1993as 2,1 går fett – under vissa omständigheter

Forum Modellspecifika forum OG900 1993as 2,1 går fett – under vissa omständigheter

Detta ämne innehåller 9 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-01-02 11:35.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #383503

    M.Broberg
    Deltagare

    Syster har en 2,1a som går fett.. ja ju mer man gasar desto värre blir det. Fram till EXAKT 3000 varv. efter det går den klockrent.

    gasar man till, framförallt från tomgång så blobbar den till och dör om man gasar för mycket. ger man fullgas under 3000 RPM så går vilen så fett att den sackar och dör till slut om man inte släpper gasen.

    har bytt
    -Luftmassemätare
    -Spjällägesgivare
    -kallstartsgivare
    -Tändkablar
    -Tändstift
    -Fördelarlock
    -Rotor

    börjar få slut på idéer. nån föreslog BTR, skulle kanske kunna byta den. skall tilläggas att den beter sig likadant oavsett temperatur. tror toppackningen är påväg med men det ska väll itne påverka detta? hade det varit konstant oavsett varvtal hade det varit en sak.. men den går perfekt över 3000??

    det sitter öppet filter på och turbons avgassystem. dock har den funkat perfekt med dessa 2 saker monterade innan, felet kom långt efter montering.

    #383510

    saabaero
    Deltagare

    BTR och dess vacumslang är misstänkt.
    Kontrollera även att returledningen är öppen

    #383514

    M.Broberg
    Deltagare

    BTR och dess vacumslang är misstänkt. Kontrollera även att returledningen är öppen

    varför går den då perfekt över 3000?

    tycker att den borde vara kass över hela reigstret?

    #383515

    saabaero
    Deltagare

    Om returflödet är för dåligt blir trycket för högt och den går fett.
    Med högre varvtal och belastning går mer soppa direkt in i motorn och den får samtidigt lättare att ”svälja all mat”, dvs den kan gå fett även på högre varv men det märks mindre.
    En mätning av bränsletrycket ger såklart många bra svar

    Är det helt uteslutet med tändfel, dvs att den misständer på låga varv ?

    Annars är det väl bara att starta systematisk felsökning och utesluta del för del

    #383516

    M.Broberg
    Deltagare

    belastning/gaspådrag spelar ingen roll. skit under 3000 bra över 3000. Exakt 3000 på mätaren. det som får mig att tro att det är något elektriskt men vad??

    just det. tomgången är perfekt med. men gå från tomgång till gas, då det blir kasst.

    ska testa rycka lambdan och se vad som händer.

    misständningar.. nä. den slutar tända och när den tänder till blubbar det. inte lika skarpt som en misständning utan mer blubb.

    vad skulle vara fel tändmässigt om nu allt är bytt?

    #383532

    saabgunnar
    Deltagare

    Hej!
    Intressant (när man inte själv är drabbad)!
    Hur vet du att den går fett? Hur har du konstaterat det?
    Lyser ”check engine” lampan när detta fel uppträder? Lambdasonden borde reagera om syrehalten är fel (läs fel blandning eller misständning) och ”check engine” lampan borde tända sig. Men då måste man låta det pågå en stund, kanske en minut.
    Varför inte börja med att kolla tändningen? Med stroboskoplampa. Kolla att tändförställningen fungerar. Varva upp den och se att tändpulserna kommer som dom ska i alla kablar.
    Om den inte misständer på varv mellan tomgång och 3000 varv utan belastning så kan man spänna fast lampan synligt och köra sakta på ettan tills den dåliga gången uppträder.
    På så vis kan man utesluta/konstatera fel i tändsystemet.
    Är det Bosch-system eller Lucas?

    MVH/Gunnar

    #383539

    Regin
    Deltagare

    Är det Bosch-system eller Lucas?
    MVH/Gunnar

    B212 kör med Bosch mig veterligen ……

    #383543

    M.Broberg
    Deltagare

    Hej! Intressant (när man inte själv är drabbad)! Hur vet du att den går fett? Hur har du konstaterat det? Lyser ”check engine” lampan när detta fel uppträder? Lambdasonden borde reagera om syrehalten är fel (läs fel blandning eller misständning) och ”check engine” lampan borde tända sig. Men då måste man låta det pågå en stund, kanske en minut. Varför inte börja med att kolla tändningen? Med stroboskoplampa. Kolla att tändförställningen fungerar. Varva upp den och se att tändpulserna kommer som dom ska i alla kablar. Om den inte misständer på varv mellan tomgång och 3000 varv utan belastning så kan man spänna fast lampan synligt och köra sakta på ettan tills den dåliga gången uppträder. På så vis kan man utesluta/konstatera fel i tändsystemet. Är det Bosch-system eller Lucas?
    MVH/Gunnar

    tändningen är kontrollerad dock inte på belastning.

    jag har följt den klassiska felsökningsvarianten av att lyssna och sen ta ur stiften och kolla dom

    check engine lyser inte.. vilket kanske riktar tankarna mot att lambdan är kokko

    #383589

    saabgunnar
    Deltagare

    Hej igen!
    Tändningen är lurig om den bara kollas utan belastning:
    – Ju högre cylinderfyllnad (=belastning) desto högre spänning behövs för att få ett överslag över t-stiftet. Om en svaghet finns någon annanstans eller om gnistan är för svag kan det slå någon annanstans eller ge utebliven gnista.
    – Felaktigt tändläge märks inte på tomgång pga att det felaktiga varvtalet kompenseras av AIC:n (tomgångsregulatorn). Men när motorn ska arbeta då märks det…
    Felaktig lambdasond brukar inte märkas på bilens körbarhet men check engine lampan lyser då. Lätt att kolla, mät spänningen över den , ska pendla runt 0,5 V vid varm motor (Bosch). Stabil spänning tyder på död sond.
    Jag tycker fortfarande du ska göra den tändkontroll jag föreslog i föregående inlägg. Det är viktigt att säkert utesluta en möjlighet (tändningen)för att då kunna koncentrera sig på nästa möjlighet(blandningen).
    Om lambdalampan lyser på tändningen och inte när den går illa känns som tändningsfel.

    #383615

    M.Broberg
    Deltagare

    frågan är ju vad som skulle orsaka en så skum misständning? för det är ju höga varv den fungerar bra på, precis där det är högst krav på tändsystemet?

    kanske tändmodulen?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng