Bakrutan: Erik Carlsson fyller 70

Kategori:

För att hedra och minnas Erik Carlsson återpublicerar vi här en artikel om Erik från vår medlemstidning Bakrutan 1999-01. Denna artikel skrevs i samband med att Erik fyllde 70 år och boken “Mr Saab” först gavs ut. Texten har anpassats för vår hemsida.

Triumfens ögonblick: Erik och Gunnar möttes av jublande folkmassor när de kom hem till Trollhättan efter segern i Monte Carlo 1963.
Triumfens ögonblick: Erik och Gunnar möttes av jublande folkmassor när de kom hem till Trollhättan efter segern i Monte Carlo 1963.

Erik Carlsson fyller 70

Säg den Saab-entusiast som inte hört talas om Erik Carlsson “på taket”! Eller minns det tillfälle han första gången träffade Erik “den Store”. Nu fyller Erik 70 – och lagom till födelsedagen den 5 mars kommer en bok om “Mr Saab”.

Av Per-Börje Elg

Det finns ett engelskt uttryck som heter “Larger than Life”. Inte för att jag direkt vill påstå att det gäller för Erik Carlsson, för stor har han alltid varit och hälsan har det minsann inte varit något fel på heller, men ändå. Han gör intryck. Har man en gång träffat honom glömmer man det inte. Och chansen är stor att Erik minns dig också, för han har ett fantastiskt minne. “Hälsa mamma!” brukar han säga när vi träffas och det var åtminstone femton år sen mamma fick äran av att åka Saab med Carlsson “på taket” bakom ratten.

"Vi var fem kompisar som 1947 bildade ett gäng som vi döpte till Blixtarnas Motocross Team från Trollhättan. Leif Leverin körde Triumph och jag Norton."
“Vi var fem kompisar som 1947 bildade ett gäng som vi döpte till Blixtarnas Motocross Team från Trollhättan. Leif Leverin körde Triumph och jag Norton.”

När Erik Carlsson vann Monte Carlo-rallyt 1962 och 1963 var det stort. En prestation som inte gick någon bilintresserad förbi. Det var första gången någon vunnit Monte Carlo två år i rad sedan 1932-33. Och det var en triumf för det i Europa och världen nästan okända lilla bilmärket Saab. Det sista och avgörande provet 1962, på Monte Carlos GP-bana, på avstängda gator mellan husen, har blivit legendariskt. Eugen Böhringer i Mercedes 220 låg tvåa, ett 40-tal sekunder skilde honom från Erik efter 400 mils körning natt och dag. Fyrtio futtiga sekunder, som kunde ätas upp i ett nafs under de fyra varven på gatloppet.

I Portugal 1959 var Erik nära att vinna EM i rally. Men det blev straffpoäng för att startnumret på dörrarna var målat i fel färg - det skulle vara svarta siffror på vit botten.
I Portugal 1959 var Erik nära att vinna EM i rally. Men det blev straffpoäng för att startnumret på dörrarna var målat i fel färg – det skulle vara svarta siffror på vit botten.

Men Erik vann, tillsammans med Gunnar Häggbom, i den röda Saab 96:an med tävlingsnumret 303. Året efter var Erik tillbaks, den här gången med Gunnar Palm, men återigen med en röd Saab 96, nu med startnumret 283. En vanlig standard-96:a, men givetvis trimmad och modifierad enligt konstens alla regler. Istället för 38 DIN-hästkrafter gav motorn bortåt 70 och istället för standardbilens trumbromsar satt det skivbromsar från Saab Sport på framhjulen. Växellådan var givetvis fyrväxlad, något som inte gick att få på hemmamarknadens 96:or förrän på 64 års modell, men som fanns på exportmodellerna.

Rikspokalen 1955 blev det stora genombrottet för Erik, som efter 80 mil på hala och isiga vägar tog hem totalsegern tillsammans med kartläsaren Sten Helm.
Rikspokalen 1955 blev det stora genombrottet för Erik, som efter 80 mil på hala och isiga vägar tog hem totalsegern tillsammans med kartläsaren Sten Helm.

Den fyrväxlade växellådan var för övrigt anledningen till att Erik i sin andra start i Monte Carlo. 1961, körde herrgårdsvagn. Saab 95 var nämligen enda modellen i Saab-programmet som då hade just fyrväxlad växellåda. Och den behövdes i alpbackarna. Kartläsare det året var Walter Karlsson.

1959 vann Erik Midnattssolsrallyt tillsammans med kartläsaren Mario Pavoni. Med i rallyt var också var också Rolf Mellde, teknisk chef på Saab och den som anställde Erik 1956 som provförare och rallyförare.
1959 vann Erik Midnattssolsrallyt tillsammans med kartläsaren Mario Pavoni. Med i rallyt var också var också Rolf Mellde, teknisk chef på Saab och den som anställde Erik 1956 som provförare och rallyförare.

– Vi hamnade på fjärde plats, berättar Erik. Jag skulle ha vunnit det året om inte fransmännen gjort om reglementet så det gynnade tre franska Panhard.

I Midnattssolsrallyt 1956 kom Erik på fjärde plats.
I Midnattssolsrallyt 1956 kom Erik på fjärde plats.

Efter segrarna 1962 och 1963 åkte Erik på turné. Till Sveriges alla Saabhandlare för att berätta och visa film. Det skulle bli många, många fler resor och liknande uppdrag. Erik kan konsten att berätta och dom allra flesta historierna är åtminstone nästan helt sanna. Fast om det verkligen var så att PR-chefen på Saab fick lära musikkåren i Monte Carlo att spela svenska nationalsången genom att vissla melodin för dem, det finns det dom som tvivlar på.

Safarirallyt 1964: Saab Sportens trippelförgasare demonstreras för några intresserade åskådare.
Safarirallyt 1964: Saab Sportens trippelförgasare demonstreras för några intresserade åskådare.

Erik Carlsson anställdes som provförare vid fabriken i Trollhättan den 15 mars 1956. Dessförinnan hade han tävlat med egna bilar och för egna pengar i fyra år. Genombrottet kom med segern i Rikspokalen 1955. Det var Sveriges då mest krävande rally, 80 mil långt, och det var precis innan premiärvisningen av Saab 93 den 1 december, så den smutsiga rallybilen fick vara med på festen, den också.

På sommaren 1963 gifte sig Erik med Pat, som parallellt med sitt rallyåkande också tävlade med hästar.
På sommaren 1963 gifte sig Erik med Pat, som parallellt med sitt rallyåkande också tävlade med hästar.

Det var förresten nästan i samma veva som Erik blev “på taket” med det bil-intresserade Sverige. Det var Carl-Gunnar Hammarlund som myntade uttrycket. I Sörmlandsrundan hade han passerat Erik, som haft oturen att rulla av vägen, och när funktionären vid nästa kontroll undrade vart Erik tagit vägen svarade C-G skämtsamt: “Vilken Carlsson? Menar du Carlsson på taket?” Astrid Lindgrens populära barnboksfigur med samma namn gick som radioföljetong då och alltsedan dess har Erik, liksom barnboksfiguren, fått behålla sitt namn.

Till och med i Afrika. Under en sen måltid i Kenya tillsammans med Expressens Lennart Öjesten böjer sig servitören mot Erik och säger lågmält: “You must be mister Roof.”

Monte Carlo-rallyt 1964: Erik och Gunnar Palm kom på fjärde plats. Irländaren Paddy Hopkirk vann med en hundkoja.
Monte Carlo-rallyt 1964: Erik och Gunnar Palm kom på fjärde plats. Irländaren Paddy Hopkirk vann med en hundkoja.

När Erik Carlsson vann Jyväskylä-rallyt, “De tusen sjöarnas rally”, i augusti 1957 skrev Saab i sina annonser: “Carlsson på taket nu på toppen. Efter sina utomordentliga insatser… är Erik Carlsson rankad som 1:a i tidningen Fart. Segraren i De tusen sjöarnas rally säger vid framkomsten på söndagsmorgonen efter 180 besvärliga mil: Hårdare går det inte att åka bil.”

Vid starten till Spa-Sofia-Liige 1963, 560 mils maratonkörning genom Europa.
Vid starten till Spa-Sofia-Liige 1963, 560 mils maratonkörning genom Europa.

Men det gick. De rallyn som Erik själv brukar framhålla som sina främsta meriter är Marathon de la Route – eller Liåge-Sofia-Liege. 1963 och 1964 var körsträckan 560 mil, med start i Belgien, vändplats med en timmes uppehåll i Sofia i Bulgarien och sen tillbaks till Liåge. 1964, med Gunnar Palm som kartläsare liksom året innan, körde Erik 520 mil, de övriga milen kördes av Gunnar. Prata om uthållighet.

Comeback i rallyvärlden: 1969 körde Erik och Torsten Åman Baja 1000 i Mexiko. Bilen var en trimmad Saab V4 med topphastighet runt 180 km/h. Resultat 1969 blev en tredjeplats och året efter en femteplats.
Comeback i rallyvärlden: 1969 körde Erik och Torsten Åman Baja 1000 i Mexiko. Bilen var en trimmad Saab V4 med topphastighet runt 180 km/h. Resultat 1969 blev en tredjeplats och året efter en femteplats.

Erik startade i maratonrallyt fem gånger, tvingades ge upp tre gånger och kom i mål två. Båda gångerna på andra plats, i en tävling som nästan var som gjord för stora och motorstarka bilar.

Men Erik är sån, alltid beredd att ge sitt yttersta. Även om det bara gäller att slå svågern, Stirling Moss, i ett historiskt rally som österrikiska Ennstal Classic 1998 där Erik körde Sonett II och Stirling Mercedes 300 SL. Erik kom på sjunde plats, i knivskarp duell med Rauno Aaltonen i en BMW 2002 ti, Stirling körde vilse och kom långt ner i prislistan.

Men Erik är också, mer än någon annan, “Mr Saab”. Som gäst hos en Saabhandlare eller som jurymedlem i Båstad Classic Car Show. Alltid beredd att prata Saab eller rallyminnen med glimten i ögat. Eller kanske rentav berätta en historia.

Per-Börje Elg arbetar på Saabs bilmuseum i Trollhättan. Han är dessutom redaktör för Motorhistoriska Sällskapets tidskrift Motorhistoriskt Magasin. Boken “Mr Saab” utkommer i mars och kommer att finnas hos Saab-handlarna eller kan köpas på bilmuseet.

erik_70_12

Dela gärna detta inlägg på sociala medier

Lämna en kommentar