900 -84 inre splines?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900 -84 inre splines?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900 -84 inre splines?

  • Författare
    Inlägg
    • april 2, 2010 at 19:01 #21925

      Hej!
      Håller på att leta info till ett litet projekt. Är det möjligen någon som har några mått/dimensioner på splines/drivaxlar/tripoder för de inre drivknutarna på en SAAB 900 -84?
      Målet är att fästa en hydraulpump på en av de utgående axlar och fråga är hur jag får till den kopplingen.
      Det pratas ibland om symmetriska och osymmetriska diffar – vad menas med det?

      mvh
      Markus

        april 8, 2010 at 06:54 #156079

        Symetrisk/osymetrisk brukar det pratas om på nyare 9000 lådor och det handlar om kronhjulets placering i diffen. Symetrisk diff ger mer gynnsam kraftfördelning och påstås hålla bättre

        Blir nyfiken på vad det är för projekt du har på gång 🙂
        Har inga mått men jag undrar om inte det enklaste är att använda drivaxel + inre drivknut från Saaben och sedan skarva ihop Saab-drivaxeln med hydraulpumpens drivaxel med en flexkoppling.

        Skulle inte förvåna mig om det finns Saabaxlar som passar direkt i diffens splines men det är kanske lite kinkigt att få till centrering och lagring i diffen så det är nog enklast att använda en original utgående axel.

          april 8, 2010 at 20:15 #156120

          Det lär nog bli någon form av specialadapter mellan pump och diff. Återstår att se hur… Inte omöjligt att det bästa är att utnyttja SAABens befintliga utgående axel på något vis. Om jag kan få in pumpen direkt på diffen kanske det gick att fästa pumpen i växellådan. Den inre “drivknutshållaren” sitter ju skruvad i växellådan såvitt jag har sett. Då slipper jag ordna ett separat fäste med (driv)axlar & kopplingar mellan.

          Vad är då detta till för :)? Jo, det ska bli en vinsch faktiskt! Ska dra upp flygskärmar med den. En trumma sitter på ena utgående axeln och en pump på den andra. Pumpen används bara som en broms för att få kontinuerligt dragkraft i linan. Reglerar man trycket på pumpen reglerar man momentet på trumman. Motorn tillför energin förståss.

          Jag vill därför ha en diff utan “diffspärr/broms” så att momentet på båda utgående axlarna är så lika som möjligt. Det borde då vara en symmetrisk alltså?

            april 9, 2010 at 05:20 #156134

            Aha, nu klarnar det lite mer.

            Inre drivknuten är lagrad i den skruvade lagerhållaren på utsidan lådan, men den är även lagrad i diffhuset (glidlager) så du bör nog använda båda lagringarna för att det ska bli riktigt bra. Den inre lagringen snurrar bara när det “diffar” men den fungerar ju även som axelstöd.

            Om jag fattar dig rätt ang diffen så lär du väl bli tvungen att svetsa diffen så att du alltid får exakt samma moment på båda sidor. Har du diffen orörd lär den sida som går tyngst alltid stå still, dvs winchen drar inte när det går tungt och den blir bromslös när det går lätt och så var det väl inte tänkt :banghead:

              april 9, 2010 at 05:53 #156137

              Nja poängen är faktiskt just att inte svetsa diffen. Du har ändå samma moment på hjulaxlarna. Ställer jag trycket högt på pumpen går den trögt (högt moment) och dragkraften i linan blir således hög. Dock kommer pump och trumma snurra åt olika håll.
              Jag får nog försöka få tag på en inre drivknut och lagerhållare och titta närmare på.

                april 11, 2010 at 18:06 #156259

                Jag har räknat till 27st splines på axeln som sitter i diffen. Kan det stämma? Är det samma splines till yttre drivknuten?

                Vet någon möjligen om det finns någon ISO, SAE eller DIN standard för dessa splines? Borde ju göra det tycker jag.

                  april 12, 2010 at 08:21 #156295

                  ska du lägga mycket belastning på diffen så lär det inte hålla nå länge. Smådrev och sånt är inte dimensionerade för att konstant snurra. Isåfall lär du ändock låsa diffen och då kan man ju lika gärna rensa den och köra igenom en axel och då kunna bearbeta valfria splines i denna efter avsett behov.
                  Sen låter det dock lite smått ogenomtänkt, ska du ha normalt varv på pumpen säg 800-1000 varv i minuten så torde väl det bli ett ganska ohälsosamt varvtal för en lintrumma?

                    april 13, 2010 at 18:59 #156360

                    Momentet på hjulaxlarna vid normal drift blir ca 170 Nm (max 250). Alltså långt från belastningen diffen måste vara dimensionerad för. Varvtalet normalt 150-400 varv/min (max ca 600). Beror dock på hur stor vinchtrumman man gör.
                    De små dreven kommer att få snurra betydligt mer än “normalt” som du säger. Å andra sidan är körcyklerna jämfört med bilkörning synnerligen korta och ett kortare service intervall kan nog accepteras ;-).
                    Jag kan inte låsa diffen för då faller hela iden. Hur snabbt pumpen sedan går beror på motorvarvtal och växel. Idealiskt vore om den inte alls snurrade (då är ju motorvarvet precis lagom). I praktiken måste man dock bränna bort lite energi i pumpen för att den ska kunna reglera.

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.