Reservdelslagret, nya telefon- och besökstider

Saabklubbens reservdelsverksamhet går för högtryck inför sommaren. Det senaste halvåret har vi sålt mer reservdelar än någonsin tidigare. Det här är givetvis positivt för klubben, men det har orsakat en hög belastning som börjat gå ut över verksamheten, dess utveckling och personal.

För att vi ska kunna utveckla vår reservdelsverksamhet, med fler nya delar, en bättre teknisk plattform samt kunna hantera alla beställningar ordentligt, så kommer vi fr o m 1:a april 2015 införa nya telefon- och besökstider.

Här är de nya telefon- och besökstiderna för vårt reservdelslager:

Tisdagar och torsdagar: 13:00 – 17:00
Onsdagar: 16:00 – 20:00

Saab reservdelar hos Saabklubben

Vår reservdelspersonal arbetar heltid och hanterar beställningar samt besvarar e-post även utanför dessa tider. Vi har likaså tagit in extra personal just nu, i enlighet med beslut på vårt senaste årsmöte. Om ni har frågor om detta, kontakta oss gärna på reservdelar@saabklubben.se.

Saabklubbens server avstängd (löst)

Saabklubbens server, som bl a hanterar vårt forum och hemsidor för vissa lokalsektioner, är avstängd. Den beräknas åter fungera som vanligt i morgon bitti (27/8).

Servern stängdes av för att genomföra ett byte av hårdvara. Arbetet föll dock inte ut som planerat och när vi skulle återställa servern så meddelade vår serverleverantör att de hade stängt för dagen. Så snart de öppnar igen så kommer vår server åter att fungera.

Vi får beklaga detta avbrott. Arbete pågår sedan en tid tillbaka för att helt fasa ut denna server. Tack vare detta fungerar ändå vår hemsida, e-post och reservdelsverksamhet. Inom kort kommer samtliga tjänster att ha flyttat från denna server.

Uppdatering 27/8 kl. 18:50 – Vi har arbetat med vår serverleverantör för att få igång vår server här under dagen, men än så länge till ingen nytta. Servern är fortfarande avstängd (den vägrar starta). Ingen data är dock förlorad och vi gör vårt yttersta för att lösa detta skyndsamt.

Uppdatering 1/9 kl. 08:30 – Server är fortfarande avstängd. Den vill inte identifiera systemet och boota upp med den nya disken. Vi har haft en dialog med vår serverleverantör och testat ett antal olika lösningar för att få servern att starta. Även om det har tagit tid så är vi hoppfulla om att kunna få igång vår server inom kort.

Uppdatering 1/9 kl. 10:50 – Servern är nu delvis online. Vi har inte möjlighet att boota upp den ordentligt, men vi har fått åtkomst till samtliga filer och håller på att ladda ner dessa för att kunna återställa vårt forum m.m. på annan plats. Så det är ett stort steg framåt.

Vi har ingen tidsuppskattning för när allt fungerar igen (det handlar om 100 000-tals filer), men det arbetas dag och natt för att få igång allt här. Återställningen kommer att ske på vårt webbhotell, så att ett liknande avbrott inte ska kunna ske igen.

Uppdatering 2/9 kl. 08:20 – Nedladdningen av filer från vår server har pågått hela gårdagen/natten. Vi har dock fortfarande en bra bit kvar. Även om det inte är så mycket data (40-45 GB) så är det väldigt många filer, vilket gör att det tar tid. Med lite tur bör vi kunna börja återställa forumet här i kväll (med reservation för att det kan ta längre tid).

Uppdatering 2/9 kl. 19:20 – Nedladdningen har fortsatt hela dagen. Det är ungefär 20 GB data kvar att hämta från servern, men det är som sagt många (mindre) filer vilket gör att det tar tid. Nedladdningen kommer sannolikt inte bli klar i kväll, men vi kör vidare oavbrutet i natt och hoppas kunna påbörja återställning av forum m.m. i morgon.

Även om det är beklagligt att vår server inte fungerar så har vi ändå tur i oturen. Att server stängdes av berodde på en trasig hårddisk och om kvarstående hårddisk likaså hade gått sönder så hade vi helt förlorat all data på denna server. Nu kommer vårt forum m.m. placeras på ett webbhotell med säker datalagring, ordentliga backuper osv.

