75B kontra 76

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 75B kontra 76

  • Detta ämne har 12 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2003-02-09 11:51 av .
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9219
    fuling
    Deltagare

    Jag vart lite frågande till vilken förgasare/motor som satt i 75B.
    Är det samma som 75A eller 76orna?
    Tittar man i verkstadshandboken står det förgasare fr.o.m 76 (75B), det tolkar jag som att 75b och 76orna är lika. Men se http://www.saabklubben.com/data/utv96.shtml står det att 75B har 75A motor.
    Vad gäller???

    Nu är det väll verkligheten som styr?
    Är det någon/några som har en 75B som kan kolla vad det sitter för förgasare i bilarn?

    #67978
    goran sahlen
    Deltagare

    Hej!

    Jag har en av varje… Det sitter den där tråkiga manuella chokeförgasaren i båda två. Det som skiljer 75B från 76 är att det sitter en miljöstryppryl i 76:an som ger bättre avgasvärden men sämre motoreffekt. Dock inte så man märker av det.

    Göran

    #67979
    fuling
    Deltagare

    Tack Göran.
    Nu tror jag tioöring rasade ner
    Det är allså den avgasreningsmoj som skiljer 75B från 76. Medan förgasarna är lika. Dessa förgasare och insugningsrör är inte lika som de tidigare, förgasarna t.o.m 75A.
    Avgasreningsmojen heter decelerationsventil, vilket jäv…. namn, och sitter på plattan mellan förgasre och insugningsrör. Samma uttag som vevhusventelation till vänstra väntilkåpan.

    Men andra ord förpassar man denna ventil i en omloppsbana runt jorden så vinner man hela 3hk

    #67980
    nislan
    Deltagare

    Apropå förgasare.

    Jag har en -75A som vid ett motorbyte av nån tidigre ägare ändrat skepnad till en 75B/Super (Svart på bagaleckan, ”vingen”, svart runt rutor, luftintag samt svarta vindrutetorkare och backspeglar), frögasaren har manuell chocke men inte ngn decelartionsventil (som tur är!)

    Till min fråga: Jag renoverade förgasaren i sommras pga bensinlekage från själlaxeln, inga problem allt funkade perfekt efteråt. Så, efter cirka en vecka hittade jag vikten som skall vara i accelerationskanalen (kulan verkar ha försvinnit).
    Vad gör dessa delar? Bilen går betydligt snålare nu 0,72 blandad körning (med rallykänlsa ) och 0,6 blankt landsväg än för renoveringen (dock var flerdelar bytta: b.la. accerlerationmembran). Det enda jag har märkt är att tomgången är låg och att han är svag vid start när han har stått ett tag under sommaren (minst 5 timmar). Gassvaret är det inget fel på!

    Så vad gör dessa delar?

    #67981
    nislan
    Deltagare

    Mycket stavfel blir det ju!

    Tänkte bara förtydliga: Tomgången är bara låg vid start när vädret är varmare, i övrigt är den normal!

    #67982
    petter
    Deltagare

    Hej!

    Jag har också en liten slant nedtrillad!

    Sålunda:

    1. 67-75A – Solex av första typen/FoMoCo

    2. 75B – Ny Solex, utan strypning

    Hittills 65 hk.

    3. 76-77A – Ny Solex med strypning

    Minskning till 62 hk.

    4. 77B-80 – Dubbelförgasare med 68 hk.

    Kan som sagt noll om förgasare, därför inga beteckningar…

    Mvh Petter

    #67983
    fuling
    Deltagare

    Nislan:
    På tal om stavfel, jag inte ett enda ,
    men jag är garanterat fel person att yttra mig i den frågan som i bästa fall klara att stava mitt namn rätt
    Nu skall jag vandra ut på den tunna isen, men jag tror att kulan och vikten har med hur mycket soppa ax-pumpen leverarar. Eller så är det en ventil som hindrar soppa att rinn ut tex. Känner mig inte sugen att gräva ner mig i FoMoCo, Fåård och Solex träsket just nu.
    Någon som det hur junket funkar?

    Petter:
    Vist är det nysigt med aha upplevelser.
    Vart lite vilsen igen så jag säpade mitt lekamen till grottebo och fluckade på en äckel 76 förgasre. Hmmm det står bara Ford på den, tittade även i verkstadshandboken. Där är den tittulerad ”Förgasre Ford fr.o.m 76 (75B)” så det är ingen Solex utan en Ford.

    #67984
    jorgen b
    Deltagare

    Fuling har rätt, kulan och vikten har med acc-pumpen att göra, den stänger utlopps kanalen efter att acc pumpen gjort ett slag och gör att den kan suga in ny bensin till ”pumphuset”.

    Om man kör utan kulan och vikten borde inte acc pumpen ge lika mycket bränsle vid gas pådrag, går snålare men blir därmed mindre villiga att gå upp i varv.

    En varning som jag fick en gång var att man skall vara mycket försiktig att blåsa igenom förgasaren med tryckluft då den är monterad på bilen men med locket borta, det lär ha hänt att någon gjort det och fått den där kulan ner i insuget med mindre trevliga följder.

    #67985
    anonymous
    Deltagare

    Hmm…
    Plocka bort decelerationsventilen och få bättre gång, låter som en utmärkt ide. Omärkbart säger Göran, men placeboeffekten då?

    Är det bara att plocka bort slangen mellan ventilen ch förgasaren och plugga igen denna ingången till förgasaren?

    Innan jag frågar borde jag ju ta en ordentlig koll på hur det ser ut men jag försöker dra mig till minnes min förgare.
    Har för mig att det enda som förbinder den här decelerationsventilen med förgaren är en slang (bränsleslang!?!). Är det då bara att plocka bort slangen och plugga igen denna ingången till förgasaren?
    Naturligtvis lättar man sedan bilen genom att plocka bort ventilen som nu ändå inte gör någon nytta! Jädrar vad det kommer att gå undan.

    /Jesper

    #67986
    jan wiren
    Deltagare

    Kanske detta hjälper:

    V4 66-67 Solex p…./7 version 1 aut.choke
    67-68 Solex p…./4 version 2 aut.choke
    Obs ! Dessa skiljer sig från FoMoCo

    69-75 FoMoCo aut.choke. typen varierar
    under åren ( i grunden samma) version 3

    75 B FoMoCo manuell choke. version 4

    De sista årsmodellerna åter Solex men tvåport
    version 4

    Jag har EJ redovisat detaljer som skiljer, utan
    enbart förgasartypen/ Janne

    #67987
    fuling
    Deltagare

    Vad står FoMoCo för?
    Är det Ford Motor Company, eller något liknade?

    Vart liksom lite nyfiken pga att på 76as förgasre står det bara Ford på medan de tidigare står det FoMoCo. Sen har vi ju Solex men det är liksom lite mer självklart, eller?

    #67988
    William
    Deltagare

    Svar: Ja, FoMoCo står för Ford Motor Company.

    #67989
    Mikael Isaksson
    Deltagare

    Jag är ganska säker på att det är Ford Motor Corporation

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng