1950-tals ytbeläggningar

Forum Modellspecifika forum 92/93 1950-tals ytbeläggningar

• Detta ämne är tomt.
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Saab_ahed
    Deltagare

Hejsan,

Denna tråd är en fortsättning (på bredare front) av tråden Ytbeläggning på motorblock SAAB 92A 1952

Efter att ha börjat fixa med motor och tillhörande grejer, har rubriken ytbeläggning dykt upp i tankarna rätt mycket för mig.
    Saker (ytor) som inte är målade eller förzinkade, verkar vara belagda med något vaxliknande ämne.
    Är osäker på vilket slags vax detta skulle kunna vara. Har köpt ett rostskyddsvax (se tråden nämnd ovan) som jag ska pröva.

Elektrisk isolator verkar vara textil eller papper täckta med en typ av harts.
    Efter att kikat på fältlindningar på (likströms) generator och startmotor,
    tänker jag mig att det kan vara bomullstyg, eller (helt enkelt) papper, täckt med schellack.

Om nån har förslag, kommentarer eller idéer på ovanstående, tas det tacksamt emot 🙂

Saab_ahed
    Deltagare

Hej,

Angående det vax-spray jag köpt (CRC SP400, bild i tidigare tråd), har jag prövat spraya lite på en plåt bit, och en pappersbit(målartejp)

Tejpen verkar inte blottna upp helt, eller lösas upp/påverkas av vaxet.
    Plåtbiten var målad i mörk färg, så det hjälper ju inte med ljussättning i ett mörkt utrymme, men men…

Vaxbeläggning_bild1

Vaxbeläggning_bild2

Det blir en ganska hållbar yta. Gnuggar man med tummen, så smetas det ut, men lätt beröring rubbar inte vax-skiktet.
    Sen har det en behaglig doft också 🙂

Bilagor:
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.