Exlssns: og900S -91 + turboS Cab

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Exlssns: og900S -91 + turboS Cab

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Exlssns: og900S -91 + turboS Cab

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 101 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 12, 2011 at 08:31 #25244

      Copy and paste..kan bli lite knas med bilder mm…

      <span style=”font-size:150%;”>Blev på min 900c så jävla less, kör nu 900s…</span>
      Började mitt Saabande med en v4 Super som jag köpte av min bror som tröttnat på den efter 10+ anmärkningar på besiktningen, plus trasig topplockspackning. Lagade upp den och gick igenom besiktningen. Rolig sak med en tvåports Weber som råmade på fint när pedalen hamnade i golvet. Tyvärr överkörde jag på en regnvåt grusväg in i träd med den och den blev skrot 😳
      Efter några års biluppehåll köptes en og900c -87. Endast 16500mil på mätaren och den var i helt ok skick, men vilken tråkig bil…..

      2007 började letandet efter en 900S. Var i Motala, Jönköping och några ställen till, men var mest folk som tröttnat på sin illa skötta andrabil som vill sälja vidare. I maj 2007 hittade jag denna. En -91 som gått drygt 22 000mil, fullsmetad servicebok och i väldigt fint skick.

      <span style=”font-size:75%;”>Inköp – tis 15 maj 2007</span>


      <span style=”font-size:75%;”>Operation Värmekran</span>
      Efter ett par dagar märkte jag att det var fuktigt vid pedalerna=Inkontinent värmekran.

      Bara greppa verktygslådan och dra igång. Kranen sitter verkligen illa till ovanför pedalerna men efter att ha demonterat vänster högtalare, och halva inredningen ovanför pedalen gick det att se kran(jävlen).

      Liggandes som en bladätande orangutang med torxmejlsen i högsta hugg kom så till slut kranen ut från bilen. In med den nya (ta lite fett till o-ringarna så stannar de kvar) och nya bladätningsmanövrar.

      Passade på att justera tryckvakten. SKruvade in två varv, borde vara lagom eller? (0.6 förinställt på LTT)

      Passade även på att gno på lite lackrengöring+vax

      <span style=”font-size:75%;”>Före</span>…………………………… <span style=”font-size:75%;”>Efter</span>

      <span style=”font-size:75%;”>Köpa lite grejer</span>
      “Steg1”

      Bra att ha =]

      <span style=”font-size:75%;”>New rims: 17″ Integral A2</span>

      Slut på del1. Kommer mer snart..ska bara ta en kopp kaffe 😎

      http://www.garaget.org/shinyhead
      Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
      I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

        april 12, 2011 at 08:53 #183589

        Körde ju förknasare tidigare. Den somnade dock in på skroten 1juni 2007 då 4000kr skrotfonden drog igång. Det blev 4000+1300kr återbetald fordonskatt 😀
        Sista smörjelsen – 900c – “UnPimp My Ride”


        Stötdämpare, högtalare och bilstereon demonterade. La även på några sunkiga vinterdäck.
        Nånting med vattenpumpen började knasa veckorna innan sista färden. Lät rätt illa men var liksom skit samma då beslutet var taget att möta kyrkogården.
        Vattenpump—> http://www.garaget.org/video/qkz434cdrvur&#8221; onclick=”window.open(this.href);return false;

        På vägen till skroten skar vattenpumpen ihop, bilen kokade och servoremmen som sitter på samma remhjul som vattenpumpen hoppade av och servostyrningen försvann. Tur att min kompis som kör lastbil till vardags rattade liket :p RIP du gamle trötta…

        Midsommarhelgen 2007 monterades
        1. Konvertering till FTT

        2. Montering Kilensats

        Före

        Efter

        Lack och montering av


        http://www.garaget.org/shinyhead
        Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
        I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

          april 12, 2011 at 08:57 #183594

          Montering av Lesjöfors-Kilen-fjädrar och IC-fix, midsommarhelgen 2007.

          Gluttade en del på tipsen här. http://popeye.rty.nu/2003/sankning.htm&#8221; onclick=”window.open(this.href);return false;
          Fjäderspännare lånades av grannen. Tjoho, here we go!
          Fram. Ihop med fjädern lossa stötdämparen och så ner med allt. Inte fan hjälpte det. Nytt tag med fjäderspännaren, Trångt! 👿 Nehe, ner med allt igen och fram med vinkelslipen. Hehe, fan vad smidigt. Fjäderspännarna slängde jag åt sidan. Nu gick det ganska smidigt. 🙂 Bara peta in de nya korta fina röda fjädrarna.


          Samma visa bak nästan. Lossa stötdämparna och länkarmen. Ner med allt och lite vinkelslip. Bort med det gamla, in med det nya.

          Skrotet som blev kvar.

          http://www.garaget.org/shinyhead
          Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
          I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

            april 12, 2011 at 08:58 #183600

            *

            http://www.garaget.org/shinyhead
            Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
            I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

              april 12, 2011 at 09:01 #183603

              Tvätt och polering sommaren 2007
              Åkte och tvättade bilen. Slutade med att jag polerade motorhuv, tak och baklucka för andra gången i år. Blev blankt som attans. Provade för första gången AutoSmarts Polish med hårdvax. Rekommenderas!

              När jag började köra med lackrengöring och vax i motorrummet vaknade jag till och insåg att jag det var dags att bege sig hemåt 🙂

              Har börjat samla på mig saker till batteriböjjen…

              http://www.garaget.org/shinyhead
              Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
              I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

                april 12, 2011 at 09:04 #183605

                Batteriflytt, augusti 2007
                Utnyttjade Saabs egna kabelrännor. Som av en händelse fanns det plats för en kabel genom kupén och en genom motorrummet. Har de tänkt på oss tuners/batteriböjers redan från fabrik? 😉

                En bit slang som låg och skräpade blev utmärkt kabelskydd och kamoflage för den ilsket röda strömkabeln. Ser ni strömkabeln på bild 2?


                Batteriböj
                Batteriböjen byggdes med funktion i första rummet dvs inget under av finish och perfekta svetsfogar. Avgasbandage kommer snygga till det hela.

                Inte en chans att få det tätt med den flänsen. :confused:
                Jaha, vad göra nu? Plan C var att svetsa direkt i avgashuset. En nödlösning men ska tydligen fungera.

                Plan B då? Jo jag funderade ut följande….att jag nyss skruvat bort en fläns som 1. Passar, 2. Har hållt tätt. Bara att använda den då. Lite modifikation med vinkelslipen först bara.

                Sen svetsades det, passades in, mer svets. Passa in en stump till svetsa osv…


                Klart och på plats! Min hjälpande hand Andreas passade på att kladda lite med blyertspennan 😆

                Hur blev det då? Klart vassare och argare ljud. Eller som min bror sa: -Det låter rally 😀
                Men det är inget stuprörsbrölande utan bara vasst och rappt ljud. Motorn/turbon svarar mycket snabbare nu och det trycker på än mer än tidigare. Mycket nöjd med att jag behöll slutröret. Ser snällt och fint ut 😎
                http://www.garaget.org/video/6355&#8243; onclick=”window.open(this.href);return false;

                http://www.garaget.org/shinyhead
                Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
                I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

                  april 12, 2011 at 09:09 #183609

                  9000IC + Avgasbandage, augusti 2007
                  Inte kan man slappa på sin lediga fredag. Nej, ut till kompisens garage för lite pyssel.


                  Lite skillnad i storlek. Vinkelslipen gör plats åt IC:n från Saab 9000.


                  På plats.



                  Avgasbandage.

                  http://www.garaget.org/shinyhead
                  Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
                  I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

                    april 12, 2011 at 09:10 #183613

                    STCS @ Mantorp sep 2007





                    Tack till fotograferna: Unique87 & samuelf

                    http://www.garaget.org/shinyhead
                    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
                    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

                      april 12, 2011 at 09:13 #183614

                      Vinterförvaring, november 2007

                      Tror den röde får det trevligt i vinter bland sina nyfunna vänner =]

                      http://www.garaget.org/shinyhead
                      Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
                      I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

                        april 12, 2011 at 09:14 #183615

                        *

                        http://www.garaget.org/shinyhead
                        Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
                        I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

                          april 12, 2011 at 09:31 #183619

                          2.1insug, 2.3topp, februari 2008

                          Började riva ur alla möjliga saker för att komma åt topplock och insug.


                          2.0topp 22000mil. Ser helt ok ut


                          2.3toppen. Lite smutsig


                          Bytte ventiltätningar och slipade in ventilerna. Dryyyyygt arbete men nödvändigt


                          Färdigpreppad och avtvättad 2.3topp…eller?!?..finn ett fel :rolleyes:


                          Ny packning. Fiint 🙂 Toppen på plats. Insuget likaså. Det mesta runtomkring sitter också där.
                          Många många tack till min mekarmentor viggen959 som hjälpte mej med skruvandet, tips, råd och visst material som jag glömt. Tror jag får med mig en flaska starkt från Thailand eventuellt som tack för hjälpen =] :drinker:

                          http://www.garaget.org/shinyhead
                          Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
                          I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

                            april 12, 2011 at 09:31 #183620

                            Växellådsolja, april 2008

                            Såg ut som det var välbehövligt med ett oljebyte

                            Skramlade till på bänken när jag rengjorde avtappningspluggen 😮 😮

                            Nån har skrapat i växlarna nån gång antar jag, eller missat en växel ganska grovt. :confused:

                            Lådan blev i alla fall mjuk och fin efter bytet.

                            http://www.garaget.org/shinyhead
                            Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
                            I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

                              april 12, 2011 at 09:33 #183621

                              Bilstein Sport, maj 2008
                              (tack Peter_T16 för en smidig affär =])

                              Framdämparna skruvades på i veckan.
                              Idag byttes även bakre. Gick rätt smidigt faktiskt.
                              Ni som meckat med og900 vet att det brukar vara lögn i helvete att få loss dom på vanlig sätt. Men jag hade nån slags glädjekalkyl att kunna skruva bort bakre dämparna.
                              Hade nog gått om inte muttern rostat till minst en storlek mindre än vad jag hade lånade verktyg. Fram med vinkelslipen 😎


                              Försökte få bort det mesta av gummit innan kapning…..


                              …men det fick jag inte 😉


                              Ja..det är jag på bilden.


                              Lite grövre än original

                              http://www.garaget.org/shinyhead
                              Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
                              I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

                                april 12, 2011 at 09:37 #183622

                                Blandat maj 2008

                                @axelsson wrote:

                                Tyvärr har jag nåt läckage *surprise* :rolleyes: på trycksidan. Väser och har sig. (hörs rätt väl i videoklippet) Samt saknas en del effekt.
                                Misstänkt spräckt IC. Men men…finns ju Kina-IC har jag hört 😉

                                IC:n var det inget fel på. Alla slangar och anslutningar var hela.

                                Däremot hittades detta lilla läckage vid grenröret.

                                Gav mig på att byta grenrörspackningen men tyvärr så var det gängpaj på en av pinnbultarna. Kommer gänga i en större pinnbult i helgen, eller sätta i en heli-coil.

                                Roade mig istället med att skruva bort kylfläkten och koppla om fläkten till AC:n som kylfläkt. Varför? Mer plats, vilket gör att jag kan vinkla undan IC-röret iväg från turbon.

                                Lite bilder från Sviestadbanan i början på maj

                                +Lite bilder som min jobbarkompis Dan Ridemar fotat.

                                Syns på Kinnekulle, jag ska dit med eller utan tätt grenrör. =]

                                http://www.garaget.org/shinyhead
                                Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
                                I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

                                  april 12, 2011 at 09:39 #183623

                                  Kul att läsa historien om bilen, det hade jag missat eftersom det gjordes innan jag blev med 900 :p Ser mycket fint ut måste jag säga! Kanske kan kika på den någon dag när jag flyttat till norrköping till hösten. 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 101 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.