2port VS 1port??

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 2port VS 1port??

Detta ämne innehåller 12 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-11-30 11:32.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15149

    pelleturbo
    Deltagare

    Ska införskaffa en annan motor till min 96a 75 och kan få tag i både med 1ports insug och 2ports för en liten extra summa.Märker man någon större effekt skillnad?Tänker även montera ett lättat svänghjul som jag har ligger,en weber passar väl rakt på ett 2portsinsug?Passar gasreglage mm från 1ports till 2ports??

    #100301

    gammsaaben
    Deltagare

    En enports standard V4 fram till -75A utan avgasrening ger 65 hk. En avgasrenad enkelport 75B-77A ger 62 hk. En avgasrenad dubbelports V4 från en V4 Super lämnar 68 hk.

    Dubbelinsuget med Solex 32/32 gör alltså ca 5-6 hk på en i övrigt standard och ej avgasrenad 1,5L V4. Dessutom ska bränsleförbrukningen gå ner något. Jag skulle välja dubbelportaren om du inte känner dig tvungen att ha bilen helt original.

    Webern gör lite till men jag vet inte hur bränsleförbrukningen påverkas. Jag kör med Weber DCD 36/36 och den passar rakt på. Sök på Weber på forumet och se vilka andra modeller folk kör med.

    Gasreglaget tror jag passar, har för mig det ser likadant ut på min standard -72:a som på min trimmade -75A.

    #100302

    stefan w
    Deltagare

    Iockförsig så har jag bara goda erfarenheter av enkelförgasarna men då menar jag de tidiga FoMoCo förgasarna, det enda jag kunnat reta mig lite på har varit automatchoken men den går ju att göra om till manuell.
    Effektskillnaden är inte stor även om den finns där, de bilar jag haft med enkelförgasare har gått väldigt fint.

    #100303

    fuling
    Deltagare

    Om jag nu minns rätt så öppnar spället åt olika håll på MoFoCo(1-port) och Sopex(2-port) förgasarna.
    Men tämligen lätt att modda, bara vrida gasstagetarman 180grd vid förgasaren.
    Sen har Sopexen kulleder på förgasren och FoMoCo:n ett stag som låses med små jä… plåtbleck.

    #100304

    torzan
    Deltagare

    Jag måste säga att det alltid är problem med Solex 2-port, den är otroligt känslig för tjuvluft och glappa spjällaxlar, tomgången varierar ofta flera 100-varv olika dagar. 1-portaren är mkt enklare att få att gå rent. Rent körmässigt är 2-portaren överlägsen, bättre botten, bättre drag, bättre högfartsegenskaper. Kanske den bästa lösningen är Weber, tror jag ska prova det själv iallafall…

    #100305

    Weber 32/36 DGV är ett bra alternativ. Sitter på sonens Sonett III.

    #100306

    olof mogren
    Deltagare

    Jag har själv funderat på detta. Kör Solex 2-port. Var får man tag på en Weber utan att bli totalt utfattig? Finns det någon som vill sälja en 32/36 DGV eller 36/36 DCD eller liknande?

    #100307

    saab-jonte
    Deltagare

    sitter inte 32/36 på fords 1,6 och 2,0 liters pinto motorer som standard, fungerar bra oftast men det är en fruktansvärt mycket slangar till vaccum på dvg…. DCD:n var ju som oftast trimm till V**lvo 140 amazon… m.m. 36/36 fungerar ypperligt och Hk stiger nog en aning till, lätt att få motorn att gå väldigt snålt och rent, kolla på http://www.misab.se för djupare fakta

    #100308

    stefan
    Deltagare

    DGV´n har ju en klar fördel och det är väl att den är avsevärt lägre än DCD om jag inte missminner mig.

    #100309

    j_jaderstrom
    Deltagare

    Kan varmt rekomendera 36/36 DCD. Som du säger så blir det bränslesnålt och den är enkel. Men ger gott med pulver för att vara en singelförgasare. Håller med om misab – dom har även bar filter till dcd:n. Men köpa en ny förgasare låter häftigt, finns att få tag på begagnade lite här och där. Dcd.n är inte för stor, får gott och väl plats under huven med filter. Kör själv med sådan – se bild (tyvärr var ej filter monterat då bild togs)

    #100310

    Tomas Rosendahl
    Deltagare

    Förgasaren på Fordarna är 32/36 DGAV inte DGV. Största skillnaden är att DGAV:n har automatchoke (med slanganslutningar) och DGV manuell choke. DGV:n har bara en vacumslang till fördelaren.

    #100311

    Du har rätt Stefan. Den är lägre och platsar därför i en Sonett; dock med ett mycket lågt (platt) filter

    #100474

    sabbe
    Deltagare

    Weber tvåportsförgasare finns ofta att köpa billigt på veteranmarknader. På en gatbil är det bättre med en tvåstegsförgasare än en dubbel parallell. Köpte en sådan för 15 Euro i somras av en försäljare i Tyskland som säkert hade 20 st att välja på.

    Sabbe

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng