1700???

• Detta ämne har 13 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2002-06-01 22:15 av .
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Lollo
    Deltagare

Hej.
    Har nyss tagit av topparna på min motor, så nu tänkte jag ta reda på om det är en 1700.

90 mm i diameter och ca 67 mm i från blockets kant till kolven när den är i botten.

På ventil kåpan står det 1.7 HC och på blocket OC12.

Vet någon vad detta är?

Hur tar man ur lyftarna lättast (har ej tittat vhb)?

Är det någon ide att sätta i en 7.6 kam i en iövrigt original motor med standard avgas?
    :confused:

chakka
    Deltagare

Har du 67mm slaglängd (minns inte den exakta slaglängden på tusendelen) så är det en 1700. 1500:an har runt 59mm (58,89 tror jag?) slag.

För att få bort lyftarna ska man enligt reparationshandboken böja till en (ganska grov) ståltråd. Genom att peta med denna genom hålen runt lyftarna kan man lirka upp dem.

Att enbart byta till en 7.6 kam ger förmodligen ingen väldig effektvinst, men lite borde du allt kunna märka. Sen kommer motorns karaktär att ändras, förmodligen tappar du effekt på lägre varv, för att i stället få en bättre knuff uppåt 4000 varv. Mer bensin lär den dra också (mer överlapp).
    Men visst, ska man trimma seriöst så gäller det att gå igenom hela motorn, åtminstone övre delen. Har du ändå av topparna kan du ju passa på att fila upp avgasutblåsen till 44mm (förutsätter att även konorna borras/filas upp, samt grövre primärrör). Bara det borde ge ganska mycket, med tanke på hur eländigt trånga de är från början.
    En annan möjlighet är att föjla fulings tips om avgasportarna här.

Nisse
    Deltagare

1.7 HC står för 1700cc högkomp.
    var på kåpan står texten?

/Nisse
    Team Gbg
    96 V4 '77b
    9-3 Sport '99

enor
    Deltagare

Lite vanlig allmän matte:

(alla mått i centimeter)

diameter 9cm -> radie 4,5cm

4,5*4,5*pi (ytan av kolvtoppen)
    gånger slaglängden 6,7 centimeter
    gånger 4 cylindrar ger 1704 kubikcentimeter.

Nu är detta förmodligen inte alldeles korrekt, men nära nog för att se om det drar mest åt 1500 eller 1700 cm3.

/Mag

uffepuffe
    Deltagare

för att ta ur lyftare brukar jag ta en böjd låsringstång

Lollo
    Deltagare

Hej.
    Nisse:
    Det satt ett rött/blått klistermärke på vänstra ventil kåpan men det försvann tyvärr vid en grunldig omgång med högtrycks tvätten.

Tack för era svar, nu vet jag ju att det inte bara var kåpan som var en 1700.

petter
    Deltagare

Cubic inches, cubic inches…it’s all about cubic inches…

Volymjakten finns även här tycks det.

Mvh Petter

Lollo
    Deltagare

Hej.
    Stämmer den allmäna matten som Magnus skriver så är den andra motorn som jag håller på med på ca 1830 cc.
    Kan någon tex fuling svara på detta?

Den har en diameter på 92mm och ett slag på 69mm.
    Skulle vara intressant att veta. :confused:

chakka
    Deltagare

Standardslaget på 1700:an är 66,80 mm. Detta skulle med 92 mm borr ge 1776 cc.

Det är väl iofs inte omöjligt att du har en strokad vev, men borde man inte ha tagit till lite mer än 1 mm offset i såna fall?

fuling
    Deltagare

Fråga 1: Hur har man mätt slaget?
    Fråga 2: Måttet från kolven till topp-planet när kolven står i topp?

För kolven vänder ca 1,2-1,3mm från topp på en såkallad högkompsmotor och i krokarna 1mm till på lågkomps-motorena (ca 2,0-2,3).
    För mätter man från topp-planet till kolven när den står längst ner så måste man ta bort det mått som kloven vänder innan topp.
    Helt korkat är det inte att ändra slaget lite för då försvinner måttet 1,2-1,3 och man får högre komp utan att plana topparna med de konsikvenser det får för passningen av insuget.
    Har hört ryktes vägen att man gjorde så på std B bilarna som fusk
    Magnus Enorson formel är klockren om man räknar med rätt ingångsvärden.

fuling
    Deltagare

Lollo:
    Hur var det med slaget?
    Jag är liksom lite nyfiken

Lollo
    Deltagare

Hej.
    Det ca 0,8 mm från kolv till block.

fuling
    Deltagare

Då skulle slaget vara 69-0,8=68,2 allså en diff på 1,4 mm från en std 1700 (68,2-66,8=1,4)

Slagvolymen är:
    Radien: 9,2/2=4,6cm
    Slaget: 68,2=6,82sm
    4,6*4,6*pi*6,82*4 ger 1813cm3

Lollo:
    Är du säker på att 69 måttet är korrekt?

Lollo
    Deltagare

Hej.
    Johan du har mejl.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng