v4turbo

Forum / Övrigt / SSR / v4turbo

Forum / Övrigt / SSR / v4turbo

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 21, 2008 at 16:49 #18483

      Jag tänkte att visa ett par bilder om mitt bygge.Hela teknik från gamla vit 96 har jag monterad till nya brun bil.Har också putsat alla prylar.Kommentera gärna,ni kan också fråga,men kom i håg att jag är från Finland,och klarar svenska inte så bra..
      Alla (gamla) bilder finns: evolution 4
      Film Film2

        augusti 21, 2008 at 17:25 #125866

        Hur du du några tider på 201m eller 402m???

          augusti 21, 2008 at 17:49 #125868

          Förra år med gamla motor 10.6@116km/h 201m 15.5@155 1/4mile
          Detta år 10.1@128km/h 1/8mile(med 155/15 däck) 16.1@150 1/4mile,med topplocks packning som hade gått sönder,och motor gick med 3 cylinder.Utväxlingar i standard lådan är inte så gott med den här motorn,som ger sin bästa hk cirka 6500rpm,4:an är för lång.
          På vintern det kommer special 2 växellåda.

            augusti 21, 2008 at 20:33 #125881

            Ok, kul.
            Jag har åkt med min 95a
            201m 10,16s 113,8km/h
            402m 15,67s 144,3km/h

            EDIT:
            Rättat skrivfel(siffror)

              augusti 21, 2008 at 20:54 #125885

              Shit va snabb du måste varit på 402 meter fuling ½sekunden sekigare än 200 meters loppet :duck: :racesmile:

              Grymt bygge där med turbo, alltid kul se hur folk gjort sina lösningar på “problemen”
              är det en vanlig v4 motor i övrigt? Storlek på turbon förretsen? GT 40 ? 😎

              Saab 93B -59 (Blå)
              Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
              Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                augusti 22, 2008 at 06:35 #125899
                Lustgasen wrote:
                Shit va snabb du måste varit på 402 meter fuling ½sekunden sekigare än 200 meters loppet :duck: :racesmile:

                Grymt bygge där med turbo, alltid kul se hur folk gjort sina lösningar på “problemen”
                är det en vanlig v4 motor i övrigt? Storlek på turbon förretsen? GT 40 ? 😎

                Jo,det är en ”vanlig” v4 1500cc.Original bottendel,ARP bultar,lättad svänghjul,Saab 900 turbo pressureplate(på svenska?),hembyggd 3puck sinterlamell 215mm,7.9 kamaxel,lätt portat toppar,vw bubbla ventilfjädrar,ca 60cm lång grenrör,Gt32 turbo pulssplit,MsNs,edis tändning.Compression ca 8,0:1.Jag har varvat 8000rpm.
                Jag tänker att den här motor har potential till högä 13sek eller låga 14sek och 160++slutfart.Vi får se.

                  september 3, 2008 at 18:44 #126569

                  Vad är det för intercooler du använder?
                  Tror att en sådan hade passat bra på min 99:a.
                  Mvh

                    januari 31, 2009 at 22:58 #134581

                    Ny motorn ska startas i måndag,om allting går ok.

                      januari 31, 2009 at 23:01 #134582

                      Vad är gjort på den motorn då?:)

                        januari 31, 2009 at 23:02 #134583

                        Varför bilden saknas?
                        bild

                          januari 31, 2009 at 23:04 #134584

                          Nu fungerar bilden..Kommentera gärna. :sad2:

                          Motorn är simulerad med datorn,den här bromskurvan är med den ”stora” turbon,därför att program klarar inte tvåstegs laddning.=kommer att ha mera hk och vridmoment med låga rpm.

                            januari 31, 2009 at 23:18 #134586
                            2takt_nicke wrote:
                            Vad är gjort på den motorn då?:)

                            Målat.. 😀

                              januari 31, 2009 at 23:18 #134587

                              grymt – skulle vara kul att bygga turbo på V4:a, men tyvärr känns det som att man brister något i kunskaperna – imponerande, snyggt bygge, grattis!

                                januari 31, 2009 at 23:37 #134588

                                Jo,det är inte enkelt att bygga effektiv och fungerande v4 turbo..Delar finns inte,allt måste bygg själv.

                                  februari 1, 2009 at 01:08 #134590

                                  Kul med 2-stegs turbo!

                                  Men hur ser du till att lillturbon inte övervarvas?

                                  mvh
                                  Truls

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.