2,0 jämfört med 2,3 motorn

Forum Modellspecifika forum 9000 2,0 jämfört med 2,3 motorn

  • Detta ämne har 3 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2017-07-13 09:41 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #432664
    svesson
    Deltagare

    Hej i sommarvärmen, en liten fråga bara:
    Nånstans har jag läst att det var problem med 2,3 -litersmotorn, balansaxlar eller nåt….hur är det? Årsmodellberoende?
    Sen är ju 2,0 förstås snålare, men vad skiljer för övrigt? Plus / Minus……
    /Sven

    #432665
    saabaero
    Deltagare

    2,3 årsm 90-93 hade problem med kvalitén på kedjor och drev.
    Vid det här laget är väl dom flesta åtgärdade men skulle man stöta på en lågmilare kan det vara bra å ha med sig.

    Fördelarna med 2,3 är vridmoment och effekt.
    Förbrukningsmässigt beror det på vad man prioriterar. Generellt vinner den svagaste motorn i stan och den med högst utväxling på landsvägen. I praktiken innebär det att de motorstarkaste 2,3T på pappret är snålast på landsvägen tack vare den högre utväxlingen.

    På långmotorn (-93) saknar 2,0 balansaxlar medan 2,3 har balansaxlar. I övrigt är motorerna tämligen lika.
    Med kortmotorn (94-) fick även 2,0 balansaxlar (bortsett från en årsmodell av 900i) och på dessa är det i princip vevaxel, kolvar och stakar som skiljer.

    #432702
    svesson
    Deltagare

    Tack för bra svar ”saabaero”!
    Vad har dessa motorer för motorbeteckning?, hittar bara B234 på VHB-skivan (förutom 6:an B308)
    Byte kamkedja? Kan man tydligen göra med motorn på plats…..? Eller
    /Sven

    #432703
    saabaero
    Deltagare

    B234 är lite lurig då den finns både som långmotor (90-93) och kortmotor (94-98)
    2,0 -93 heter B202
    2,0 94- heter B204

    Kamkedjan kan bytas uppifrån men man bör även byta dreven eftersom dom slits efter kedjan.
    Ett än större problem är balansaxelkedjan och dess drev…. Stannar balansaxlarna gör det inget men risken är stor att en rasad balansaxelkedja drar med sig kamkedjan.

    Ett byte av alla delar kan man göra från hjulhuset på 9000. Eftersom transmissionskåpan tätar mot både oljetråg och topp kan man förbereda sig på att även byta toppackningen då den ofta blir skadad när kåpan lossas. Ett snabbfix kan vara någon sorts tätningsmedel om det händer. Å andra sidan är det ju inte ovanligt att toppackningen rostat sönder så det kan vara ganska najs att byta även den så vet man att det är ok.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng