Bakrutan 1987-1994 nu även på vår hemsida

I vår medlemstidning Bakrutan, 2013-04, hade vi en efterlysning av äldre nummer av Bakrutan som saknas på vår hemsida. Efterlysningen gav riktigt bra utslag och vi har nu fått in 32 st äldre nummer av Bakrutan, mellan 1987-1994, på vår hemsida.

Världens första eldrivna Saab?
Världens första eldrivna Saab?
Alla nummer av vår medlemstidning Bakrutan, mellan kan laddas ned och läsas av våra medlemmar här: Svenska Saabklubben, Bakrutan

I dessa äldre nummer av Bakrutan kan man bl a läsa hur Saabklubben – eller Saab 92-registret – startade 1976 (1987-01), specialnumret om Saab Sonett I-III (1988-03), skötseltips för 2-taktare (1992-01 och framåt), Saabs eldrivna testfordon under 70-talet (1993-01) samt världens längsta, kortaste och bäst flytande Saab 99 (1993-02).

Dessa äldre nummer av Bakrutan innehåller många bra och läsvärda artiklar. Vi vill tacka så mycket för hjälpen med att hitta dessa tidningar och vi hoppas att våra medlemmar får fortsatt stor nytta och nöje av dem!

2014: Saab 9000 firar 30 år!

Vi har nu kommit fram till år 2014, vilket innebär att Saab 9000 firar 30 år. Saab 9000 lanserades år 1984, tillverkades fram till 1998 och låg länge högt upp i den svenska bilförsäljningsstatistiken. Det är en Saab som många av våra medlemmar älskar, värnar om och använder flitigt än idag. Med all rätt!

För att markera 30-års jubileet för Saab 9000 så publicerar vi här ett gästinlägg från Saabentusiasten Filip Ericsson i Uppsala. Dela gärna med er av era erfarenheter, minnen och berättelser om Saab 9000 i Saabklubbens forum. Här är Filips inlägg:

Saab 9000 30 år!

9000 Turbo

Det var 1984 och Saab skulle släppa en helt ny bil, en extremt sällsynt händelse och som när det väl hände kom att beröra hela vår nation. Det svenska lilla bilmärket var onekligen en egensinnig liten parentes i den stora bilvärlden men samtidigt vida känt, särskilt i USA som utgjorde den största och viktigaste marknaden. Tydligen fanns tillräckligt med tweed-draprade New England-professorer och dylika excentriska element i det stora västerlandet för att avyttra alla dessa Saabar.

Någon gång under 70-talet förstod dock de jordnära strategerna i Trollhättan att en ny bil i en högre klass måste fram för att säkra en framtida överlevnad. Man verkade ha förstått att nya Saab 900 som skulle visas 1978 inte skulle förbli modern särskilt länge – den baserades ju faktiskt på Saab 99 från 1968 – och niohundran spelade inte riktigt i den höga division där Saab ville spela, läs BMW 5-serie och dylikt tysk-artilleri, särskilt på den amerikanska marknaden.

Då utvecklingen av en ny bil också på den tiden var oerhört dyrt behövdes en samarbetspartner och svaret fanns i Italien; Fiat-koncernen fiskade likaledes efter en serie storbilar som skulle skänka prestige och inkomster till den latinska biljätten. De två kulturellt totalt väsensskilda biltillverkarna undanröjde den förutsedda kulturkrocken och åstadkom en grundarkitektur som resulterade i fyra olika bilmodeller under fyra olika bilmärken – tre italienare och en svensk. Fiat hade ju både Alfa och Lancia under sig och därmed utmynnade den latinsk-nordiska samverkan i Alfa 164, Fiat Croma, Lancia Thema och Saab 9000.

Jämfört med den gamla karaktärsstarka Saab 900 var Saab 9000 en jämförelsevis ganska utslätad figur. Modellen innebar dock ett stort kliv uppåt och framåt för Saab, både genom att slå sig in i storbils-/prestige-segmentet och genom att innebära en helt ny, modern teknisk bas med tvärställd 16-ventilsmotor samt utrymmeseffektiv, aerodynamisk design. Saab 9000 Turbo presenterades på Kolmården i maj 1984 och uppståndelsen blev förstås enorm. Jag var nio år och alla talade om den nya bilen i bruksorten där jag växte upp – barnen på skolgården såväl som de vuxna i försvarsindustrins fikarum.

9000 var en femdörrars halvkombi och släktskapet med Fiat Croma och Lancia Thema syntes tydligt, särskilt i dörrar och taklinjens kurvatur. Alfa 164 skilde sig betydligt mer, med en helt egen (och snyggare!) karossdesign signerad Pininfarina.

