben var min enda bruksbil vid tillfället och jag var redan försenad till ett rep några mil bort, så mitt enda mål med monteringen var att få igång bilen så fort som möjligt.

              Jag behöll plattan för bromsservo och vevhusventilation från Solexen och monterade en tjock packning mellan den och förgasaren. Fick dock aldrig dit slangen från vevhusventilationen eftersom det blev för trångt mot förgasaren.

              Har ingen aning om vilka munstycken som satt i Webern, men Saaben gick betydligt bättre än den gjort med Solexen som satt på innan. Och att bilen blev lite törstigare kan ju bero på att min gasfot blev avsevärt tyngre i takt med att motorn började svara bättre.

              De två “extra” bränsleanslutningarna pluggade jag helt enkelt — var som sagt under tidspress. Ett mer korrekt sätt hade förstås varit att montera en returledning till tanken och koppla den till rätt anslutning på förgasaren. På så vis stoppas inte bensinflödet upp när nålventilen stänger och man minskar risken för ånglås.

              Vad den tredje anslutningen på förgasaren är till för har jag tyvärr ingen aning om. Får kanske anledning att forska lite i det, för motorn finns kvar och skulle göra sig ganska bra i nosen på min -68:a.

              DGV = manuell choke
              DGAV = kylvattenstyrd automatchoke
              DGEV = elektrisk choke

              Edit:
              Misab har bestyckningstabeller för olika fordon-/förgasarkombinationer. Det här är deras förslag för en 1500cc V4 med 32/36 DGV:
              Halsring: 26/27
              Spridare: 3.5
              Huvudmunstycke: 150/135
              E-rör: F6/F6
              Luftmunstycke: 160/185
              Lågfartsmunstycke: 45/50
              Acc.munstycke: 50
              Nålventil: 200
              Flottörnivå: 41

              Hela tabellen finns på http://www.misab.se/bestyckn.htm

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.