Insprutning på v4

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Insprutning på v4

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Insprutning på v4

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 29, 2011 at 19:01 #4149

      Tänkte vi kunde starta en tråd om insprutning på v4 då jag går och funderar på en sådan konvertering.
      Borde gå att ta från “vilken bil som helst”, men det skulle vara kul med lite tips från någon som gjort detta. Vilka grejer har använts, spjällhus osv…

        maj 29, 2011 at 22:16 #28332

        På gamla forumet var det ju någon som plockat på ett Opelinsprut på en V4:a och kollade intresset för detta system. Vill minnas att han beräknade runt 2500kr för en sådan sats, men jag kan komma ihåg fel.

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          maj 30, 2011 at 04:19 #28333

          Nädå Janne, du kommer ihåg så rätt så – Staberg pratade om ett opel-sprut för 2500-3000. Vet inte hur det blev, men här är tråden: http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=150443&page=1

            juni 2, 2011 at 08:47 #28461

            Känns ändå som centralinsprut är att gå “halva vägen”, multipoint känns mer angeläget. Får se om det går att trixa ihop något…

              juni 9, 2011 at 21:01 #28692

              Jag kommer nog att skaffa ett EMS (Engine Magagement System eller EfterMarknadsSprut på svenska) till min motor sen när det blir aktuellt med ett projekt på den bilen. Kommer troligtvis även bli turbo och E85.

                september 26, 2013 at 17:12 #59709

                Någon som kommit någon vart med detta? Jag vill också bygga om till insprutning och har kollat in olika varianter men vet inte riktigt än vad som är enklast och som ger bra resultat. Var helt inne på K-jetronic först men har nu börjat fundera på annat, modernare grejer typ Megasquirt, Trionic, Bosch LH varianter mm inte helt lätt men det vore trevligt. Sonetten är så låg och plats för Weber med luftfilter är det presspassning på och väldigt begränsat vilken förgasare som får plats, ett system med insprutning inbillar jag mig att det går att bygga lägre.
                Kul o höra om någon byggt nå’t kul som fungerar, multipoint eller singelpoint eller kanske även TBI är alla av intresse.

                  september 26, 2013 at 19:06 #57937

                  Detta såg rätt intressant ut : http://www.efisource.com/shop/ems-pro-electronic-fuel-injection-system-with-8-harness/

                    september 27, 2013 at 08:45 #59714

                    varför förakta centralinsprutning? Med den lösningen kan man bara aptera dit ett spjällhus på bef insug och så är det klart sen. Tror inte man vinner nåt mycket på spridare i varje kanal. Isåfall ska man ju nästan gå hela vägen och designa om hela insugssidan med nytt insugningsrör och alltihop.

                      september 27, 2013 at 09:56 #59721

                      Här är några år gamla engelska projekt.
                      http://saab-v4.co.uk/speedball/topic.asp?topic_id=393

                      och från 70-talet
                      http://www.vintagesaab.com/sonett/ss/Fuel%20Injection/fuelinjection.htm

                      SAAB 95 SC Vector 2.0t BioPower -06, jetblack met.
                      SAAB 900i Kat 5d -88, florentinergul.

                      STCS #701

                        september 27, 2013 at 16:52 #57814

                        Centralinsprutning är inte alls någon dum tanke och fanns det ett färdigt kit skulle jag slå till direkt 🙂 visst är det väl lite mer än o montera ett spjällhus på befintligt insug ? Det låter för enkelt för att vara sant 🙂 vad mer och vad finns att köpa som passar? Gillar enkelheten och inte en massa inställningstid i månader, motorn jag tänkt ha detta till är en 1815cc, större ventiler kamaxel okänd än så länge, vinterprojektet blir o få ihop denna med nyrenoverad låda och gärna något annat än förgasare och varför inte etanol konverterad.

                          september 27, 2013 at 19:44 #57964

                          @Per-Erik wrote:

                          Nädå Janne, du kommer ihåg så rätt så – Staberg pratade om ett opel-sprut för 2500-3000. Vet inte hur det blev, men här är tråden: http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=150443&page=1

                          Har du ingen tråd om det du knåpat ihop PerErik? :weld

                            september 27, 2013 at 19:50 #57965

                            …nja, det vet jag inte om jag har, men ändå…

                            Jag har en sån här:

                              september 27, 2013 at 19:54 #57682

                              Sedär, då har vi en bild att titta på 🙂
                              Diskussionen om vilket typ av insprut som är effektivast blir intressant att följa.
                              Mvh

                              CCH

                                september 28, 2013 at 08:08 #59735

                                Spännande Per-Erik! Hur långt har du kommit med detta eller kanske du rent av har nå’t som fungerar redan?
                                Kul projekt hursomhelst :CH
                                Bilderna från Turbofahrer var också kul o se, lite mer avancerat “hemmamek”

                                  september 28, 2013 at 10:14 #59739

                                  Insprutning har jag länge längtat efter, inte för att få mer fart i motorn utan enbart av snål- och miljöskäl. Om möjligt skulle jag gärna montera på katalysator också men jag antar det i så fall behövs två för att få dem tillräckligt nära utblåsen (för arbetstemperaturens skull). Lamdareglering är en självklarhet för katalysatorer men det borde ju också bidra till snålare gång?
                                  Centralsprut direkt från någon annan bil borde monteringsmässigt vara det enklaste men nog är väl flerpunkts aningen snålare?

                                  Jag kör idag med 20-25% E85, vilket verkar vara nära gränsen för osäker tändning. Att detta är möjligt tolkar jag som ett bevis på förgasarens överdosering, d.v.s. den marginal som Ford ansåg vara lagom för att motorn ska gå jämnt även mitt i vintern och för att klara tillverkningstoleranserna. En insprutning med lambdareglering ska vad jag förstått själv räkna ut exakt var gränsen går och lägga sig mycket nära denna och att det är detta som gör att insprutningsmotorer kan gå snålare.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.