900 ltt motor i 99

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900 ltt motor i 99

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900 ltt motor i 99

Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 19, 2011 at 12:39 #169209

      undrar själv över det med intyg ska stoppa en 16v i en v4.måste man då ha intyg på karossen från saab? vart får man tag i den? samma sak gäller 99.

      många byter även bromsar till nyare 900bromsar m.m. så det blir ombyggt fordon(99)

      så här säger sfro om avgasregler
      Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)

      Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

      Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

      För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

      Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

      Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

        februari 19, 2011 at 13:27 #169214

        Får väl säga det en gång till för nu har jag hittat det
        Ska du regga den måste du klara att gå under 850 kg i framaxeltryck

        Saab tillåter 150 hk / 245 Nm i V4, och det spelar ingen roll vad det är för motor, bara den ligger inom gränserna (fram till årsmodell 1975 förstås, efter det måste den ju vara avgascertifierad). V4, V6, V8 eller Perkinsdiesel, så länge effekt och vrid är inom gränserna får du ha vilken motor du vill… 😉

        Förresten finns det ett max axeltryck också, 850 kg som mest.

          februari 19, 2011 at 14:15 #169217

          ok.
          men hur mycket får man modifiera i motorrummet. skära bort plåt för att få plats med motorn sen givetvis förstärka igen. samt ev flytta kylaren till skuffen. då brukar en del besiktningsmän protestera har jag läst om.

            februari 19, 2011 at 21:01 #169235

            Ska ta och se om jag hittar bilsporten med den blåa v4:an Har för mig att det stod litegrann i den

              februari 20, 2011 at 10:56 #169257

              Hittade tidningen men tyvärr inget ingående med monteringen av motorn

              Lade dom hos Garaget så nu kanske det funkar

                februari 21, 2011 at 20:04 #169391
                Turbocab wrote:
                Ett motorfäste måste väl moddas/flyttas över tror jag. I övrigt är det väl hyfsat lätt. Rekommenderar en del trådar på stcs projektforum om detta, mkt erfarenhet om detta där.

                Bakre remskivan är ju trångt för, det blir väl nästan omöjligt byta remmarna utan att motorn kommer ur om man inte moddar torpeden, och jag tror ett remhjul utan AC är att föredra också.

                Om det är en T8 som ska i ska existerande motorfästen funka om man behåller kåpan till växellådan. Remskivan får man byta eller modifiera.

                  mars 5, 2011 at 13:04 #170134

                  Här är en V4 med T16 motor….

                  http://www.youtube.com/user/SaaabV4T16turbo#p/u

                    mars 5, 2011 at 14:57 #170140

                    http://www.martin-roth.com/

                    /B


                    Bengt Åkesson
                    bengt@akesson-motorsport.se
                    Facebook

                  Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.