v4turbo
- Detta ämne har 30 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2009-12-11 20:37 av kim96v4.
-
FörfattareInlägg
-
Jag tänkte att visa ett par bilder om mitt bygge.Hela teknik från gamla vit 96 har jag monterad till nya brun bil.Har också putsat alla prylar.Kommentera gärna,ni kan också fråga,men kom i håg att jag är från Finland,och klarar svenska inte så bra..
Alla (gamla) bilder finns: evolution 4
Film Film2
Förra år med gamla motor 10.6@116km/h 201m 15.5@155 1/4mile
Detta år 10.1@128km/h 1/8mile(med 155/15 däck) 16.1@150 1/4mile,med topplocks packning som hade gått sönder,och motor gick med 3 cylinder.Utväxlingar i standard lådan är inte så gott med den här motorn,som ger sin bästa hk cirka 6500rpm,4:an är för lång.
På vintern det kommer special 2 växellåda.Shit va snabb du måste varit på 402 meter fuling ½sekunden sekigare än 200 meters loppet :duck: :racesmile:
Grymt bygge där med turbo, alltid kul se hur folk gjort sina lösningar på “problemen”
är det en vanlig v4 motor i övrigt? Storlek på turbon förretsen? GT 40 ? 😎Saab 93B -59 (Blå)
Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)Lustgasen wrote:Shit va snabb du måste varit på 402 meter fuling ½sekunden sekigare än 200 meters loppet :duck: :racesmile:Grymt bygge där med turbo, alltid kul se hur folk gjort sina lösningar på “problemen”
är det en vanlig v4 motor i övrigt? Storlek på turbon förretsen? GT 40 ? 😎Jo,det är en ”vanlig” v4 1500cc.Original bottendel,ARP bultar,lättad svänghjul,Saab 900 turbo pressureplate(på svenska?),hembyggd 3puck sinterlamell 215mm,7.9 kamaxel,lätt portat toppar,vw bubbla ventilfjädrar,ca 60cm lång grenrör,Gt32 turbo pulssplit,MsNs,edis tändning.Compression ca 8,0:1.Jag har varvat 8000rpm.
Jag tänker att den här motor har potential till högä 13sek eller låga 14sek och 160++slutfart.Vi får se.februari 1, 2009 at 01:08 #134590Kul med 2-stegs turbo!
Men hur ser du till att lillturbon inte övervarvas?
mvh
Truls -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.