Insprutning på v4
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Insprutning på v4
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Insprutning på v4
- Detta ämne har 19 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2014-02-20 21:38 av rallysaaben.
-
FörfattareInlägg
-
maj 29, 2011 at 22:16 #28332
På gamla forumet var det ju någon som plockat på ett Opelinsprut på en V4:a och kollade intresset för detta system. Vill minnas att han beräknade runt 2500kr för en sådan sats, men jag kan komma ihåg fel.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Nädå Janne, du kommer ihåg så rätt så – Staberg pratade om ett opel-sprut för 2500-3000. Vet inte hur det blev, men här är tråden: http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=150443&page=1
Någon som kommit någon vart med detta? Jag vill också bygga om till insprutning och har kollat in olika varianter men vet inte riktigt än vad som är enklast och som ger bra resultat. Var helt inne på K-jetronic först men har nu börjat fundera på annat, modernare grejer typ Megasquirt, Trionic, Bosch LH varianter mm inte helt lätt men det vore trevligt. Sonetten är så låg och plats för Weber med luftfilter är det presspassning på och väldigt begränsat vilken förgasare som får plats, ett system med insprutning inbillar jag mig att det går att bygga lägre.
Kul o höra om någon byggt nå’t kul som fungerar, multipoint eller singelpoint eller kanske även TBI är alla av intresse.Detta såg rätt intressant ut : http://www.efisource.com/shop/ems-pro-electronic-fuel-injection-system-with-8-harness/
varför förakta centralinsprutning? Med den lösningen kan man bara aptera dit ett spjällhus på bef insug och så är det klart sen. Tror inte man vinner nåt mycket på spridare i varje kanal. Isåfall ska man ju nästan gå hela vägen och designa om hela insugssidan med nytt insugningsrör och alltihop.
september 27, 2013 at 09:56 #59721Här är några år gamla engelska projekt.
http://saab-v4.co.uk/speedball/topic.asp?topic_id=393och från 70-talet
http://www.vintagesaab.com/sonett/ss/Fuel%20Injection/fuelinjection.htmSAAB 95 SC Vector 2.0t BioPower -06, jetblack met.
SAAB 900i Kat 5d -88, florentinergul.STCS #701
Centralinsprutning är inte alls någon dum tanke och fanns det ett färdigt kit skulle jag slå till direkt 🙂 visst är det väl lite mer än o montera ett spjällhus på befintligt insug ? Det låter för enkelt för att vara sant 🙂 vad mer och vad finns att köpa som passar? Gillar enkelheten och inte en massa inställningstid i månader, motorn jag tänkt ha detta till är en 1815cc, större ventiler kamaxel okänd än så länge, vinterprojektet blir o få ihop denna med nyrenoverad låda och gärna något annat än förgasare och varför inte etanol konverterad.
@Per-Erik wrote:
Nädå Janne, du kommer ihåg så rätt så – Staberg pratade om ett opel-sprut för 2500-3000. Vet inte hur det blev, men här är tråden: http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=150443&page=1
Har du ingen tråd om det du knåpat ihop PerErik? :weld
september 28, 2013 at 10:14 #59739Insprutning har jag länge längtat efter, inte för att få mer fart i motorn utan enbart av snål- och miljöskäl. Om möjligt skulle jag gärna montera på katalysator också men jag antar det i så fall behövs två för att få dem tillräckligt nära utblåsen (för arbetstemperaturens skull). Lamdareglering är en självklarhet för katalysatorer men det borde ju också bidra till snålare gång?
Centralsprut direkt från någon annan bil borde monteringsmässigt vara det enklaste men nog är väl flerpunkts aningen snålare?Jag kör idag med 20-25% E85, vilket verkar vara nära gränsen för osäker tändning. Att detta är möjligt tolkar jag som ett bevis på förgasarens överdosering, d.v.s. den marginal som Ford ansåg vara lagom för att motorn ska gå jämnt även mitt i vintern och för att klara tillverkningstoleranserna. En insprutning med lambdareglering ska vad jag förstått själv räkna ut exakt var gränsen går och lägga sig mycket nära denna och att det är detta som gör att insprutningsmotorer kan gå snålare.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.