9000-interior

Den förträffliga förarplatsen i Saab 9000, här lyxutrustad med läder, ädelträpanel och dubbla kockkuddar. Utsökta säten som slog alla konkurrenter, möjligtvis med konkurrens från Volvo!

Den nya Saaben hade alldeles utmärkta vägegenskaper med bättre balans och mer svängvillighet än den mer framtunga 900. Stor-Saaben kunde därmed köra i åttor runt den bakhjulsdrivna, stelaxlade Volvo 740 som också var premiärlejon 1984. Utrymmena var klassledande och speciellt på bredden var 9000 spatiös. Vidare bjöd den snygga och toppmoderna förarplatsen på närmast perfekt ergonomi, en vid det laget Saab-typisk kvalitet. Detaljkvaliteten var dock inte på tysk prestigenivå med knarrig plast och halvdan passform, och här hade även Volvo ett litet försprång.

Toppmodellen 9000 Turbo kom alltså först och det dröjde ytterligare ett år innan den mer folkliga, turbolösa 9000i visades som -86 års modell. Förutom turbon saknade den toppmodellens lättmetallfälgar, den svarta bakspoilern och en del lyxutrustning. De 130 hästkrafterna gav inga raketprestanda men räckte förstås till för svenska familjeförhållanden. 9000 Turbo besatt dock fartresurser så det räckte och blev över med en påstådd toppfart på runt 220 km/h men det ryktades att den var ännu snabbare än så.

Saab själva ville också bevisa turbons förmåga i prestanda såväl som pålitlighet genom det galna Talladega-projektet som kom att utmynna i ett uppmärksammat världsrekord 1986. FIA valde slumpmässigt ut tre bilar från den ordinarie produktionslinan som sedan skeppades till Talladega-banan i Alabama, USA. Utan modifieringar och med alla reservdelar i bagageutrymmet kördes de i 10.000 mil utan andra uppehåll än service och förarbyte.

Rekordbilen. Saab slog världsrekord genom att hålla högst snitthastighet under 10.000 mil (!) på Talladega-banan i USA 1986. Bilen på bilden är en av de tre som deltog, alla helt omodifierade produktionsbilar. Som bäst noterades 213,299 km/h i snitt.

Maxgas hölls hela tiden, dag och natt, i regn och solsken. Den bästa av de tre nådde efter knappt tre veckor en snitthastighet på 213,299 km/h och projektet fick stor uppmärksamhet i hela USA. Exempelvis ska dåvarande Chrysler-chefen ha ringt till banan varje dag för att höra hur det gick. En av bilarna står idag på Saab-museet och en i Talladega-banans egna museum. Vart den tredje bilen tog vägen har jag ingen aning om. Någon som vet?

9000 avknoppades 1988 i en klassisk fyradörrars sedan, 9000 CD, för att blidka de mer konservativa prestigebilsköparna i USA. 1992 kom en kraftigt uppdaterad halvkombi-version, 9000 CS, som fick ny, lägre grill och ett helt nytt bakparti som åstadkom betydligt bättre vridstyvhet hos karossen, den främsta akilleshälen hos den ursprungliga 5-dörrarsmodellen.

9000-cd9000cs

Ovan: Till vänster 4-dörrarssedanen 9000 CD från 1988 som också fick modernare front och lite mjukare fjädring än den ursprungliga femdörrars-modellen. Till höger 9000 CS, det nya femdörrars-utförandet som kom hösten 1991. En bra bil; rymlig, säker, ergonomisk och körglad!

9000 fanns aldrig med någon diesel och under den allra största delen av dess levnad erbjöds enbart fyrcylindriga motorer. Det handlade uteslutande om riktiga Saab-konstruktioner med 16 ventiler och dubbla överliggande kamaxlar. Motorn fanns under årens lopp i 2- och 2,3-litersutföranden, med och utan turbo och med effekter på mellan 125 och 225 hk. En V6:a från Opel erbjöds under några av de sista åren men den får ses som en högst marginell parentes.

Det stora industriprojektet varade ända fram till 1998 i och med nedläggningen av Saab 9000 CS och precis som gamla 900 förblev modellen en självklar del av vår svenska gatubild, med en mer eller mindre luggsliten 9000 i vart och vartannat gathörn. Den blev en trogen vän för barnfamiljen såväl som för bankrånaren, poliskåren och landsortens ungdom med snus under läppen och turbotrim i blicken!

En himlastormande upplevelse i Saab 9000 Turbo

När Saab 9000 fyllde 25 år publicerades ett omfattande reportage i biltidningen Automobil. Tidningens genomgång av den 25-åriga turbon fick mig att drömma tillbaka till min egen barndom varpå jag skrev en insändare publicerad i Automobil nr. 2, 2009, som såg ut ungefär som texten nedan.

Det minne jag delade med Automobil var när farsan tog med mig och brorsan till den lokala Saab-handlaren i Karlskoga där vi växte upp för att titta på den nya Saaben. Overkligt nog för mig och brorsan lyckades farsan ordna en provkörning och den åkturen är fortfarande nummer ett på listan över minnesvärda åkturer. Provexet var lackerat i rödmetallic och var invändigt draperat i vinröd plysch, Saab-typiskt så det förslår vid 80-talets mitt. Bilen kändes ofattbart modern och rymlig. Vi var ju vana vid att skutta runt i familjens 99 GL så utvecklingssteget var ju kolossalt.

Pappa var som sig bör tung på gasen och ketchupeffekten när turbon fick fart fascinerade på gammaldags Saab turbo-vis med fritt fall i magen som när man åker berg-och-dalbana. Det slutade med 200 på 90-vägen mot Degerfors och vi fick lova att inte berätta något för mamma. Det första jag gjorde när vi kommit hem från den himlastormande upplevelsen var naturligtvis att rusa in i köket och avslöja hemligheten. Jag kunde bara inte hålla mig! Den minnesvärda fartförseelsen är till skillnad från Palmemordet preskriberad idag och därför kan jag äntligen berätta historien.

Ett mer färskt minne av Saab 9000 och Saab i allmänhet ägde rum under min FN-praktik i krigsdrabbade Sierra Leone i Västafrika för några år sedan. I den hemlängtan som ibland for över mig var det oerhört upplyftande att få syn på de Saabar som till min förtjusning kunde dyka upp i trafiken. Några härjade 9000, någon enstaka 900 samt den vagn som fick mig att tappa hakan allra mest – en Saab 99 taxi lackerad i gult.

Den var fyradörrars och måste ha varit en 83:a eller 84:a, den med den nyaste fronten. Det var en sådan som min farsa hade vid tiden för provkörningen av den vinröda 9000 Turbon långt borta i Sverige tjugo år tidigare. Jag försökte förklara för min lokalanställde kollega vilket viktigt svenskt kulturarv den udda skapelsen representerade, men det möttes av en överraskande avmätt reaktion. Det måste ju vara en underlig typ som blir alldeles ifrån sig vid åsynen av en konstigt designad gammal taxibil, tycktes han resonera. Så han fimpade ciggen, la i växeln och pruttade vidare mot nya äventyr i den dieseldrivna FN-pickupen.

Saab 9000CD 2.0i (-94.)

Jo, även jag har ägt en Saab 9000, om än under en kort period. Det var en 9000 CD 2.0i från 1994. En fantastiskt tyst och fin långfärdsvagn med ypperlig sittkomfort. Dock lite känsla av hemsnickeri interiört, åtminstone vid jämförelse med tyska premiumbilar – eller Volvo!

Filip Ericsson

Saab stiger ur askan igen

Idag rullade en Saab av banan i Trollhättan igen. Olyckskorparna kan låta hur mycket de vill. Men Saab dör aldrig. Det är helt enkelt en för bra bil.

Till börja med i en låg takt, men till våren kommer en facelift och en kombi. Men inte minst så kommer elbilar säljas då också. Så räkna med att det görs Saabar ett långt tag till!

En hel del är lika, men nya stolar är det bland annat.

nevs 2nevs huv2nevs stol

Saabklubben i senaste Vintage

Resultatet av de tidigare frågorna från biltidningen Auto Motor & Sport Vintage är nu ute i det senaste numret av denna tidning, tillsammans med ett reportage om limousinmodellen Saab 900 CD.

Svenska Saabklubben lyfts fram riktigt fint, som ni kan se här:

Saabklubben i Vintage

Köp gärna denna tidning för att läsa mer, den finns ute i välsorterade tidningsaffärer nu.

Nya medlemsrabatter

Hej!

Vi kan glädjande meddela alla våra medlemmar att vi har två nya rabatter. Det är Swedol och Colorglo Sverige.

Swedol har bland annat elartiklar, verktyg, arbetskläder, fordonsdelar & tillbehör, hydraulik, lyft & last och förbrukningsvaror. Uppdatering 2015: Swedol erbjuder inte längre våra medlemmar någon rabatt.

Colorglo

Colorglo är specialister på restaurering, reparation, färgning och rengöring av de flesta typer av inredningsmaterial, som till exempel skinn, plast, tyg och vinyl.

Mer info finns under ”Medlemsrabatter”. OBS du måste vara inloggad för du skall kunna se det.

Med Vänliga Hälsningar Styrelsen

Svenska Saabklubben, en förening för alla Saabälskare

Den 31:a maj 2013 togs ett historiskt beslut på Saabs bilmuseum i Trollhättan. Då godkände en enig stämma, under ett extra årsmöte, uppdaterade stadgar för Saabklubben. Bland de saker som uppdaterades i våra stadgar så står en sak ut lite extra.

Svenska Saabklubben inkluderar och omfattar nu alla Saabmodeller.

Vår förening har tidigare fokuserat på Saabs klassiska bilmodeller, från Saab 92 till Saab 9000. Med de uppdaterade stadgarna inkluderas nu även mer moderna bilmodeller, från Saab NG900 till Saab NG9-5 (och framtida Saabmodeller).

Saab 9-5 SportCombi

Detta är något som vi hoppas kommer stärka Saabklubben med fler medlemmar, en ökad kunskap och ett bredare engagemang. Alla Saabmodeller är värda att bevara, underhålla och köra. Även om många av våra befintliga medlemmar redan äger mer moderna bilmodeller från Saab så uppskattas givetvis alla bidrag avseende dessa bilar (exempelvis modellombudsmän, information till hemsidan, forumet osv).

Kontakta oss gärna om ni vill bidra till Saabklubben: Kontakta Saabklubben

Saabklubbens reservdelsförsäljning, som är exklusiv för våra medlemmar, inkluderar redan många reservdelar till bl a Saab 9-3 och Saab 9-5. Detta utbud kommer att utökas successivt (i en takt som passar våra medlemmar). Vårt forum har utökas med ytterligare kategorier och vår hemsida kommer även att inkludera mer information om dessa mer moderna bilmodeller här framöver.

Svenska Saabklubben är en förening för alla Saabälskare. Varmt välkomna till oss!

Läs gärna mer om fördelarna med att bli medlem här: Bli medlem i Saabklubben

Program för Saabfestivalen 2013

Programmet för Saabfestivalen 2013, som går av stapeln 31/5 – 2/6, har nu publicerats på Saabfestivalens hemsida. Här är en kort sammanfattning av programmet:

Fredag – under fredag anländer de flesta entusiaster. Saabs bilmuseum är öppet under hela festivalen och ett besök där är att rekommendera. Flera intressanta seminarier på bl a Saab Sport & Rally-tema kommer att hållas på fredag.

Försäljning av Saabdelar kommer att ske i ANA Begagnade Delars (tidigare SDCC) regi, i anslutning till den ordinarie verksamheten på Stallbacka. En försäljning av delar ur Saab bilmuseums gömmer kommer även att ske.

OBS: extra årsmöte för Saabklubben sker fredag kl. 18:00 på Saabs bilmuseum.

Lördag – Saabfestivalens familjerally kommer hållas på lördag. Det är en tur på ca 100 km som tar ungefär 3 timmar att köra. Inleds och avslutas med manöverprov på NEVS/Saabs parkering. Ingen föranmälan nödvändig.

Tidö STCC Racing Team visar upp sin Saab 9-3 utanför Saabs bilmuseum. ANA Trollhättan säljer begagnade Saabar till festivalpriser utanför ANA Begagnade Delar på Granitvägen under fredag och lördag. Dagen avslutas med Saab Sport & Rally Service Dinner på Folkets Park (middagsbiljetter slutsålda, barbiljetter finns än).

Söndag – Den stora utställningen av Saabar sker på söndag. Visa upp din pärla och beundra alla andra vackra bilar. Bakluckeförsäljning/prylmarknad på festivalområdet, utanför Saab bilmuseum. Saabklubben kommer även att ha sin reservdelsförsäljning på plats.

En hemlig programpunkt på museiområdet följs av ett större antal intressanta seminarium, såsom ”Saab Tävlingsavdelning – de tidiga åren”, ”Hembyggda Saabar”, ”Talladega 1986” och ”NEVS – Vår framtid”. Festivalen avslutas på kvällen.

För detaljerad information och program, besök Saabfestivalens hemsida och läs mer under ”Program”. Vi hoppas att få se så många som möjligt av er (och era bilar) under Saabfestivalen 2013!

Reservdelsförsäljningen öppen igen

Nu är Saabklubbens reservdelsförsäljning åter öppen och tillgänglig via vår webbshop.

Besök vår webbshop här: Svenska Saabklubbens Reservdelsförsäljning

Inledningsvis kommer de beställningar som ligger sedan tidigare i webbshopen att hanteras i turordning.

Reservdelsförsäljningen kommer även att finnas på plats på Saabfestivalen söndag 2/6. Ni kan redan nu förbeställa reservdelar för leverans i Trollhättan. Kontakta vår reservdelsansvarige för detta.

Jan Karlsson är reservdelsansvarig för Svenska Saabklubben och besvarar frågor om reservdelar, beställningar m.m. Han är tillgänglig på e-postadressen reservdelar@saabklubben.se samt via telefon, tisdag – fredag kl. 12:30 – 16:00, på 073-036 94 80.

Mer information finns även i vårt forum: Reservdelsförsäljningen öppen igen