99:a , med Övertryck i Kylsystemet!
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / 99:a , med Övertryck i Kylsystemet!
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / 99:a , med Övertryck i Kylsystemet!
- Detta ämne har 16 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2012-04-20 17:49 av p hedberg.
-
FörfattareInlägg
-
Har en 99 GL -76:a, som bygger upp ett övertryck i kylsystemet när man kör den, så att glykolen pressas ur exp.kärlet!
Har kollat komp. , och den är 11,0 kg på alla cyl. , och den går hur jämnt och fint som helst i motorn, och ingen tillstymmelse till kylvätska i oljan heller.
Det som förbryllar mig mest, är att det blir som skum i exp.kärlet, så kan det vara Toppl.packn. som gått, fastän komp. är jämnt, och bra, och den går hur fint som helst!?
Tacksam för all hjälp!
/ Mvh Bosse
Det finns särskilda CO2 testare som man ansluter till expansionskärlet och får reda på om det finns avgaser i kylsystemet.
Eller om du har tillgång till en avgasprovare så kan du stoppa ner den i expansionskärlet ovanför kylvätskan.
Får man utslag på att det finns avgaser i kylvätskan så är topplockspackningen den troliga orsaken.När du startar den kall går den på alla cylindrar? kan även provtrycka kylsystemet och se om det finns synligt läckage efter det starta och se om den går på alla cylindrar direkt.
Mvh David
januari 21, 2012 at 07:28 #38178Ett tips är att de bilprovningar som har sin avgasmätning utanför stationen sällan stänger av dem! Har själv varit och tjuvkikar på mina värden inför provningen när jag varit nervös för det.
Hur luktar kylvätskan? Den ska lukta glykol och inget annat, smiter avgaser ut så blir det en sur äcklig lukt. Ett kompressionsprov är sällan visande ifall en toppackning gått och bygger han tryck och skummar i expansionskärlet så är nog tappackningen rökt alt. en spricka i toppen. Om du river och inte hittar felet på packningen skulle jag absolut tryckprova alt. hitta en annan topp innan återmontering.
februari 29, 2012 at 21:35 #40227@Saab-Bo wrote:
Har hittat en topp, men det är till en Insprutare,,,,kan denna användes till en med Enkelförgasare, eller är det för mycket som skiljer dom åt?
Verkar som kylkanalen vid Insuget är olika! Vet någon om nåt mer är olika, och som gör att det inte går?
/ Bosse
Den funkar bra.
Lyfter denna tråd lite, då jag undrar om inte jag har ett liknande problem på min -76:a.
Om jag fyller upp glykol till ca halva exp.kärlet så skvätter han ur sig detta när jag stannar bilen efter att ha kört den varm.
Den verkar vilja skvätta ur till en viss nivå sen slutar det, men då tycker jag att nivån är lite låg (lite i botten på kärlet).Det som oroar mig efter att ha läst denna tråd är att den ogärna går på alla cylindrar vid kallstart, kanske det tar 30 sek innan den går rent. Däremot tycker jag inte att det luktar avgaser i exp.kärlet.
Sen får jag inte heller upp motortempen efter att jag spolade rent kylsystemet, tidigare gick den lite väl högt istället så man fick dra på värmen emellanåt på långkörning. Har provkokat termostaten och den är ok.
Kan dessa två problem ha nåt samband?
//Pär
@P Hedberg wrote:
Lyfter denna tråd lite, då jag undrar om inte jag har ett liknande problem på min -76:a.
Om jag fyller upp glykol till ca halva exp.kärlet så skvätter han ur sig detta när jag stannar bilen efter att ha kört den varm.
Den verkar vilja skvätta ur till en viss nivå sen slutar det, men då tycker jag att nivån är lite låg (lite i botten på kärlet).Det som oroar mig efter att ha läst denna tråd är att den ogärna går på alla cylindrar vid kallstart, kanske det tar 30 sek innan den går rent. Däremot tycker jag inte att det luktar avgaser i exp.kärlet.
Sen får jag inte heller upp motortempen efter att jag spolade rent kylsystemet, tidigare gick den lite väl högt istället så man fick dra på värmen emellanåt på långkörning. Har provkokat termostaten och den är ok.
Kan dessa två problem ha nåt samband?
//Pär
Plocka ur stiften när bilen stått över natten o kör på starten o kolla om den blåser ut kylarvatten ur nåt av tändstiftshålen, kommer det en dusch med vatten så är det bara att plocka av toppen. Ett tips är ju att låta nån annan köra på starten så man själv har koll på om det kommer vatten, om man inte har byggt en egen “fjärrstart”.
// Ola
april 14, 2012 at 05:51 #42240@P Hedberg wrote:
Lyfter denna tråd lite, då jag undrar om inte jag har ett liknande problem på min -76:a.
Om jag fyller upp glykol till ca halva exp.kärlet så skvätter han ur sig detta när jag stannar bilen efter att ha kört den varm.
Den verkar vilja skvätta ur till en viss nivå sen slutar det, men då tycker jag att nivån är lite låg (lite i botten på kärlet).Det som oroar mig efter att ha läst denna tråd är att den ogärna går på alla cylindrar vid kallstart, kanske det tar 30 sek innan den går rent. Däremot tycker jag inte att det luktar avgaser i exp.kärlet.
Sen får jag inte heller upp motortempen efter att jag spolade rent kylsystemet, tidigare gick den lite väl högt istället så man fick dra på värmen emellanåt på långkörning. Har provkokat termostaten och den är ok.
Kan dessa två problem ha nåt samband?
//Pär
Hej Pär
Om bilen har stått över natten när du startar o den går orent har du troligen en spricka i toppen(i förbränningsrummet) eller en trasig topp-packning, det är svårt att upptäcka läckaget men om du skruvar ur tändstiften kommer du att hitta ett som är renare än de andra(vatten har trängt in under natten) o där är läckaget, nu när du vet i vilken cylinder du ska leta är det bara att rengöra toppen noga o ta fram luppen, även packningen kollas med lupp.Jag har egen erfarenhet av detta fenomen på en 99:a från -82, den hade H-motorn o där var det vanligt att toppen sprack, någon här som vet om det är vanligt att B-toppen spricker.
Lycka till/Micke
Saab 9-5 kombi -07, 95 V4 -73, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50
Kollade stiften häromdagen men tyckte nog atta alla såg lika ut, såg heller inget vatten som kom ut genom tändstifthålen när jag körde startmotorn. Kollade även i expansionskärlet om det bubblade/skummade där efter varmkörning men såg inget.
Börjar fundera på om det är ett förgasarproblem, nåt med choken på ena förgasaren kanske?
Har nämligen noterar att när det är varmare ute går den rent fortare.april 14, 2012 at 20:31 #42267@P Hedberg wrote:
Kollade stiften häromdagen men tyckte nog atta alla såg lika ut, såg heller inget vatten som kom ut genom tändstifthålen när jag körde startmotorn. Kollade även i expansionskärlet om det bubblade/skummade där efter varmkörning men såg inget.
Börjar fundera på om det är ett förgasarproblem, nåt med choken på ena förgasaren kanske?
Har nämligen noterar att när det är varmare ute går den rent fortare.Jag märkte inget på bilen när jag hade detta problem, inget/lite vatten försvann ur expantionskärlet, inget märkbart tryck, svårt att se det “renare” tändstiftet, men vit rök vid start.
Ryck tändkabeln på 2:an sedan 3:an (den går på 3cyl pga vattnet)när du startat bilen på morgonen, när du inte får någon reaktion så har du hittat cylindern som spökar.Berätta gärna hur det går/Micke
Saab 9-5 kombi -07, 95 V4 -73, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.