1984 T16 Vs senare årsmodeller – skillnader?

Forum Modellspecifika forum OG900 1984 T16 Vs senare årsmodeller – skillnader?

Detta ämne innehåller 32 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2013-02-25 10:26.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
  • Författare

turbocab
    Deltagare

Ja, som rubriken: Jag vet att 1984 T16 är lite annorluna mot senare modeller, men exakt vad? Kan någon lista? Är det några fundamentala skillnader som gör att man bör undvika årsmodellen?

Börjar med:

-Startmotor på fel sida.
    -Oljepumpen annorlunda, finns inga reservdelar tydligen. Stämmer?

Fyll gärna på….

Frågar även: Motorfästen, och fästpunkter i Karossen – skiljer det sig? Om jag vill hinka i en 900S motor tex från en 1991 i en 1984 kaross, är det några problem?

Somliga förstår kanske varför jag frågar, men det är inte alls nåt på gång på den fronten. Bara bra att veta för framtiden!

M.Broberg
    Deltagare

Kammarna (cp kammar) kolvarna, vevaxeln, topplocket. Det är la det jag kommer på sådär direkt, dock är -84ans kolvar bästa man kan ha för og trimning då toppen är lägre och kolvarja djupare ger det mindre kompressionsförhållande med 2.3 topp.

EDIT: olja till och från turbon skilljer med.

Tänk på att -84an har LH 2.2 vilket är bland dom goare spruten medans 900s har lucas.

plankan
    Deltagare

Där är faktisk fler skillnader än man tror vill jag lova:

1 – Nedre kedjedrev (osäkert om SP har fått det på senaste)

2 – Transmitionskåpan är inte samma,större hål till remskivan som jag får det till.

3 – Dreven till oljepump är inte samma.

4 – Smorjningen till turbo är inte alls vare sig lika eller har samma placering som MY 85 ->
    det är ett megastort ”flätad” rör på returen och jag tror det kan bli svårt hitta dom 🙄

5 – Blocket i sig har inte mycket gemensamt med MY85 ->
    Ett tag trodde jag att man kunne ”rädda” sig genom att mont på kåpan bakom svänghjulet från en MY85 -> –
    men blocket saknar helt dom gängade hålen till stödplattan,så det går inte alls.
    Det är inte heller samma placering för stödstaget till insuget,eller rättare sagt –
    den gjutningen finns inte alls på MY84 blocket 🙄

Själv skulle jag nog avstå från en MY84 om det skall vara en bil som skall bevaras i org skick.
    Är det en bruksbil etc etc så går det modifiera med MY 85 ->

Titta själv och bedöm

(Bilder är från Peter’s pearl och rödluvan)

saabaero
    Deltagare

Hade en T16 -84 några år och det jag fick fram då var att det var i princip en T8 med ny topp, insprutning och intercooler.
    Motorfästen är dom gamla icke hydrauliska precis som T8
    APC boxen har jag för mig var lite speciell på insidan jämfört med T8 av samma årsmodell
    Växellådan tror jag bestämt hade 6:ans primär. Tveksamt om det funnits på nån annan T16 med 175hk 😕
    Toppen på 84-85 är inte samma som senare och inte heller kolvarna
    Tomgångsmotor finns ej (tillsatsluftslid)
    Motorlampa (CE) finns inte
    Bypassventil fanns inte men kom senare som (svindyrt?) tillbehör
    Servopumpen är samma som senare 16V
    Osäker om turbon var samma som T8 på den årsmodellen
    Instruktionsboken ska ha ett tilläggshäfte för 16V motorn
    Övrig utrustning som chassie och bromsar mm var samma som på T8

Skrotade en fungerande T16 -84 motor för något år sedan och då var det en ”900 profil” som var väldigt angelägen om att köpa oljepumpen så jag förutsätter att den inte finns att uppbringa längre och att den är speciell. Hela transmissionskåpan är ju unik eftersom det är bara just den årsmodellen som har det gamla Scaniagröna H-blocket och 16V topp.

Ang Olja till/från turbo är det lika som på T8 med gamla blocket.
    Kammarna är väl inte så bedrövliga ändå. Är det inte durationen som är längre än på senare kammar ? Sen att ena insugsnocken är lägre lär ju vara för att förbättra fyllnadsgraden. Kan ju inte säga att det direkt känns att motorerna lider av andnöd 🙂 Man kan också ha i åtanke att toppen i sig flödar sämre än senare toppar.

turbocab
    Deltagare

Oj, man tackar för detta utförliga svar från er allihopa! Det var ju mer än jag trodde ärligt talat? Dock så kan man väl leva med det egentligen, så länge oljepumpen inte skär ihop och turborören koksar ihop. Men helt klart känns det som att dom tänkte om rätt mkt och gjorde en ”ny” motor till MY1985.

Min plan var eventuellt att hinka i en S motor i en 1984, men behålla sprutet. Är ju bara byta tempgivaren, spridarna och tomgångsstyrningen, dra lite ny kabel (startmotorn) och lite pyssel till. Turbon får man väl byta också kanske, till en Garret med olja/vatten, för att bibehålla karaktären.

I alla fall en intresant tråd! Kanske nästan FAQ på denna?

saabaero
    Deltagare

Hittade lite bilder på en T16 -84 spis
    Finns några ytterligare också ifall någon undrar över nån speciell detalj.
    Som synes har den EGR
    Oljereturen hävdar jag bestämt är samma som T8 och f.n vet om det inte t.om. är samma som på B-motorerna ? 😕
    Själva blocket är ju exakt lika som T8 H-motorblocken, dvs 81-84

M.Broberg
    Deltagare

om du ska göra dig av med en -84 motor så säg till martin, känner att jag borde börja hamstra 😛

turbocab
    Deltagare

Måste köpa en 1984 först, och en S… Men jag hojtar till när/om det blir aktuellt…. 😉

plankan
    Deltagare

En annan sak som också är lite olika på de första årgångarna T16 –
    är att slangarna från oljefilterhuset till oljekylaren.

Dessa är konisk tättande i huset –
    inte med O-ringar som de senare årgångarna.

saabaero
    Deltagare

@plankan wrote:

En annan sak som också är lite olika på de första årgångarna T16 –
    är att slangarna från oljefilterhuset till oljekylaren.

Dessa är konisk tättande i huset –
    inte med O-ringar som de senare årgångarna.

Är inte det också lika som på T8 ?

plankan
    Deltagare

@saabaero wrote:

Är inte det också lika som på T8 ?

Ingen aning då jag lustigt nog i alla mina år inte har haft så mkt med just T8 och göra.
    (Dock skulle det inte förvåna mig)

Jag försöker bara komma på sakerna enligt tråden:
    @turbocab wrote:

Jag vet att 1984 T16 är lite annorluna mot senare modeller, men exakt vad?

Inte jämnföra mot T8

saabaero
    Deltagare

@plankan wrote:

Jag försöker bara komma på sakerna enligt tråden:
    @turbocab wrote:

Jag vet att 1984 T16 är lite annorluna mot senare modeller, men exakt vad?

Inte jämnföra mot T8

Samtidigt är det ganska lämpligt att jämföra mot just T8 eftersom det är ganska mycket som är samma.
    Om inte annat är det bra när det ska jagas delar 😛

Det är ju uppenbarligen ett antal prylar som inte finns på någon annan T16 än just 1984 men istället finns vissa av dessa delar på alla turbobilar t.om. -84 som t.ex oljerören till turbon.

Funderar också om jag ska köpa en T16 -84 men jag vet inte riktigt vad jag ska ha den till 😀

turbocab
    Deltagare

Ok, oavsett om det är som T8 eller inte så måste man alltså byta slangarna från oljekylen också om man genomför motorbytet.

Shit, det var rätt mkt grejor som skiljde! 😛

plankan
    Deltagare

@turbocab wrote:

Ok, oavsett om det är som T8 eller inte så måste man alltså byta slangarna från oljekylen också om man genomför motorbytet.

Borde det inte räcka med att flytta över ”huset” från MY84 till den nyare motorn 🙄

saabaero
    Deltagare

Jag kan sponsra med ett oljefilterhus från min skrotade T16 -84
    Snubblar på det ibland och kan inte komma på vad jag ska ha det till 🙂

En annan sak med slangarna till oljekylen är att minst den ena slangen till kylaren är skarvad och så är det väl inte på senare T16 😕
    Frågan är slangskarven verkligen finns på alla bilar eller om det är nått special på min gamla motor?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng