9-3 fram 2008 – Bromsproblem – venstre forhjul

Forum / Modellspecifika forum / NG9-3 / 9-3 fram 2008 – Bromsproblem – venstre forhjul

Forum / Modellspecifika forum / NG9-3 / 9-3 fram 2008 – Bromsproblem – venstre forhjul

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 2, 2019 at 10:04 #463627

      Jeg har en Saab 9-3 fra 2008 og den slider bremseskive og klodser på venstre forhjul utroligt hurtigt – i løbet af 3 uger er venstre forhjul helt mørkt af bremsestøv.

      Jeg har før haft en Saab 9-3 fra 2005 som havde samme problem.
      På min nuværende har vi skiftet skiver, klodser og kalibre uden held.

      Mit spørgsmål til jer, er dette et kendt Saab problem eller kender i blot løsningen/reparationen?

      Jeg bor i Danmark og har besøgt et par værksteder som ikke har løst problemet.

      Håber i kan hjælpe. Mvh. Morten

        oktober 4, 2019 at 16:41 #463733

        Bytte du till nytt ok (kalibre) eller ett beg (med samma fel)?
        Felet tyder på att klossen ligger mot skivan när du inte bromsar. Vänster hjul bör då kännas varmare än höger om man känner på dem efter en stunds körning.
        Orsak till det skulle jag misstänka är slitet bromsok. Dvs att kolven är rostig och ej kan röra sig fritt i cylindern. När man släpper bromspedalen skall kolven gå tillbaka in i oket precis så mycket/lite att skivan går fritt.
        Har du kvar det gamla oket är det en lösning att koilla på det först. .Att renovera ett ok är enkelt och billigt (om man gör jobbet själv). Då byter man kolv och gummidelar och oket blir som nytt!

          Anonym
          oktober 4, 2019 at 22:11 #463754

          Jeg har en Saab 9-3 fra 2008 og den slider bremseskive og klodser på venstre forhjul utroligt hurtigt – i løbet af 3 uger er venstre forhjul helt mørkt af bremsestøv.
          Jeg har før haft en Saab 9-3 fra 2005 som havde samme problem. På min nuværende har vi skiftet skiver, klodser og kalibre uden held.
          Mit spørgsmål til jer, er dette et kendt Saab problem eller kender i blot løsningen/reparationen?
          Jeg bor i Danmark og har besøgt et par værksteder som ikke har løst problemet.
          Håber i kan hjælpe. Mvh. Morten

          Hvad med bremseslanger, er de også byttet ? ?

            oktober 7, 2019 at 00:19 #463888

            Jag har svårt att se hur en bromsslang kan ge detta symptom. Men vill du vara säker kan du ju byta höger och vänster mot varandra och se om det blir någon skillnad.

            Fast då är det väl enklare att kontrollera/smörja/rengöra kolven på oket? Så det kanske man bör göra först.

          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.