Tillbaka till framtiden med Saab EV-1

Den 21:a oktober 2015, dvs. idag, är det datum i framtiden som Marty McFly (spelad av Michael J. Fox) och Doc Brown (spelad av Christopher Lloyd) färdades till i filmklassikern Tillbaka till framtiden 2. Det skedde med en skapligt ombyggd DeLorean, som knappt orkade upp till 142 km/h (88 mph).

BTF2-image

En annan bil som var med i denna film och som inte hade haft några problem att resa i tiden, det var Saab EV-1 (Experimental Vehicle Nr 1). Denna konceptbil, eller framtidsstudie, från 1985 designades av Saabs formgivningschef Björn Envall och byggdes av Leif Mellberg. Saab EV-1 hade en toppfart på 270 km/h (!).

Saab EV-1

Här är ett litet videoklipp med EV-1:

Saab EV-1 baserades på Saab 900 T16 och hade flera intressanta funktioner. Det mest kända är solcellerna på taket (66 stycken), vars uppgift var att driva en ventilationsfläkt för kupén (för att hålla den sval i solskenet). Detta koncept har sedermera anammats även av andra biltillverkare.

Mindre känt är att EV-1 även hade en sk. ”Black Panel”, där belysningen i instrumentpanelen kunde släckas vid nattkörning. Det var en föregångare till Saabs uppskattade ”Night Panel”-funktion, som introducerades med Saab 900 år 1993 (NG900).

”Vore den ett flygplan skulle den ha lyft för länge sedan.” är ett av citaten från dåtidens tidningar. Saab EV-1 var en riktig sportbil, en arvtagare till Saab Sonett och en föregångare till de många konceptbilar som Saab introducerade därefter.

0011506kg.5839

I filmen Tillbaka till framtiden 2 syns Saab EV-1 vid flera tillfällen i stadsbakgrunden när Marty och Doc har rest till framtiden. Om du vill se Saab EV-1 på riktigt så står den (idag) på Saabs bilmuseum i Trollhättan.

Reservdelslagret, ändrade öppettider v41-46

Under helgen som gick utökades Svenska Saabklubbens reservdelslager i Skattkärr. Vi hade sedan tidigare 210 m² och har nu ytterligare 120 m² (totalt 330 m²). Ett flertal frivilliga medlemmar var på plats och hjälpte till att flytta delar, bygga hyllor m.m. Ett stort tack till er alla!

12112201_992767570745122_1032581582087231596_n
Ordförande Karl monterar hyllor i Skattkärr

Det kvarstår dock visst arbete för att få i ordning allt med det nya lagret. Vi har även en mängd reservdelar som behöver sorteras och läggas in för försäljning i vår webbshop (så att våra medlemmar kan ta del av dessa). För att ordna detta så kommer vi tillfälligt ändra öppettiderna vid reservdelslagret (samt i telefon).

Mellan vecka 41-46 (5/10-15/11) har vi följande öppettider (för besök och telefon) i reservdelslagret:

Onsdagar: kl. 16-20
Torsdagar: kl. 13-17

Från vecka 47 återgår vi till ordinarie öppettider. Vi hoppas ni har förståelse för att vi behöver prioritera detta arbete och att det är till det bästa för våra medlemmar och vår reservdelsverksamhet.

Ny medlemsrabatt: Maptun

maptun-performance-storSvenska Saabklubben samarbetar med ett flertal företag med anknytning till Saab, som erbjuder våra medlemmar förmånligare priser och rabatter på sina produkter och tjänster.

Nu kan vi presentera ett nytt samarbetsföretag: Maptun Performance AB.

Maptun har under många års tid har utvecklat och arbetat med uppgraderad mjukvara till nyare modeller av Saab (från Saab 9000 -93 och framåt). De erbjuder även reservdelar, både för trim och original, till mer moderna Saabar.

Medlemmar i Saabklubben registrerar sig hos Maptun med sitt medlemsnummer och en unik kod (som är tillgänglig i kommande nummer av Bakrutan samt under Medlemsrabatter på vår hemsida). Därefter ges olika rabattsatser, beroende på produkt. Det rabatterade priset framgår tydligt i deras webbshop.

Registrering sker på denna sida: Maptun Parts – Svenska Saabklubben.

Vi hoppas att våra medlemmar får mycket nytta och nöje av denna nya medlemsrabatt!

Ny roll i Saabklubben: Tech 2-samordnare

Svenska Saabklubben är som bekant en förening som inkluderar alla modeller av Saab, från Saab 92 till de moderna bilarna. För att bättre bemöta och hjälpa ägare av nyare Saabar så har vi nu infört en Tech 2-samordnare i Saabklubben.

ssk_tech2Tech 2 är ett diagnosverktyg/instrument som kan kopplas in i Saabmodeller, från senare OG900/9000 och framåt. Det används för att läsa ut (och släcka) felkoder och på andra sätt programmera om sin bil (t ex gifta in/ur en stereo). Det är ett väldigt behjälpligt verktyg.

En Tech 2-maskin är inget som gemene man har hemma då den kostar en bra slant (5-6 000 kr och uppåt). Men vi har ett antal medlemmar som ändå har investerat i detta. Samtidigt kan bilverkstäder ta väldigt bra betalt för att utföra ingrepp (även av enklare slag) med Tech 2.

Saabklubben har medlemmar över hela Sverige. Många är glada att få hjälpa och träffa andra Saabentusiaster. Därför vill vi nu upprätta ett form av register över medlemmar med Tech 2, som man kan kontakta vid behov och få hjälp med sin nyare Saab.

För detta har vi nu infört en Tech 2-samordnare. Denna medlem heter Daniel Mattsson, bor i Göteborg och kan kontaktas på tech2@saabklubben.se eller 070-846 13 28. Om du har en Tech 2 och vill bistå andra medlemmar, kontakta då gärna Daniel. Detsamma om du har behov av hjälp med en Tech 2.

Daniel kommer inledningsvis att upprätta ett enklare register, som han ombesörjer. Tanken är att vi i förlängningen ska göra det möjligt för våra medlemmar att hitta Tech 2-medlemmar via vår hemsida.

Saab & Volvo-träff Varbergs hamn 26/9

saab-volvoLördag den 26:e september kl. 11 – 14 arrangerar Svenska Saabklubben, i samarbete med ett antal Volvoklubbar, en träff för Saab och Volvo-bilar i Varbergs hamn. Om du äger en äldre eller ovanligare modell av Saab eller Volvo så är du varmt välkommen att ställa ut din bil.

Medlemskap i Svenska Saabklubben eller en Volvoklubb är inget krav och träffen är helt kostnadsfri. Under förmiddagen kommer Saab-ägare att få rösta fram de finaste Volvo-bilarna i olika kategorier och vice-versa. Du är givetvis välkommen som besökare på denna träff även utan bil.

Denna träff arrangeras av Svenska Saabklubben och Svenska Volvo Amazonklubben, i samarbete med Saab Turbo Club of Sweden, Club Sonett Sweden, Svenska Volvo PV-klubben, Svenska Volvo 140-klubben, Svenska 480 Klubben, Svenska Volvo C70-klubben samt Saab Car Museum och Volvo Museum. Dessa kommer vara på plats med olika erbjudanden.

Varbergs Fiskrestaurang Campus kommer vara öppen under träffen och erbjuda medlemmar i deltagande bilklubbar ett rabatterat pris, vid uppvisande av medlemskort. Missa inte det!

OBS: En ickebindande anmälan krävs (senast 20/9) då vi behöver anpassa utställningsområdet därefter. Anmäl dig här:

(anmälningsformulär borttaget efter träff)

Din anmälan används enbart för planeringen av träffen eller om vi behöver skicka viktig information om denna träff.

Vi hoppas få se så många Saabar och Volvos som möjligt i Varbergs hamn den 26/9!

Saabträff Emmaboda Flygbana med Bilsport den 9/8

Söndag den 9:e augusti kl. 10-16 arrangerar tidningen Bilsport i samarbete med Svenska Saabklubben, Club Sonett Sweden, Saab Turbo Club of Sweden samt Saab Bilmuseum en Saabträff vid Emmaboda Flygbana.

ssk_emmaboda_flygbana_2015-08-09

Det kommer bli körning på asfalt (konbana) och på grus (rallyslinga) samt en utställning. Eventuellt blir det en kopia på det sk. Saab-Draget, som är en dragracingstege. Medlemmar i Svenska Saabklubben har fritt inträde till denna träff.

Alla årsmodeller av Saab är varmt välkomna!

Läs gärna mer om Emmaboda Flygbana på www.emmabodaflygbana.se samt hos Bilsport: Bilsport, Saabträff.

Erik Carlsson, bidra med era minnen eller kondoleanser

Erik CarlssonÄven om Erik Carlsson inte är med oss längre så våra minnen och historier om honom att leva vidare för lång tid framöver.

Vi vill inom Svenska Saabklubben bidra här, både med våra kondoleanser till Eriks familj och till kommande nummer av vår medlemstidning Bakrutan.

Har du ett minne av Erik som du vill dela med dig av? Eller önskar du lämna en kondoleans? Bidra då gärna till denna tråd i vårt forum: https://saabklubben.se/forum/amne/erik-carlsson/

Bakrutan: Erik Carlsson fyller 70

För att hedra och minnas Erik Carlsson återpublicerar vi här en artikel om Erik från vår medlemstidning Bakrutan 1999-01. Denna artikel skrevs i samband med att Erik fyllde 70 år och boken ”Mr Saab” först gavs ut. Texten har anpassats för vår hemsida.

Triumfens ögonblick: Erik och Gunnar möttes av jublande folkmassor när de kom hem till Trollhättan efter segern i Monte Carlo 1963.
Triumfens ögonblick: Erik och Gunnar möttes av jublande folkmassor när de kom hem till Trollhättan efter segern i Monte Carlo 1963.

Erik Carlsson fyller 70

Säg den Saab-entusiast som inte hört talas om Erik Carlsson ”på taket”! Eller minns det tillfälle han första gången träffade Erik ”den Store”. Nu fyller Erik 70 – och lagom till födelsedagen den 5 mars kommer en bok om ”Mr Saab”.

Av Per-Börje Elg

Det finns ett engelskt uttryck som heter ”Larger than Life”. Inte för att jag direkt vill påstå att det gäller för Erik Carlsson, för stor har han alltid varit och hälsan har det minsann inte varit något fel på heller, men ändå. Han gör intryck. Har man en gång träffat honom glömmer man det inte. Och chansen är stor att Erik minns dig också, för han har ett fantastiskt minne. ”Hälsa mamma!” brukar han säga när vi träffas och det var åtminstone femton år sen mamma fick äran av att åka Saab med Carlsson ”på taket” bakom ratten.

"Vi var fem kompisar som 1947 bildade ett gäng som vi döpte till Blixtarnas Motocross Team från Trollhättan. Leif Leverin körde Triumph och jag Norton."
”Vi var fem kompisar som 1947 bildade ett gäng som vi döpte till Blixtarnas Motocross Team från Trollhättan. Leif Leverin körde Triumph och jag Norton.”

När Erik Carlsson vann Monte Carlo-rallyt 1962 och 1963 var det stort. En prestation som inte gick någon bilintresserad förbi. Det var första gången någon vunnit Monte Carlo två år i rad sedan 1932-33. Och det var en triumf för det i Europa och världen nästan okända lilla bilmärket Saab. Det sista och avgörande provet 1962, på Monte Carlos GP-bana, på avstängda gator mellan husen, har blivit legendariskt. Eugen Böhringer i Mercedes 220 låg tvåa, ett 40-tal sekunder skilde honom från Erik efter 400 mils körning natt och dag. Fyrtio futtiga sekunder, som kunde ätas upp i ett nafs under de fyra varven på gatloppet.

I Portugal 1959 var Erik nära att vinna EM i rally. Men det blev straffpoäng för att startnumret på dörrarna var målat i fel färg - det skulle vara svarta siffror på vit botten.
I Portugal 1959 var Erik nära att vinna EM i rally. Men det blev straffpoäng för att startnumret på dörrarna var målat i fel färg – det skulle vara svarta siffror på vit botten.

Men Erik vann, tillsammans med Gunnar Häggbom, i den röda Saab 96:an med tävlingsnumret 303. Året efter var Erik tillbaks, den här gången med Gunnar Palm, men återigen med en röd Saab 96, nu med startnumret 283. En vanlig standard-96:a, men givetvis trimmad och modifierad enligt konstens alla regler. Istället för 38 DIN-hästkrafter gav motorn bortåt 70 och istället för standardbilens trumbromsar satt det skivbromsar från Saab Sport på framhjulen. Växellådan var givetvis fyrväxlad, något som inte gick att få på hemmamarknadens 96:or förrän på 64 års modell, men som fanns på exportmodellerna.

Rikspokalen 1955 blev det stora genombrottet för Erik, som efter 80 mil på hala och isiga vägar tog hem totalsegern tillsammans med kartläsaren Sten Helm.
Rikspokalen 1955 blev det stora genombrottet för Erik, som efter 80 mil på hala och isiga vägar tog hem totalsegern tillsammans med kartläsaren Sten Helm.

Den fyrväxlade växellådan var för övrigt anledningen till att Erik i sin andra start i Monte Carlo. 1961, körde herrgårdsvagn. Saab 95 var nämligen enda modellen i Saab-programmet som då hade just fyrväxlad växellåda. Och den behövdes i alpbackarna. Kartläsare det året var Walter Karlsson.

1959 vann Erik Midnattssolsrallyt tillsammans med kartläsaren Mario Pavoni. Med i rallyt var också var också Rolf Mellde, teknisk chef på Saab och den som anställde Erik 1956 som provförare och rallyförare.
1959 vann Erik Midnattssolsrallyt tillsammans med kartläsaren Mario Pavoni. Med i rallyt var också var också Rolf Mellde, teknisk chef på Saab och den som anställde Erik 1956 som provförare och rallyförare.

– Vi hamnade på fjärde plats, berättar Erik. Jag skulle ha vunnit det året om inte fransmännen gjort om reglementet så det gynnade tre franska Panhard.

I Midnattssolsrallyt 1956 kom Erik på fjärde plats.
I Midnattssolsrallyt 1956 kom Erik på fjärde plats.

Efter segrarna 1962 och 1963 åkte Erik på turné. Till Sveriges alla Saabhandlare för att berätta och visa film. Det skulle bli många, många fler resor och liknande uppdrag. Erik kan konsten att berätta och dom allra flesta historierna är åtminstone nästan helt sanna. Fast om det verkligen var så att PR-chefen på Saab fick lära musikkåren i Monte Carlo att spela svenska nationalsången genom att vissla melodin för dem, det finns det dom som tvivlar på.

Safarirallyt 1964: Saab Sportens trippelförgasare demonstreras för några intresserade åskådare.
Safarirallyt 1964: Saab Sportens trippelförgasare demonstreras för några intresserade åskådare.

Erik Carlsson anställdes som provförare vid fabriken i Trollhättan den 15 mars 1956. Dessförinnan hade han tävlat med egna bilar och för egna pengar i fyra år. Genombrottet kom med segern i Rikspokalen 1955. Det var Sveriges då mest krävande rally, 80 mil långt, och det var precis innan premiärvisningen av Saab 93 den 1 december, så den smutsiga rallybilen fick vara med på festen, den också.

På sommaren 1963 gifte sig Erik med Pat, som parallellt med sitt rallyåkande också tävlade med hästar.
På sommaren 1963 gifte sig Erik med Pat, som parallellt med sitt rallyåkande också tävlade med hästar.

Det var förresten nästan i samma veva som Erik blev ”på taket” med det bil-intresserade Sverige. Det var Carl-Gunnar Hammarlund som myntade uttrycket. I Sörmlandsrundan hade han passerat Erik, som haft oturen att rulla av vägen, och när funktionären vid nästa kontroll undrade vart Erik tagit vägen svarade C-G skämtsamt: ”Vilken Carlsson? Menar du Carlsson på taket?” Astrid Lindgrens populära barnboksfigur med samma namn gick som radioföljetong då och alltsedan dess har Erik, liksom barnboksfiguren, fått behålla sitt namn.

Till och med i Afrika. Under en sen måltid i Kenya tillsammans med Expressens Lennart Öjesten böjer sig servitören mot Erik och säger lågmält: ”You must be mister Roof.”

Monte Carlo-rallyt 1964: Erik och Gunnar Palm kom på fjärde plats. Irländaren Paddy Hopkirk vann med en hundkoja.
Monte Carlo-rallyt 1964: Erik och Gunnar Palm kom på fjärde plats. Irländaren Paddy Hopkirk vann med en hundkoja.

När Erik Carlsson vann Jyväskylä-rallyt, ”De tusen sjöarnas rally”, i augusti 1957 skrev Saab i sina annonser: ”Carlsson på taket nu på toppen. Efter sina utomordentliga insatser… är Erik Carlsson rankad som 1:a i tidningen Fart. Segraren i De tusen sjöarnas rally säger vid framkomsten på söndagsmorgonen efter 180 besvärliga mil: Hårdare går det inte att åka bil.”

Vid starten till Spa-Sofia-Liige 1963, 560 mils maratonkörning genom Europa.
Vid starten till Spa-Sofia-Liige 1963, 560 mils maratonkörning genom Europa.

Men det gick. De rallyn som Erik själv brukar framhålla som sina främsta meriter är Marathon de la Route – eller Liåge-Sofia-Liege. 1963 och 1964 var körsträckan 560 mil, med start i Belgien, vändplats med en timmes uppehåll i Sofia i Bulgarien och sen tillbaks till Liåge. 1964, med Gunnar Palm som kartläsare liksom året innan, körde Erik 520 mil, de övriga milen kördes av Gunnar. Prata om uthållighet.

Comeback i rallyvärlden: 1969 körde Erik och Torsten Åman Baja 1000 i Mexiko. Bilen var en trimmad Saab V4 med topphastighet runt 180 km/h. Resultat 1969 blev en tredjeplats och året efter en femteplats.
Comeback i rallyvärlden: 1969 körde Erik och Torsten Åman Baja 1000 i Mexiko. Bilen var en trimmad Saab V4 med topphastighet runt 180 km/h. Resultat 1969 blev en tredjeplats och året efter en femteplats.

Erik startade i maratonrallyt fem gånger, tvingades ge upp tre gånger och kom i mål två. Båda gångerna på andra plats, i en tävling som nästan var som gjord för stora och motorstarka bilar.

Men Erik är sån, alltid beredd att ge sitt yttersta. Även om det bara gäller att slå svågern, Stirling Moss, i ett historiskt rally som österrikiska Ennstal Classic 1998 där Erik körde Sonett II och Stirling Mercedes 300 SL. Erik kom på sjunde plats, i knivskarp duell med Rauno Aaltonen i en BMW 2002 ti, Stirling körde vilse och kom långt ner i prislistan.

Men Erik är också, mer än någon annan, ”Mr Saab”. Som gäst hos en Saabhandlare eller som jurymedlem i Båstad Classic Car Show. Alltid beredd att prata Saab eller rallyminnen med glimten i ögat. Eller kanske rentav berätta en historia.

Per-Börje Elg arbetar på Saabs bilmuseum i Trollhättan. Han är dessutom redaktör för Motorhistoriska Sällskapets tidskrift Motorhistoriskt Magasin. Boken ”Mr Saab” utkommer i mars och kommer att finnas hos Saab-handlarna eller kan köpas på bilmuseet.

erik_70_12

Erik Carlsson ”på taket” har gått bort

Erik Carlsson ”på taket” har avlidit på ett sjukhus nära sitt hem, efter en kortare tids sjukdom. Erik blev 86 år och var en av Sveriges främsta rallyförare, med bl a tre raka vinster i RAC-rallyt 1960-92 och två segrar i Monte Carlo-rallyt 1962-1963.

Erik Carlsson

Erik Carlsson var född och uppvuxen i Trollhättan. Han körde Saab under hela sin rallykarriär, mellan 1955-1970. När han slutade tävla blev han en ambassadör för Saab och kom att kallas ”Mr Saab”. Även under äldre dagar var han aktiv och engagerad för Saab.

Erik var en god vän, inspiration och förebild till många av oss inom Svenska Saabklubben. Han är djupt saknad av oss. Erik Carlsson var hedersmedlem i Saabklubben och våra tankar går till Eriks dotter Susie med familj. Saabklubben kommer framföra kondoleanser till familjen.

Bankörning Mittsverigebanan 23/5

Svenska Saabklubben har åter hyrt Mittsverigebanan vid Höga Kustens infart, söder om Härnösand. Lördag den 23:e maj från kl. 08:00 till 17:00 (sista race 16:30) kan våra medlemmar ta sig an denna roliga, krävande och tekniska bana.

Vi välkomnar både tvåtakt och turbobilar. För att få köra krävs hjälm, heltäckande klädsel och en daglicens (finns att köpa på plats för 150 kr, enbart kontant betalning). Ditt fordon kommer besiktigas inför körningen och du får inte ha lösa föremål i bilen eller läckage av vätskor från fordonet. Bankörningen sker utan passagerare.

Som tidigare år är det Saabklubbens lokalsektion i Norrland som står för detta arrangemang. Om du har några frågor, kontakta gärna Thomas Ramsell eller Anders Johansson, alterntivt ställ dina frågor i denna forumtråd: Saabklubbens forum, Mittsverigebanan 23/5

Se även denna inbjudan från vår medlemstidning Bakrutan:

ssk_mittsverigebanan_2015

Varmt välkomna till Mittsverigebanan!

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng