"Ford V4…..roughest engines ever built"

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / "Ford V4…..roughest engines ever built"

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / "Ford V4…..roughest engines ever built"

  • Författare
    Inlägg
    • februari 7, 2014 at 06:32 #24072

      “Many frustrated owners refitaed their Ro80s with the little Ford V4, which was the only engine that fit. It was an ironic choice: The rotary’s biggest asset was turbine-smooth running, and the Ford V4 was one of the roughest engines ever built. Of course, Saab took the same road with their two-stroke 96, but did so officially.”

      http://www.curbsideclassic.com/blog/ccoty-1968-nomination-nsu-ro80-the-tragic-automotive-goddess/

      Jag läste nyss en artikeln ovan om NSU Ro80, en udda 60-talsbil med wankelmotor som blev ett rejält fiasko, främst pga sin misslyckade motor. Att det finns “mjukare” motorer än vår kära V4 är knappast någon nyhet men är det verkligen rättvist att kalla den för en av bilvärdens råaste motorer? Jag har haft många olika bilar, ofta ganska udda saker, men att V4:n skulle vara extremt skakig har faktiskt inte slagit mig. Min egen bilhistorias absolut värsta historia är Fiat 126 vars tvåcylindriga luftkylda radmotor ständigt skakar sönder sig själv om man kör fortare än 90.

      Det faktum att Ro80-ägare räddade sina bilar med den enda motor som passade, Ford V4, fick mig att tänka
      på att man förstås skulle kunna göra det motsatta, dvs sätta en mazdawankel i en 96:a! Deras 12A (1200cc) varvar lätt upp till 8000 och trimmas lätt för 150-200 hk utan att bli svårkörd. Borde t.o.m passa i en kortnos. En 13B är aningen längre och mer känslig för höga varvtal. Kan man acceptera rå tomgång på 2000+ och uselt vrid under 4000 kan en sådan motor ge en god bit över 3000hk UTAN turbo! Mazdawanklar sätts ibland i folkabubblor, så varför inte i en saabgurka? Någon måste väl ändå ha gjort detta? Möjligen kan det bli problem med wankelns låga oljetråg, eller snarare att dess vevaxel ligger t.o.m. ovanför motorns mittpunkt.

        februari 7, 2014 at 06:46 #75763

        Ljudet av en vässad 96 TT eller V4 får lätt nackhåren att resa sig, men jag tycker allt att en trimmad wankel är något extra!
        Wankeln är visserligen en fyrtaktare men på sätt och vis är den mer släkt med tvåtaktarna och ljudet blir därefter.
        -Bara det en uppmaning att sätta en bridgeportad 12A i en kortnossaab!

        http://m.youtube.com/watch?v=wazGzisCObM
        http://m.youtube.com/watch?v=CMYJIrPHpzI

        Åsså kan man ju turboladda dem… Nog finns del lite kortnospotential i ljudet?

          februari 7, 2014 at 06:59 #75104

          http://m.youtube.com/watch?v=KQkhE6BOwK4
          Periferiportad 13B utan turbo… Förmodligen omöjlig att köra på gatan, men jösses vilket ljud! -Gåshuden kom av sig, jag blev tårögd i stället… Men nog vore Saab 96 en vackrare kaross än Mazda RX7 för en sådan motor?

            februari 7, 2014 at 08:51 #75100

            här har du wankelljud som är bra…….

              februari 7, 2014 at 16:13 #61597

              Wankel är gött, men en dubbelblås v4 med dubbla webrar som brölar ur sig över nejden är inte heller fel!

              http://www.youtube.com/watch?v=u1dAiuZUllQ

              /Anders

                februari 7, 2014 at 16:59 #75955

                John!, du har väl inte missat den här projekttråden på detta forum?

                viewtopic.php?f=19&t=4464

                  februari 8, 2014 at 21:07 #72663

                  @William: Jo, den hade jag helt missat. Den tråden ska jag allt lusläsa!

                    februari 13, 2014 at 10:27 #173146

                    @Rallysaaben wrote:

                    Wankel är gött, men en dubbelblås v4 med dubbla webrar som brölar ur sig över nejden är inte heller fel!

                    http://www.youtube.com/watch?v=u1dAiuZUllQ

                    /Anders

                    Tack för lite ståpäls!

                      februari 17, 2014 at 18:34 #173291

                      @noclaF wrote:

                      @Rallysaaben wrote:

                      Wankel är gött, men en dubbelblås v4 med dubbla webrar som brölar ur sig över nejden är inte heller fel!

                      http://www.youtube.com/watch?v=u1dAiuZUllQ

                      /Anders

                      Tack för lite ståpäls!

                      Det var så lite så.
                      I år blir tyvärr inga filmer, isen vill liksom inte lägga sig, annars hade det ju vart kul att dra åtminstone nån repa :sad

                      /Anders

                        februari 17, 2014 at 18:48 #173293

                        @Rallysaaben wrote:

                        @noclaF wrote:

                        @Rallysaaben wrote:

                        Wankel är gött, men en dubbelblås v4 med dubbla webrar som brölar ur sig över nejden är inte heller fel!

                        http://www.youtube.com/watch?v=u1dAiuZUllQ

                        /Anders

                        Tack för lite ståpäls!

                        Det var så lite så.
                        I år blir tyvärr inga filmer, isen vill liksom inte lägga sig, annars hade det ju vart kul att dra åtminstone nån repa :sad

                        /Anders

                        Sätt motorn i ekan! :wrench

                        /B


                        Bengt Åkesson
                        bengt@akesson-motorsport.se
                        Facebook

                          februari 17, 2014 at 20:43 #173300

                          @Bengt Åkesson wrote:

                          Sätt motorn i ekan! :wrench

                          /B

                          Det får nog bli så, fast jag är inte säker på att jag vill åka i den sen, det är nog inte hälsosamt med de effekterna i en vanlig eka 😀

                          /Anders

                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.