1984 T16 Vs senare årsmodeller – skillnader?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 1984 T16 Vs senare årsmodeller – skillnader?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 1984 T16 Vs senare årsmodeller – skillnader?

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 29, 2010 at 08:55 #178993

      har bestämt för mig att den är skarvad på alla, är iaf det på min och jag har minnesbilder av att den är det på Peters pearl.

        oktober 29, 2010 at 09:02 #178994

        Då är nog det ytterligare en skillnad mot senare T16

          oktober 29, 2010 at 09:09 #178996

          @SaabAero wrote:

          En annan sak med slangarna till oljekylen är att minst den ena slangen till kylaren är skarvad och så är det väl inte på senare T16 😕
          Frågan är slangskarven verkligen finns på alla bilar eller om det är nått special på min gamla motor?

          Skarvad vart då ❓

          Så här set det ut på en MY 85:

            oktober 29, 2010 at 09:27 #178999

            Tror det t.om. -84 som slangarna är skarvade men jag är långt ifrån säker på det..

              oktober 29, 2010 at 09:44 #179001

              5 min gammal bild, så ser 84ans ut 🙂

                oktober 29, 2010 at 09:53 #179003

                @M.broberg wrote:

                5 min gammal bild, så ser 84ans ut 🙂

                Ja just det –
                nu trillade poletten ner här 😆
                Det har jag jo sett innnan när jag tänker efter 😳

                  februari 23, 2013 at 23:56 #194861

                  Då kör vi ett trådlyft då..

                  @SaabAero wrote:

                  Hade en T16 -84 några år och det jag fick fram då var att det var i princip en T8 med ny topp, insprutning och intercooler..

                  Innebär detta att en -84 topp passar bättre på ett B201-block, dvs färre mods, än en senare B202 topp?

                  Hur är det med kompet Turbo vs I, sitter kompskillnaden i toppen eller blocket? Funderar mest över möjligheten att lyfta på en -84as topp på en -89as I8 lättare än en nyare 16v.
                  Inget konkret alls, utan mest funderingar och tankar.

                    februari 24, 2013 at 08:03 #194862

                    För kompfunderingarna kan jag tipsa om denna tråd
                    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=3&t=51510&hilit=komp

                      februari 24, 2013 at 08:16 #194863

                      När tråden ändå är lyft – fram med fler skillnader 🙂

                      Jag tror att vattenrör + slang från termostathus => värmepaket är unik T16 -84 eller är det fler årsmodeller som har det korta röret ?

                      Funderar även på höger motorfäste, delen som är skruvad i toppen, den borde vara unik för 84-85 som saknar hydrauliska motorfästen

                        februari 24, 2013 at 09:26 #194864

                        @SaabAero wrote:

                        När tråden ändå är lyft – fram med fler skillnader 🙂

                        Jag tror att vattenrör + slang från termostathus => värmepaket är unik T16 -84 eller är det fler årsmodeller som har det korta röret ?

                        Funderar även på höger motorfäste, delen som är skruvad i toppen, den borde vara unik för 84-85 som saknar hydrauliska motorfästen

                        Vattenröret under insuget på tidiga T16 är mycket riktigt unikt då det sitter längre ner och man inte får plats med banjon till vattenkylningen av turbon. kan dock inte säga om det är bara 84 eller 85 med.

                          februari 24, 2013 at 09:29 #194865

                          @SaabAero wrote:

                          För kompfunderingarna kan jag tipsa om denna tråd
                          http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=3&t=51510&hilit=komp

                          84 kolvar med senare B202 topp ger komp på 8,5 vs orginalets 9.0. Slänga på en 84 topp är mao ett enkelt sätt att komphöjja en senare motor, tex en sugis.

                            februari 24, 2013 at 13:42 #194866

                            @M.Broberg wrote:

                            Vattenröret under insuget på tidiga T16 är mycket riktigt unikt då det sitter längre ner och man inte får plats med banjon till vattenkylningen av turbon. kan dock inte säga om det är bara 84 eller 85 med.

                            Hmm, jag har ett sånt rör (tror jag) och vattenkylning på en motor.
                            Måste nog kolla lite extra på den detaljen.

                              februari 24, 2013 at 13:50 #194867

                              @SaabAero wrote:

                              När tråden ändå är lyft – fram med fler skillnader 🙂

                              Jag tror att vattenrör + slang från termostathus => värmepaket är unik T16 -84 eller är det fler årsmodeller som har det korta röret ?

                              Funderar även på höger motorfäste, delen som är skruvad i toppen, den borde vara unik för 84-85 som saknar hydrauliska motorfästen

                              min aero 1985 har hydraliska motor fästen en tidig 85a mvh

                                februari 24, 2013 at 20:26 #194871

                                @el turbo negro wrote:

                                min aero 1985 har hydraliska motor fästen en tidig 85a mvh

                                Så dom kom redan -85. Antar att alla T16 hade det
                                Ja isåfall är även stödet mellan topp och motorfäste unikt för -84, dvs -84 är enda årsmodellen med motorkuddar i gummi.

                                  februari 24, 2013 at 21:03 #194872

                                  @SaabAero wrote:

                                  @el turbo negro wrote:

                                  min aero 1985 har hydraliska motor fästen en tidig 85a mvh

                                  Så dom kom redan -85. Antar att alla T16 hade det
                                  Ja isåfall är även stödet mellan topp och motorfäste unikt för -84, dvs -84 är enda årsmodellen med motorkuddar i gummi.

                                  Fast B202I alltså sugis finns väl med vanliga gummikuddar, eller?

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 33 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.