Uppdatering 3/9 kl. 13:00 – Nedladdningen fortsätter oavbrutet. Nu är det strax under 10 GB (och 40 000 filer) kvar att hämta från servern. Det verkar tyvärr som nedladdningen går långsammare ju fler filer som har hämtats, trots att nedladdningen sker via fiber 100 Mbit/s. Men vi kör på så fort det bara går här.

Uppdatering 4/9 kl. 15:50 – Forumet är nu uppe igen. Vänligen läs detta inlägg först: https://saabklubben.se/forum/amne/viktigt-forumet-flyttat-trasig-server-las-detta-forst/. Vi fortsätter arbeta för att lösa eventuella fel i forumet samt för att återställa våra lokalsektioners hemsidor och övriga funktioner fanns på vår server.

Uppdatering 11/9 kl. 10:30 – Samtliga hemsidor och funktioner från vår server fungerar nu åter som vanligt, fast på vårt webbhotell.

Bilder från SSK & STCS Banträff Sviestad

Söndag den 17/8 hade Svenska Saabklubben en banträff på Linköpings Motorstadion, även kallad Sviestad, i samarbete med Saab Turbo Club of Sweden. Även om vädret inte var det bästa så bjöd Saabarna upp till dans och skönsång – från tvåtakt till NG9-5. Stort tack till alla deltagare!

Här är några bilder från denna banträff. Bilderna är tagna av Sebastian Mattsson.

Ny medlemsförmån: Saabvisionen

Att vara medlem i Svenska Saabklubben har många fördelar. Som medlem har man åtkomst till vårt exklusiva reservdelslager, möjlighet att teckna förmånlig försäkring via MHRF, man får vår klubbtidning Bakrutan 4 ggr/år, rabatt hos flera företag med anknytning till Saab och mer därtill.

Ett medlemskap i Svenska Saabklubben är ett utmärkt sätt att bidra till att bevara Saab, med både äldre och nyare bilmodeller. Nu har vi nöjet att få introducera en helt ny medlemsförmån.

Saabvisionen

SaabvisionenSaabvisionen är en serie bildband som producerades av Saab under 70-talet. För de som inte minns bildband så var det diabilder som visades på projekt och kompletterades med ett ljudspår (t ex på rullband) där ett pling markerade bildbyte.

Saabvisionen, med undertiteln ”Max & Ville talar Saab”, är ett 60-tal filmer (40-60 minuter/film) som väldigt ingående och detaljerat går igenom olika tekniska operationer med Saabs äldre bilmodeller. Denna serie bildband har nu digitaliserats till moderna filmer åt våra medlemmar.

Digitaliseringen har ombesörjts av Anders Johansson på Saabklubbens Norrlandssektion. Han har lagt ned en stor mängd tid på detta och för det är vi oerhört tacksamma. Tack Anders!

Saabvisionen kan medlemmar ta del av på vår hemsida, under ”Medlem” > ”Saabvisionen (filmer)”.

För att se filmerna så behöver man logga in med de användaruppgifter som alltid finns i det senaste numret av Bakrutan. Filmerna fungerar både med datorer och mobiltelefoner/surfplattor. Det går inte att ladda ner filmerna, men man kan se dem hur många gånger som helst som medlem hos oss.

Saabvisionen är ett omfattande tekniskt kunskapsbibliotek för våra äldre bilmodeller. Vi hoppas att så många som möjligt ser och drar nytta av dessa filmer. För de som är intresserade, men ännu inte är medlem, har vi gjort ett avsnitt av Saabvisionen (Saab 96/V4 växellåda) allmänt tillgängligt där.

Fler filmer med Saabvisionen läggs upp fortlöpande (enbart för våra medlemmar). Det är ett stort antal filmer som ska laddas upp och vi gör vårt yttersta för att detta ska gå så snabbt som möjligt.

Om du inte är det än, bli medlem i Svenska Saabklubben nu!

