Saab 99 turbo16- 84 (kalsången)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 turbo16- 84 (kalsången)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 turbo16- 84 (kalsången)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 6, 2013 at 21:16 #7796

      När man ändå sitter inne nu och ugglar så lägger jag upp en tråd på en annan Saab 99a jag har. Det är en 84 GL som byggts om med T16 från 900-85. utan katalysator. Tror den reggades 2001.
      Jag köpte bilen 2007, tanken var då, och är även idag att det någon gång ska bli en lite Retro replika på en sån grön metallic 99turbo-79. rent utseendemässigt. Men just nu får den gå som den kalsongblå gubbräcern med lite ös :).

      Jo ja köpte den 2007, bara ställde bort den direkt,sen sommaren 2012 fick ja lite sug efter att köra lite med den,så då fixade jag iordning och besikta den och det var helt plötsligt den roligaste bil jag haft 🙂 och den är lagom fin med, skapligt bruksskick. nöjer mig med att tvätta och hålla den fungerande istort sett. Väldigt gött med en sån bil med. Jag börjar denna tråden från där jag startade sommaren 2012.

      Köpte bilen i borlänge av en snubbe som var fordonslärare, kanske du sitter här? vem vet.


      Sommaren 2012. Nypolerad, genomgångna bromsar å dyligt inför besiktningen, takräcke samt GLE fälgsidor på plats.

      Kromat kulskydd och stänklappar från en 73a på plats. samt gamla studentenmaskots i bakrutan. tillsammans med grymma gamla pioneer högtalare 🙂
      Monterade två Hella extraljus med, för syns skull, ej inkopplade,haha, har inte kopplat in dem än idag 🙂 får ta å göra det.

      Så såg det ut under huven då.Jag monterade APC system på den,då det var pystrimmat då jag köpte den.

      Interiören efter en rekond.

      Batteriet är monterat bak.


      Byggde ett nytt motorfäste med då förra ägaren byggt det förra ca 20mm för kort, har använt mig av nedre delen från 99e och övre delen från 16v. som ja skarvat i hop.

      Kopplingen ville inte hänga med riktigt så ja bytte svänghjul så ja fick dit 228mm koppling från saab 9000. det sitter på än idag.

      Passade då även på att byta packboxen med när svänghjulet var borta.

      Knåpade ihop en 3mätars panel av en bit plast från en sån dekorplast som sitter bak på 99orna. blev perfekt. så då satte jag i en oljetrycksmätare och en bredbandslambda så man har lite koll på maskinen.

      Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

        december 7, 2013 at 08:16 #61524

        Lite senare sommaren 2012. Testade några andra fälgar för skoj skull. Inka och aero16. dem funka bra båda, två helt olika stuk blev det. Monterade en “Jörgenspak” så nu är den tigt å hård att växla.
        Då ventilkåpan läckte en del så hade jag bort den och bytte packningen, så då passa jag på att pimpa upp kåpan lite med. 😆
        Nu är den även moddad för att gå på E85. Har satt i större spridare samt höjt tändning till 20 grader. Går som ett skott.
        Laddtrycksmätare med en liten spikdiod under den är fixat.
        Efter ja kört på e85 en tag så lade bränslepumpen av, satt nånn gammal opelpump elelr nått på den, så nu satte jag dit en ny bosch pump, saab orginal, bytte även då filtret.
        Kände även att ja behvde lite bättre stötdämpare fram så ja montera dit gamla Bilstein, bak sitter det Gabriel Gas ryder. nån typ av sänkfjädrar sitter på med. Så nu känns den ganska bra.

        Trevlig Helg! på er alla 🙂






        Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

          december 7, 2013 at 09:12 #61527

          Störtskön ventilkåpa. Tycker kalsongblå var snyggt, behåll det.

            december 7, 2013 at 10:00 #61529

            Härlig bil behåll den som den är, :AP

              december 7, 2013 at 18:21 #61537

              @Melwin wrote:

              Härlig bil behåll den som den är, :AP

              Tack! Ja får se vad det blir.
              @vinkel4 wrote:

              Störtskön ventilkåpa. Tycker kalsongblå var snyggt, behåll det.

              Ja visst blev den frän 🙂 den får rulla som den ser ut nu ett tag till.

              Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                december 8, 2013 at 12:45 #61579

                Muuummmsigt!!!

                  december 9, 2013 at 17:48 #61626

                  Nu är ja framme vid förra vintern, här ute på sjön trivs nog saaben bäst 🙂 hoppas vi får bra is i år med så man får åka lite.
                  Körde en hel del mil på sjön och har inte haft något som helst krångel, peppar peppar. Körde på e85 med hela vintern. funkade kanon, enda är att ja får starta om några gånger innan den kommer igång.(vid kallstart då) annars har det vart bra. Mina gamla TRX isdäck börjar bli lite kassa så borde nog skaffa en omgång bättre däck till denna vintern.

                  Bjuder på en liten filmsnutt från förra vintern samt nån bild.

                  http://www.garaget.org/video/134069
                  Hoppas den funkar.


                  Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                    december 10, 2013 at 17:27 #61639

                    Ja den gick ju helt underbart hela vintern. Hmm undrar vem som är kamera man??

                    /Rickard

                      december 10, 2013 at 17:52 #61640

                      @2t-Larsson wrote:

                      Ja den gick ju helt underbart hela vintern. Hmm undrar vem som är kamera man??

                      /Rickard

                      Japp! ja det kan va du det 🙂

                      Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                        december 12, 2013 at 20:01 #61710

                        Bilder från våren 2013.

                        Byggde om lite och satte i en Volvosnurra i den, Mitsu td0416T. Fick konvertera den till vattenkylt med lite slangar å nipplar,samt byggt om tryckröret lite samt bytt flänsen på avgasröret.
                        Oljereturröret fick ja bygga om med.
                        Passade även på att bygga öppet filter med, av ett standard pappfilter.
                        Nu går den riktigt gött 🙂 Ska väl fixa dit en bättre ic med, men ändå få dit den så diskret som möjligt är det tänkt.


                        Första uppstart efter turbobytet gick bra utan läckage å dyligt.

                        Tänspolen fick jag bygga nytt fäste till med.

                        Oljereurröret efter ombyggning.

                        Pinnsvetsade flänsen med rostfri elektrod, har hållt bra.

                        Orgina volvo avlastningsventilen är utbytt mot ett täcklock. Det blev trångt med returröret men det gick 🙂 Fick kapa ur lite ur staget mellan grenrör/vväxellåda.

                        Så ser luftfilterbygget ut.

                        Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                          december 14, 2013 at 10:51 #61727

                          Dags för lite bilder från sommaren 2013. Besikta bilen och det gick bra. Det firade jag med att ge bilen ett gammalt fränt bromsljus 🙂
                          Sen drog jag igång operation fina gubbhjul.

                          Blev riktigt nöjd faktiskt. Nästa sommar blir det lite mer renovering av andra sorters plåtisar är det tänkt.


                          Monterat och inkopplat, riktigt coolt 😎

                          Fälgarna från start.

                          Här är dem blästrade. lika trevligt varje gång 🙂

                          Lade på Epoxi grund då den är stark. Funkar även som slipgrund så 2 i 1 där. perfekt.

                          Här är insidorna lackade. Nu blir det lättvättat sen.

                          Dagen efter lackade jag klart dem utv,dem är lackade med en 2k billack som är silver som ej behöver klarlackas,det är alltså en topplack. Tipro har den speciellt för tex när dem lackar fälgar på lastbilar och dyligt,den färgen är perfekt till mycke grejer. Sen polerade jag upp rostfria kapslar, även fästklipsen är blästrade och målade med galvabrite. Blev riktigt fint.

                          Resultatet med fälgarna på bilen.

                          Fälgarna satt som smäck, blev riktigt nöjd 🙂

                          Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                            december 14, 2013 at 11:37 #61728

                            Mycket trevligt!

                              december 14, 2013 at 21:30 #61752

                              @Melwin wrote:

                              Mycket trevligt!

                              Japp, får duga.

                              Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                                december 16, 2013 at 08:27 #61784

                                Härligt sleeper-stuk!

                                K-G

                                Saab 99 1969, 1970
                                Saab 90 1985
                                Saab 9000 Aero 1996
                                Opel Manta A 1972

                                  december 16, 2013 at 22:26 #61827

                                  @kg70 wrote:

                                  Härligt sleeper-stuk!

                                  K-G

                                  Ja den börjar bli lite fräsig 🙂

                                  Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.