1ans cylinder!!!

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / 1ans cylinder!!!

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / 1ans cylinder!!!

  • Detta ämne har 11 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2004-05-23 21:36 av Anonym.
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      maj 22, 2004 at 17:53 #10590

      Grrrrmmhhhff!
      Nu att hela klabbet är ihopsatt så skjuter det ur förgasaren osv!!!
      Jag kände efter om det var kompression på ettans cylinder o vred sedan vidare till 6 graders märket, där satte jag fördelaren.
      Kan det vara så att jag vred från fel håll, måste man vrida så att rotorn rör sig medurs?
      Jag har gjort tabben med 180graders vändning en gång i tiden…
      Det kan väl inte bero på ventilinställningarna, allt ställt till 0,40?
      Ikväll gillar jag inte SAAB alls, tänker straffa den med att ta en tur med 850an och håntuta!
      Grrrrrffff….
      Fast, jag är tacksam för ytterligare tips.
      Hälsningar
      Bruno

        Anonym
        maj 22, 2004 at 19:37 #75121

        Närmare beskrivning, 3 handtvättar (mina händer såklart), i liter svett, 24 fula svordommar och 100 meters bilputt senare: Bilskrället går igång endast med chocke, då rusar den tokmycket, släpper jag choken så dör den direkt och skjuter ur förgasaren.
        Oavsett med eller utan choke kommer det en massa avgasrök ur ventilkåporna.
        Att vrida fördelaren hjälper lite men det blir ändå tokrus med choke, som att gasa fullgas på tomgång.
        Vad attans kan jag ha gjort?
        Jag kollade igen det där med kompression på ettans cylinder, och mötte 6gradersmärket medurs vid fördelaren, inte bättre för det…
        Har kollat tändkabelföljden, ett antal ggr.
        Funderar på o sälja bilen, ngn sugen?

          maj 22, 2004 at 19:58 #75122

          Hej!

          Kolla tjuvluft. Har Du glömt att sätta dit ngn. slang på insuget? Rusar på choke =tjuvluft.

          Mvh.

            maj 22, 2004 at 22:24 #75123

            sitter kamdrevet rätt???

              maj 23, 2004 at 00:07 #75124

              Låter som du fått fördelaren ett hack (minst) fel.

              Eftersom remskivan passerar tändningsmarkeringarna två gånger/motorvarv kan du satt ner fördelaren i läget då 4:an tänder då du istället ville åt tändläge för cylinder 1.

              Kolla fördelarläget så här.

              1. Ur med frihjulet, i med fyrans växel.

              2. Av med vänster ventilkåpa.

              3. Putta bilen tills hacket på remskivan är uppe vid TOD (död-)läget på transkåpan.

              4. Rulla bilen fram och tillbaka någon dec i vardera riktningen och titta samtidigt på ventilerna på cylinder 4.

              5. Vippar dessa nu, då hacket på remskivan passerar fram och tillbaka i fh till TOD-märket,
              har du hittat tändläget för cylinder 1.

              6. Vippar desa ej, har du hittat tändläge för cyl 4. Du måste i så fall rulla bilen en bit så att remskivan tar ett helvarv. Efter detta har du garanterat tändläget för 1::an. (Hacket för TOD!) Rulla sedan så du kommer till 6 grader f TOD!

              7. Ner med fördelaren. Rotorn ska peka snett bakåt, mot huvhjulslöpbanan strax under vindrutan. Samtidigt måste fördelarens och rotorns märkningar sammanfalla.

              8. Du kan få juckla motorn fram och tillbaka några mm så att fördelaren går i läge.
              Då denna till slut kommit på plats, återställ remskivans hack mot läge 6 FÖD

              9. Anslut fördelarens lågspänningskabel. Anslut en testmejsel (provlampa). Dess jord i bilen, dess mätspets mot spolens minusanslutning,

              10. På med tändningen. Vrid fördelaren till det läge där provlampan tändes. Lås fast fördelaren där. På med fördelarlocket och starta motorn.

              10- Finkolla med stroboskop och ställ in 6 graders förtändning.

              11. In med frihjulspaken. Motorbromsåkning med V4 är bad style!!!!

                Anonym
                maj 23, 2004 at 08:44 #75125

                Kamdrevet har jag inte rört (än…) så det kan inte vara det.
                Men, ur förgasarens adapterplatta finns det två nipplar, den höga som ska till vakuumservon via den hemliga plastventilen (pliiiz rätta mig om det är tvärtom!!! kan inte hitta ngt vettigt om vilken som är vilken i boken) och den låga som ska till vevhusventilationen på 3ans o 4 ans cylinders sida. Just den har jag inte anslutit och lämnat öppen . Men det är ju öppet rakt över mellan ventilkåporna, under insuget, andra kåpan har en slang till luftfiltret,hur kan det hålla tät på det viset? :confused:
                För att bete sig så där med skjutandet och rök ur ventilkåporna måste jag verkligen ha missat tändingen rejält, jag får kolla med Mathiasmetoden och svära lite till.
                Jag måste erkänna att jag hoppat över testlampegrejen men det kan nog inte den skillnaden som får motorn att gå såhär crazy?
                Jag ska plugga ventilationsgrejen, skaffa hem lampan och pejla in tändningen på nytt.
                SEDAN är den till salu om det inte funkar, med extramotor, nya däck o allt!!! 😡
                GRRRRRR! och tack för era goda tips, visst har jag gjort ngt dumt o förtjänar säkert en strejkande 95a

                  maj 23, 2004 at 10:46 #75126

                  Ska inte ventilspelet vara 0,35 respektive 0,40? Inte för att det är det som felen beror på alltså, men det är uppgiften på spel jag fått…

                  Mvh Petter

                    maj 23, 2004 at 11:08 #75127

                    Det är fabrikens uppgifter, helt riktigt.

                      maj 23, 2004 at 11:14 #75128

                      Bruno – Den låga nipplen. Alltså den som pekar mot batteriet är den som bromsservo-slangen ska sitta på!

                        Anonym
                        maj 23, 2004 at 11:54 #75129

                        Haha! där har vi det, låga nippeln, tänk!
                        inte undra att det rusade som det gjorde, ahem, tack Rasmus!
                        Kan det även förklara skjutandet?
                        Jo, jag vet att det ska va 0,35 och 0,40 men nu har jag bara blad med tiondelar så jag gjorde lite tightare där det ska va 0.35…
                        Men det kanske inte duger?
                        Får smida ut en tråd och mäta den med mikrometer, det brukar vara utmärkt till brytarna men ventilerna är kanske lite svårare.
                        Jag ska hålla mig ifrån bilen ett par dagar, återkommer med rapport.
                        Trevlig Söndag på er alla SAAB-hjältar! Tack!

                          maj 23, 2004 at 20:02 #75130

                          Det förklarar en hel del, om du läser tråden om vacuumventilen så hajar du hur fel det blir om man inte tar vevhusventilationen via den utan via servons vacumsug som konstant suger väldigt hårt och i ditt fall då direkt från ventilkåpan med den följden att en massa olja kommer in i motorn den vägen och allt vad nu det innebär. Saabs rekommendation för ventilinställning är mer för komfort än för funktion skulle jag tro, jag kör med 0.40 på båda sidor enl. kamsliparens rekommendation och jag har en ganska ”snäll” kam.

                            Anonym
                            maj 23, 2004 at 21:36 #75131

                            Som tur var hade jag inte anslutit vevhusventilationen alls, jag hade satt servoslangen i intaget för vevhusventilation i förgasarplattan.
                            Det gjorde att det stod helt öppet i insuget, nu fattar jag…
                            Jag kunde inte låta bli utan grejade om tändningen med en lysdiodsjulgransgrej som min dotter lött ihop ngn gång i tiden.
                            Det stod inte så jättefel men ändå, några grader.
                            O så startade 95an, på alla burkar!
                            Omöjligt att hålla tomgång så länge men en helt annan bil jämfört med innan, den gick ju på 3 ben och alla ventiler stod tokigt med oslipade säten.
                            Tackar Rasmus så oändligt mkt för tipset!
                            Ska låna strobelampan från kollegan på jobbet och ge den läckande motorn en chans för nu är jag lite mera vän med V4an igen.
                            Jag kunde inte tro hur hårt man fick ta i för att justera ventilerna, inget annat än en riktig 6kantshylsa duger, man pajar annars skruvhuvudet.
                            Nästa är att få hyfs på tomgång, kanske ger sig med riktiga instrument och mindre vebo.

                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.