Viktig information: Bankörning Mittsverigebanan 24/5

Viktig information inför bankörning Mittsverigebanan
Härnösand 20140524

Klubben har hyrt banan mellan kl 08.00 – 17.00 vilket gör att vi kör sista racet kl 16,30 för att hinna städa undan innan kl 17,00.
För att undvika olyckor och skador så följ anvisningar från banpersonal/funktionärer på plats.

För att få köra på banan krävs hjälm, heltäckande klädsel samt en daglicens för bankörning. Denna finns att köpa på plats till en kostnad av 150:-.
Ditt fordon kommer att besiktigas inför körningen och du får inte ha lösa föremål i bilen eller läckage av vätskor från fordonet. Du får inte heller ta med passagerare under körning på banan.

Då vi är bland de första för säsongen så är inte restaurangen bredvid banan öppnad ännu men de har lovat fixa fika och lättare förtäring typ grill under dagen. Observera att det är kontanter som gäller under dagen då det inte finns kortbetalningsmöjligheter varken i samband med licensköp eller fika/mat.

Klubben skulle även behöva få en liten överblick hur många som kommer för att dels daglicenserna ska räcka samt att serveringen/cafet ska kunna serva oss på bästa sätt. Meddela gärna i PM eller i tråden (https://saabklubben.se/forum/amne/bankorning-pa-mittsverigebanan-den-24-maj/) före fredag lunch.

Undrar ni över något så hör av er till
Thomas Ramsell 070-312 43 39 eller
Anders Johansson 070-510 88 78

Välkommna!
Svenska Saabklubben genom Norrlandssektionen

Videosändning av SSK:s årsmöte på nätet

Svenska Saabklubbens årsmöte 2014 kommer att sändas på nätet, via en videostream. Sändningen kommer att vara allmänt tillgänglig, både för medlemmar och icke-medlemmar. Vi hoppas att detta kan öka intresset för Saabklubben.

Svenska Saabklubben årsmöte 2014

Även om vi sänder årsmötet via nätet så behöver man fortfarande vara på plats i Skattkärr för att delta i voteringar som medlem i Saabklubben. Vi kommer att försöka ta emot kommentarer från de som följer sändningen, men vi kan inte garantera att man kommer till tals om man inte är på plats.

För denna sändning har Saabklubben ordnat en högupplöst webbkamera och en särskild mikrofon för bättre ljudupptagning i konferenslokaler. Det är dock första gången vi sänder ett årsmöte på detta sätt, så vi hoppas ni har överseende med tekniken.

Årsmötet börjar 29/3 kl. 12:00. Sändningen från Saabklubbens årsmöte kommer att visas här: https://bambuser.com/channel/saabklubben (Länken fungerar inte längre !). När sändningen är igång så uppdateras detta inlägg med en direktlänk.

Kallelse till Svenska Saabklubbens årsmöte 2014

Nu är det åter dags för årsmöte!
Lördagen den 29 Mars 2014 med början kl 12.

Plats: ”Vårt hus” Skogsvallsvägen 45 i Skattkärr (En mil öster om Karlstad)

Mellan 11:00-11:45 kommer det att serveras varm soppa med bröd. Kaffe, te, saft och bulle serveras när vi tar en paus under årsmötet.

Årsmöteshandlingar kan beställas via info@saabklubben.se.

Efter avslutat årsmöte kommer en sedvanlig reservdelsförsäljning ske ur Svenska Saabklubbens reservdelslager vid klubbens reservdelslokal, Strandhemsvägen 3. Vi kommer att ha utförsäljning av bra begagnade delar till mycket fördelaktiga priser. Nya reservdelar kommer också att säljas, men vi ser gärna att ni förbeställer dem innan via vår webshopp eller per mail: reservdelar@saabklubben.se eller tfn: 073-03 69 480 Tisdagar-Fredagar 12:30-16:00

Vi tar gärna emot andra säljare i samband med vårt årsmöte. Kontakta reservdelar@saabklubben.se för mer information om detta.

Välkomna! önskar Styrelsen

Kallelse årsmöte Svenska Saabklubben 2014
Kallelse till årsmötet, från Bakrutan 2014-01

 

Bakrutan 1987-1994 nu även på vår hemsida

I vår medlemstidning Bakrutan, 2013-04, hade vi en efterlysning av äldre nummer av Bakrutan som saknas på vår hemsida. Efterlysningen gav riktigt bra utslag och vi har nu fått in 32 st äldre nummer av Bakrutan, mellan 1987-1994, på vår hemsida.

Världens första eldrivna Saab?
Världens första eldrivna Saab?
Alla nummer av vår medlemstidning Bakrutan, mellan kan laddas ned och läsas av våra medlemmar här: Svenska Saabklubben, Bakrutan

I dessa äldre nummer av Bakrutan kan man bl a läsa hur Saabklubben – eller Saab 92-registret – startade 1976 (1987-01), specialnumret om Saab Sonett I-III (1988-03), skötseltips för 2-taktare (1992-01 och framåt), Saabs eldrivna testfordon under 70-talet (1993-01) samt världens längsta, kortaste och bäst flytande Saab 99 (1993-02).

Dessa äldre nummer av Bakrutan innehåller många bra och läsvärda artiklar. Vi vill tacka så mycket för hjälpen med att hitta dessa tidningar och vi hoppas att våra medlemmar får fortsatt stor nytta och nöje av dem!

2014: Saab 9000 firar 30 år!

Vi har nu kommit fram till år 2014, vilket innebär att Saab 9000 firar 30 år. Saab 9000 lanserades år 1984, tillverkades fram till 1998 och låg länge högt upp i den svenska bilförsäljningsstatistiken. Det är en Saab som många av våra medlemmar älskar, värnar om och använder flitigt än idag. Med all rätt!

För att markera 30-års jubileet för Saab 9000 så publicerar vi här ett gästinlägg från Saabentusiasten Filip Ericsson i Uppsala. Dela gärna med er av era erfarenheter, minnen och berättelser om Saab 9000 i Saabklubbens forum. Här är Filips inlägg:

Saab 9000 30 år!

9000 Turbo

Det var 1984 och Saab skulle släppa en helt ny bil, en extremt sällsynt händelse och som när det väl hände kom att beröra hela vår nation. Det svenska lilla bilmärket var onekligen en egensinnig liten parentes i den stora bilvärlden men samtidigt vida känt, särskilt i USA som utgjorde den största och viktigaste marknaden. Tydligen fanns tillräckligt med tweed-draprade New England-professorer och dylika excentriska element i det stora västerlandet för att avyttra alla dessa Saabar.

Någon gång under 70-talet förstod dock de jordnära strategerna i Trollhättan att en ny bil i en högre klass måste fram för att säkra en framtida överlevnad. Man verkade ha förstått att nya Saab 900 som skulle visas 1978 inte skulle förbli modern särskilt länge – den baserades ju faktiskt på Saab 99 från 1968 – och niohundran spelade inte riktigt i den höga division där Saab ville spela, läs BMW 5-serie och dylikt tysk-artilleri, särskilt på den amerikanska marknaden.

Då utvecklingen av en ny bil också på den tiden var oerhört dyrt behövdes en samarbetspartner och svaret fanns i Italien; Fiat-koncernen fiskade likaledes efter en serie storbilar som skulle skänka prestige och inkomster till den latinska biljätten. De två kulturellt totalt väsensskilda biltillverkarna undanröjde den förutsedda kulturkrocken och åstadkom en grundarkitektur som resulterade i fyra olika bilmodeller under fyra olika bilmärken – tre italienare och en svensk. Fiat hade ju både Alfa och Lancia under sig och därmed utmynnade den latinsk-nordiska samverkan i Alfa 164, Fiat Croma, Lancia Thema och Saab 9000.

Jämfört med den gamla karaktärsstarka Saab 900 var Saab 9000 en jämförelsevis ganska utslätad figur. Modellen innebar dock ett stort kliv uppåt och framåt för Saab, både genom att slå sig in i storbils-/prestige-segmentet och genom att innebära en helt ny, modern teknisk bas med tvärställd 16-ventilsmotor samt utrymmeseffektiv, aerodynamisk design. Saab 9000 Turbo presenterades på Kolmården i maj 1984 och uppståndelsen blev förstås enorm. Jag var nio år och alla talade om den nya bilen i bruksorten där jag växte upp – barnen på skolgården såväl som de vuxna i försvarsindustrins fikarum.

9000 var en femdörrars halvkombi och släktskapet med Fiat Croma och Lancia Thema syntes tydligt, särskilt i dörrar och taklinjens kurvatur. Alfa 164 skilde sig betydligt mer, med en helt egen (och snyggare!) karossdesign signerad Pininfarina.

9000-interior

Den förträffliga förarplatsen i Saab 9000, här lyxutrustad med läder, ädelträpanel och dubbla kockkuddar. Utsökta säten som slog alla konkurrenter, möjligtvis med konkurrens från Volvo!

Den nya Saaben hade alldeles utmärkta vägegenskaper med bättre balans och mer svängvillighet än den mer framtunga 900. Stor-Saaben kunde därmed köra i åttor runt den bakhjulsdrivna, stelaxlade Volvo 740 som också var premiärlejon 1984. Utrymmena var klassledande och speciellt på bredden var 9000 spatiös. Vidare bjöd den snygga och toppmoderna förarplatsen på närmast perfekt ergonomi, en vid det laget Saab-typisk kvalitet. Detaljkvaliteten var dock inte på tysk prestigenivå med knarrig plast och halvdan passform, och här hade även Volvo ett litet försprång.

Toppmodellen 9000 Turbo kom alltså först och det dröjde ytterligare ett år innan den mer folkliga, turbolösa 9000i visades som -86 års modell. Förutom turbon saknade den toppmodellens lättmetallfälgar, den svarta bakspoilern och en del lyxutrustning. De 130 hästkrafterna gav inga raketprestanda men räckte förstås till för svenska familjeförhållanden. 9000 Turbo besatt dock fartresurser så det räckte och blev över med en påstådd toppfart på runt 220 km/h men det ryktades att den var ännu snabbare än så.

Saab själva ville också bevisa turbons förmåga i prestanda såväl som pålitlighet genom det galna Talladega-projektet som kom att utmynna i ett uppmärksammat världsrekord 1986. FIA valde slumpmässigt ut tre bilar från den ordinarie produktionslinan som sedan skeppades till Talladega-banan i Alabama, USA. Utan modifieringar och med alla reservdelar i bagageutrymmet kördes de i 10.000 mil utan andra uppehåll än service och förarbyte.

Rekordbilen. Saab slog världsrekord genom att hålla högst snitthastighet under 10.000 mil (!) på Talladega-banan i USA 1986. Bilen på bilden är en av de tre som deltog, alla helt omodifierade produktionsbilar. Som bäst noterades 213,299 km/h i snitt.

Maxgas hölls hela tiden, dag och natt, i regn och solsken. Den bästa av de tre nådde efter knappt tre veckor en snitthastighet på 213,299 km/h och projektet fick stor uppmärksamhet i hela USA. Exempelvis ska dåvarande Chrysler-chefen ha ringt till banan varje dag för att höra hur det gick. En av bilarna står idag på Saab-museet och en i Talladega-banans egna museum. Vart den tredje bilen tog vägen har jag ingen aning om. Någon som vet?

9000 avknoppades 1988 i en klassisk fyradörrars sedan, 9000 CD, för att blidka de mer konservativa prestigebilsköparna i USA. 1992 kom en kraftigt uppdaterad halvkombi-version, 9000 CS, som fick ny, lägre grill och ett helt nytt bakparti som åstadkom betydligt bättre vridstyvhet hos karossen, den främsta akilleshälen hos den ursprungliga 5-dörrarsmodellen.

9000-cd9000cs

Ovan: Till vänster 4-dörrarssedanen 9000 CD från 1988 som också fick modernare front och lite mjukare fjädring än den ursprungliga femdörrars-modellen. Till höger 9000 CS, det nya femdörrars-utförandet som kom hösten 1991. En bra bil; rymlig, säker, ergonomisk och körglad!

9000 fanns aldrig med någon diesel och under den allra största delen av dess levnad erbjöds enbart fyrcylindriga motorer. Det handlade uteslutande om riktiga Saab-konstruktioner med 16 ventiler och dubbla överliggande kamaxlar. Motorn fanns under årens lopp i 2- och 2,3-litersutföranden, med och utan turbo och med effekter på mellan 125 och 225 hk. En V6:a från Opel erbjöds under några av de sista åren men den får ses som en högst marginell parentes.

Det stora industriprojektet varade ända fram till 1998 i och med nedläggningen av Saab 9000 CS och precis som gamla 900 förblev modellen en självklar del av vår svenska gatubild, med en mer eller mindre luggsliten 9000 i vart och vartannat gathörn. Den blev en trogen vän för barnfamiljen såväl som för bankrånaren, poliskåren och landsortens ungdom med snus under läppen och turbotrim i blicken!

En himlastormande upplevelse i Saab 9000 Turbo

När Saab 9000 fyllde 25 år publicerades ett omfattande reportage i biltidningen Automobil. Tidningens genomgång av den 25-åriga turbon fick mig att drömma tillbaka till min egen barndom varpå jag skrev en insändare publicerad i Automobil nr. 2, 2009, som såg ut ungefär som texten nedan.

Det minne jag delade med Automobil var när farsan tog med mig och brorsan till den lokala Saab-handlaren i Karlskoga där vi växte upp för att titta på den nya Saaben. Overkligt nog för mig och brorsan lyckades farsan ordna en provkörning och den åkturen är fortfarande nummer ett på listan över minnesvärda åkturer. Provexet var lackerat i rödmetallic och var invändigt draperat i vinröd plysch, Saab-typiskt så det förslår vid 80-talets mitt. Bilen kändes ofattbart modern och rymlig. Vi var ju vana vid att skutta runt i familjens 99 GL så utvecklingssteget var ju kolossalt.

Pappa var som sig bör tung på gasen och ketchupeffekten när turbon fick fart fascinerade på gammaldags Saab turbo-vis med fritt fall i magen som när man åker berg-och-dalbana. Det slutade med 200 på 90-vägen mot Degerfors och vi fick lova att inte berätta något för mamma. Det första jag gjorde när vi kommit hem från den himlastormande upplevelsen var naturligtvis att rusa in i köket och avslöja hemligheten. Jag kunde bara inte hålla mig! Den minnesvärda fartförseelsen är till skillnad från Palmemordet preskriberad idag och därför kan jag äntligen berätta historien.

Ett mer färskt minne av Saab 9000 och Saab i allmänhet ägde rum under min FN-praktik i krigsdrabbade Sierra Leone i Västafrika för några år sedan. I den hemlängtan som ibland for över mig var det oerhört upplyftande att få syn på de Saabar som till min förtjusning kunde dyka upp i trafiken. Några härjade 9000, någon enstaka 900 samt den vagn som fick mig att tappa hakan allra mest – en Saab 99 taxi lackerad i gult.

Den var fyradörrars och måste ha varit en 83:a eller 84:a, den med den nyaste fronten. Det var en sådan som min farsa hade vid tiden för provkörningen av den vinröda 9000 Turbon långt borta i Sverige tjugo år tidigare. Jag försökte förklara för min lokalanställde kollega vilket viktigt svenskt kulturarv den udda skapelsen representerade, men det möttes av en överraskande avmätt reaktion. Det måste ju vara en underlig typ som blir alldeles ifrån sig vid åsynen av en konstigt designad gammal taxibil, tycktes han resonera. Så han fimpade ciggen, la i växeln och pruttade vidare mot nya äventyr i den dieseldrivna FN-pickupen.

Saab 9000CD 2.0i (-94.)

Jo, även jag har ägt en Saab 9000, om än under en kort period. Det var en 9000 CD 2.0i från 1994. En fantastiskt tyst och fin långfärdsvagn med ypperlig sittkomfort. Dock lite känsla av hemsnickeri interiört, åtminstone vid jämförelse med tyska premiumbilar – eller Volvo!

Filip Ericsson

Saab stiger ur askan igen

Idag rullade en Saab av banan i Trollhättan igen. Olyckskorparna kan låta hur mycket de vill. Men Saab dör aldrig. Det är helt enkelt en för bra bil.

Till börja med i en låg takt, men till våren kommer en facelift och en kombi. Men inte minst så kommer elbilar säljas då också. Så räkna med att det görs Saabar ett långt tag till!

En hel del är lika, men nya stolar är det bland annat.

nevs 2nevs huv2nevs stol

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng