Felkod P1110

Forum / Modellspecifika forum / OG9-5 / Felkod P1110

Forum / Modellspecifika forum / OG9-5 / Felkod P1110

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 23, 2014 at 17:01 #22665

      Motorlampan lyser jämnt och felkodsläsaren säger P1110. Google säger i sin tur att det innebär fel på dumpventilen men även att man kan ha turen att det bara är en trasig vaccuumslang. Dessa ska sitta under kåpan över insuget, om jag fattat rätt? Någon som kan förklara mer exakt, gärna med bild? Är ju mest vid gamla sugmotorer, jag… 🙄
      Tilläggas kan att bilen går lika bra som vanligt.

      96 V4 1975 ”Bollen”
      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

        oktober 23, 2014 at 18:02 #128887

        Torra vaccumslangar är inte ovanligt, byt den som sitter i dumpen, kolla sedan under den lilla kåpan på BILENS VÄ sida på torpeden, lyft kåpan och kolla att slangarna sitter där dom skall.
        Även dessa torkar. Bilen går som den skall säger du? En LTT 150 hk har ingen turbomätare och då märker du inte att du har ett mindre laddtryck.

        Nästa steg är att byta dump, finns det någon du kan låna av så börja där, annrs köp en ny och gör det på VW då får du en dump med mässingsmembran vilket är bättre än originalet.

          oktober 23, 2014 at 18:33 #128672

          Ok, tack! Min är ju 185hk men det är väl ändå ingen riktig laddtrycksmätare utan en vaccuummeter (aka econometer), så det kanske inte märks ändå?
          På VW, säger du? Blir de inte lite förvånade när jag kommer in och ber om en dumpventil till en – Saab! :duck

          96 V4 1975 ”Bollen”
          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

            oktober 24, 2014 at 21:32 #125080

            Vill göra en liten rättelse, dumpventilen skall vara till Audi TT, men jag tror att övriga VW har samma.

              oktober 25, 2014 at 06:53 #124894

              Den under ventilkåpan vid oljepåfyllningen finns på Speedparts för ca 180 kr med slangen till oljefällan.

                oktober 25, 2014 at 07:47 #124895

                Tackar!

                96 V4 1975 ”Bollen”
                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                  oktober 25, 2014 at 18:21 #122492

                  Verkar inte bli någon quick-fix. :sad Har haft loss kåpan över oljepåfyllningen och den som sitter på torpedväggen och kollat alla slangar jag kunnat se. Ingen var av och den enda som var lös hade jag nog av själv. För säkerhets skull drog jag fast den med ett buntband.
                  Efter att ha kollat på det Speedparts kallar avlastninggsventil
                  http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000-85-98/motor/turbosystem/avlastningsventiler/oe1895.html
                  så letade jag i motorrummet och hittade denna framför motorns främre, vänstra hörn (högra om man står framför bilen)

                  Är det den? Det enda jag hittade vid oljepåfyllningen, och som liknar den Patrik fotat är denna:

                  Men den såg ut att vara en backventil till vevhusventilationen. Finns det mer än en?
                  Beklagar bildkvalitén, men de ljusa kvällarnas tid är förbi…

                  96 V4 1975 ”Bollen”
                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                    oktober 25, 2014 at 19:17 #122153

                    Övre bilden är avlastningsventilen, lossa och kolla om det är tätt när du suger/blåser, lilla ska man kunna suga lite i men sedan så när man släpper suget så brukar man höra ett litet klonk typ när membranet går tillbaka.

                      oktober 27, 2014 at 14:47 #199083

                      Som ni kanske läst på fb så var det slangen från avlastningsventilen som var boven. I dagsljus såg jag hur murken den är, men med de svårt spruckna ändbitarna bortkapade funkade den och motorlampan släcktes när jag raderat den lagrade koden. Nu ligger ny vacuumslang från Mekonomen och väntar i handsfacket. :wrench
                      Tack för all hjälp!

                      96 V4 1975 ”Bollen”
                      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.