1984 T16 Vs senare årsmodeller – skillnader?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 1984 T16 Vs senare årsmodeller – skillnader?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 1984 T16 Vs senare årsmodeller – skillnader?
- Detta ämne har 32 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2013-02-25 10:26 av joh900.
-
FörfattareInlägg
-
@SaabAero wrote:
En annan sak med slangarna till oljekylen är att minst den ena slangen till kylaren är skarvad och så är det väl inte på senare T16 😕
Frågan är slangskarven verkligen finns på alla bilar eller om det är nått special på min gamla motor?Skarvad vart då ❓
Så här set det ut på en MY 85:
Då kör vi ett trådlyft då..
@SaabAero wrote:
Hade en T16 -84 några år och det jag fick fram då var att det var i princip en T8 med ny topp, insprutning och intercooler..
Innebär detta att en -84 topp passar bättre på ett B201-block, dvs färre mods, än en senare B202 topp?
Hur är det med kompet Turbo vs I, sitter kompskillnaden i toppen eller blocket? Funderar mest över möjligheten att lyfta på en -84as topp på en -89as I8 lättare än en nyare 16v.
Inget konkret alls, utan mest funderingar och tankar.För kompfunderingarna kan jag tipsa om denna tråd
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=3&t=51510&hilit=kompNär tråden ändå är lyft – fram med fler skillnader 🙂
Jag tror att vattenrör + slang från termostathus => värmepaket är unik T16 -84 eller är det fler årsmodeller som har det korta röret ?
Funderar även på höger motorfäste, delen som är skruvad i toppen, den borde vara unik för 84-85 som saknar hydrauliska motorfästen
@SaabAero wrote:
När tråden ändå är lyft – fram med fler skillnader 🙂
Jag tror att vattenrör + slang från termostathus => värmepaket är unik T16 -84 eller är det fler årsmodeller som har det korta röret ?
Funderar även på höger motorfäste, delen som är skruvad i toppen, den borde vara unik för 84-85 som saknar hydrauliska motorfästen
Vattenröret under insuget på tidiga T16 är mycket riktigt unikt då det sitter längre ner och man inte får plats med banjon till vattenkylningen av turbon. kan dock inte säga om det är bara 84 eller 85 med.
@SaabAero wrote:
För kompfunderingarna kan jag tipsa om denna tråd
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=3&t=51510&hilit=komp84 kolvar med senare B202 topp ger komp på 8,5 vs orginalets 9.0. Slänga på en 84 topp är mao ett enkelt sätt att komphöjja en senare motor, tex en sugis.
@M.Broberg wrote:
Vattenröret under insuget på tidiga T16 är mycket riktigt unikt då det sitter längre ner och man inte får plats med banjon till vattenkylningen av turbon. kan dock inte säga om det är bara 84 eller 85 med.
Hmm, jag har ett sånt rör (tror jag) och vattenkylning på en motor.
Måste nog kolla lite extra på den detaljen.@SaabAero wrote:
När tråden ändå är lyft – fram med fler skillnader 🙂
Jag tror att vattenrör + slang från termostathus => värmepaket är unik T16 -84 eller är det fler årsmodeller som har det korta röret ?
Funderar även på höger motorfäste, delen som är skruvad i toppen, den borde vara unik för 84-85 som saknar hydrauliska motorfästen
min aero 1985 har hydraliska motor fästen en tidig 85a mvh
@SaabAero wrote:
@el turbo negro wrote:
min aero 1985 har hydraliska motor fästen en tidig 85a mvh
Så dom kom redan -85. Antar att alla T16 hade det
Ja isåfall är även stödet mellan topp och motorfäste unikt för -84, dvs -84 är enda årsmodellen med motorkuddar i gummi.Fast B202I alltså sugis finns väl med vanliga gummikuddar, eller?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.