900 ltt motor i 99

Forum Modellspecifika forum OG900 900 ltt motor i 99

Detta ämne innehåller 22 svar, har 15 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-03-05 14:57.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23565

    matthias r
    Deltagare

    Har använt söket men inte hittat trådar som berör nedanstående fråga:

    En god vän till mig ska lägga i en 900S motor (dvs lättrycksturbo) i en 99-83. Effekten blir 145 hk (mot 100 original i den bilen). Vad säger bilprovningen angående bromsarna? Krävs ombyggnad till 900 88-93 bromsar eller godkänns bilen med original bromssystemet?

    Tacksam för svar.

    #169170

    Lollo
    Deltagare

    Borde väl gå bra, 99:e turbon har ju den effekten med samma bromsar.
    Nu är detta bara vad jag tror.

    #169171

    gasarn
    Deltagare

    Passar motorn att sätta i ”rakt av” eller behöver han bygga om något? Jag har nämligen varit inne på samma idé.

    Gasarn

    #169172

    turbocab
    Deltagare

    Ett motorfäste måste väl moddas/flyttas över tror jag. I övrigt är det väl hyfsat lätt. Rekommenderar en del trådar på stcs projektforum om detta, mkt erfarenhet om detta där.

    Bakre remskivan är ju trångt för, det blir väl nästan omöjligt byta remmarna utan att motorn kommer ur om man inte moddar torpeden, och jag tror ett remhjul utan AC är att föredra också.

    Tänk på att katen och hela den styrningen skall med, det är väl då nyare lättare regler gäller för bilprovningen och omregistrering. Allt enligt devisen ”modda din gamla bil hur du vill bara katen installeras”, är ju ganska nice faktiskt!

    Vågar inte uttala mig om bromsarna, men jag tror dom kan vara kvar. Dock skall hydraliska dämpare installeras ala Saab900 Turbo, om jag inte missminner mig.

    #169173

    jimbo
    Deltagare

    enligt sfro får en 99a ha

    SAAB 99, 90, 900 87 DIN/196 Nm eller

    SAAB 99, 90, 900 t o m -87 136 DIN/314 Nm Huvudcyl minst 20.64 mm. Bromsok fram enl 1975 års modell el senare. Stötdämp av gastryckstyp. Växellåda av 1978 års modell el senare.

    vet inte hur stor huvudcyl är om man måste byta den sen måste du ha gasdämpare vilket dom brukar va väldigt noga att kolla på 99or.

    annars ring bilprovningen är det bara regbesiktning är det dom du ska snacka med.

    #169174

    rickard735
    Deltagare

    Ska väl inte behöva att modifiera torpedväggen då saab turbon -83 har H-motorn så då finns
    ju redan modifieringen där. men trångt blir det vid byte av remmar men det går.

    #169183

    turbocab
    Deltagare

    Saab Turbo 1983? Hänger inte med riktigt, jag trodde det alltid var trångt när en T16 skulle i en 99a, men det kanske gäller äldre 99or bara. Isåfall är det ju nice som sjutton. Hade vart kul göra detta själv nån gång.

    #169186

    peter engqvist
    Deltagare

    reggade nyligen min 76a med 2,1 i
    besgubben undra varför jag inte stoppa i en större motor.
    får ha 186hk med orginalbromsarna.

    var mycket enklare än jag trodde.

    #169193

    turbocab
    Deltagare

    OJ. Med andra ord är en T16 Fulltryckare fullt möjlig, och detta torde ju vi ju egentligen redan vetat, det är rätt många såna i drift på STCS träffar. 🙂

    #169197

    longjohn61
    Deltagare

    Har skådat pärlan ett riktigt seriöst bygge :thumbup:

    Mvh Nisse

    #169198

    dodgeboy
    Deltagare
    #169200

    97sonett
    Deltagare

    ja 185hk är godkänt i 99:an, har byggt en själv.

    150hk i en v4a e godkänt, så att slänga i en motor med turbo från -89 i en sån e inga problem, bara man har rätt utväxling., rätt otroligt egentligen.

    #169201

    rickard735
    Deltagare
    97sonett wrote:
    ja 185hk är godkänt i 99:an, har byggt en själv.

    150hk i en v4a e godkänt, så att slänga i en motor med turbo från -89 i en sån e inga problem, bara man har rätt utväxling., rätt otroligt egentligen.

    vet inte det ja har för mig att det faller på för högt axeltryck i allafall för bilprovningen
    poppade upp i huvudet att jag läst det nånstans
    för nog är saab turbomotorn betydligt tyngre.

    såg förövrigt en på SHS -85

    #169206

    walle
    Deltagare
    97sonett wrote:
    ja 185hk är godkänt i 99:an, har byggt en själv.

    150hk i en v4a e godkänt, så att slänga i en motor med turbo från -89 i en sån e inga problem, bara man har rätt utväxling., rätt otroligt egentligen.

    då kanske det blir lite fart i dom??

    #169207

    William
    Deltagare

    inte kasta sten i glashus nu niklas 🙂

    min V4 går 155km/h, min 99a gick också 155km/h, de är alltså lika snabba… eller slöa 😉

    Men på tal om reglerna, var det inte så tidigare att gränsen låg vid 145hk och man behövde ett intyg från Saab? (därav 900S motorn som gav möjlighet till T16)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng