Vattenrör 900 T16 samt kylare för turbomodellerna

Forum / Sälj/Köp / Delar, köpes och efterlyses / Vattenrör 900 T16 samt kylare för turbomodellerna

Forum / Sälj/Köp / Delar, köpes och efterlyses / Vattenrör 900 T16 samt kylare för turbomodellerna

  • Författare
    Inlägg
    • februari 7, 2015 at 22:10 #26842

      Hej, nästa tråd med samma del som sökes som tidigare 😉

      Är också på jakt efter vattenröret som går från nedre kylarslangen på vänstersidan till turbon, mitt läcker nämnligen. Ska vara i så bra skick det bara kan vara, gärna nyskick.

      Är också ute efter gärna en helt ny(NOS) originalkylare till min 900 T16, alternativt någon som kanske renoverar kylare i GBG trakten, mitt läcker i nedre gaveln där man ansluter slangen som går från vattenpumpen… OBS, från vad jag fått efrara så har insprutare och turbomotorerna inte samma kylare men kan ha fel.

      PM om ni har någonting 🙂

      Bilar:
      2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
      Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
      Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

        februari 8, 2015 at 00:54 #201566

        Jag kan inflika att jag har en rätt ny (den såg fräsch ut när jag plockade av den) alu kylare från en 900 i16 på min maskin och den håller tempen perfekt.

        jag TROR inte du kommer ha några direkta värmeproblem med en liknande kylare, tror det var nått snack om att tjockleken skilde några millimeter. Kan vara så att vissa tillverkare gjorde kylare efter turbo tjockleken. ja jag vet inte, jag vet bara att min funkar

        Och var läcker ditt rör? går att kapa av där det läcker och sätta slangstump över om det inte är vid nån anslutning.

        försöker bara hjälpa lite 😉

          februari 8, 2015 at 07:32 #201568

          Jag tror att Biltemas kylare till og900 har “turbotjocklek”

          Om jag minns rätt:
          Std kylare 25mm
          Turbo kylare 32mm

            februari 8, 2015 at 10:39 #201573

            Om jag inte får tag på ett originalkyl så provar jag nog Biltemas så får vi se hur den funkar 🙂 Så letar fortfarande originalkyl.

            Vattenröret läcker tyvärr just vid anslutningen därav att jag letar ett annat fräschare rör.

            Bilar:
            2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
            Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
            Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

              februari 12, 2015 at 14:02 #150786

              Ingen som har ett rör från slangen till turbon åtminstone till att börja med, behövs för att kunna köra med bilen längre och inte behöva fylla på glykol varannan vecka…

              Bilar:
              2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
              Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
              Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                februari 12, 2015 at 16:18 #201688

                En nödlösning
                Ersätt den rostiga biten med en slang tills du hittar ett rör

                  februari 12, 2015 at 23:20 #201706

                  Tråkigt nog så läcker den just vid anslutningen till turbon därav att nödlösningen inte skulle hjälpa mig om jag inte minns helt fel, trots att den är ditskruvad med normal kraft… 🙁

                  Bilar:
                  2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                  Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                  Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                    februari 12, 2015 at 23:57 #201708

                    går att plocka av röret och få tillverkat en slang med rätt nippel.

                      februari 25, 2015 at 15:24 #202003

                      Ringde Saab men de hade inget längre, testar igen här för att se om någon har något liggandes i gömmorna, annars blir det till att plocka av röret och få ett nytt tillverkat med rätta dimensionerna på anslutningarna osv om jag inte får tag på ett. Hydroscand borde kunna ordna detta antar jag?

                      EDIT:

                      Bild på röret för kännedom:

                      Bilar:
                      2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                      Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                      Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                        mars 6, 2015 at 14:59 #200578

                        Vattenröret sökes fortfarande.

                        Dock så har jag lyckats nappa på en NOS originalkylare så där är problemet ur vägen, borde väl inte spela någon större roll vilken typ av kylare det är som jag uppfattat det rätt 🙂

                        Bilar:
                        2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                        Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                        Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                          mars 6, 2015 at 15:51 #199360

                          @TurboLamko wrote:

                          Vattenröret sökes fortfarande.

                          Dock så har jag lyckats nappa på en NOS originalkylare så där är problemet ur vägen, borde väl inte spela någon större roll vilken typ av kylare det är som jag uppfattat det rätt 🙂

                          Bara det är till turbo är det väl fortfarande.

                          Är vattenröret så svårt så få det ligga kvar tyvärr

                          //Mh

                            mars 6, 2015 at 18:20 #202288

                            Vilken kylare som behövs beror väl lite på hur bilen används.

                            Blir ju ganska stor skillnad mellan att puttra fram på bilträffar jämfört med hårdkörning i Alperna eller banåkning med 100hk extra :drive1:

                              mars 6, 2015 at 21:48 #202292

                              Jupp, så svårt är det att hitta vattenröret jag behöver…

                              Bilen används som sommarbrukis och kan pressas upp lite på motorvägen 😉

                              Bilar:
                              2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                              Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                              Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                                mars 6, 2015 at 23:51 #202297

                                tror skicket på kylaren avgör mest.. jag har en “sugis” kylaren. en nästan ny nissen. och den har hängt mer perfekt trots brutal körning med hög effekt 🙂

                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.