900 T16 dör på tomgång!

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900 T16 dör på tomgång!

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900 T16 dör på tomgång!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 6, 2010 at 21:18 #24844

      Har en Saab 900 T16 -85a som start lätt och låter fint i motorn men tomgången är riktigt orolig.

      Har prövat spruta startgas lite här och där samt bytt nästan alla vakumslang utan bättre resultat.
      Har även bytt Intercooler, tryckrör, sugrör och allt sådant och de bör vara tätt där nu.

      Bilen startar direkt kall som varm, och kan gå en stund på tomgång när den är kall men den är förhöjd,
      tills temperaturen ska öka och den tappar tomgången helt och dör om man inte ger den lite gas.

      Förslag på vart jag ska felsöka?

      Har kollat att alla slangar sitter och inte är spruckna.

        oktober 6, 2010 at 22:10 #177904

        Jag är ingen expert.

        Men min gick kasst, starta och sen varierande varvtalet, gick på 3 cylindrar och liknande. Och till och med dog.
        Bytte bränslefilter, och bilen blev som ny. Brukar alltid föreslå detta till folk som har problem med tomgången. För de gjorde sjuk skillnad för min del.

        Och jag grejade mycket med det där, bytte slangar, gjorde rent tomgångsmotorn, bytte tomgångsmotorn etc etc.

          oktober 6, 2010 at 22:25 #177905

          @Glader9991 wrote:

          Jag är ingen expert.

          Men min gick kasst, starta och sen varierande varvtalet, gick på 3 cylindrar och liknande. Och till och med dog.
          Bytte bränslefilter, och bilen blev som ny. Brukar alltid föreslå detta till folk som har problem med tomgången. För de gjorde sjuk skillnad för min del.

          Och jag grejade mycket med det där, bytte slangar, gjorde rent tomgångsmotorn, bytte tomgångsmotorn etc etc.

          Bytte bränslefilter idag och har inte startat den än så får se om de gjort något nytta 😉
          Men aldrig varit med om att ett filter suttit så hårt, tog i för kung och fosterland 😯

            oktober 7, 2010 at 06:59 #177910

            Tja har du kollad din tillsatsluftslid den ska vara stängd när motorn är varm och öppen när den är kall.Sitter monterad på termostathuset. 😉

            Ot:Har en 86an filtret satt som f*n på min med 😉

            Mvh Nisse

              oktober 7, 2010 at 07:05 #177911

              @longjohn61 wrote:

              Tja har du kollad din tillsatsluftslid den ska vara stängd när motorn är varm och öppen när den är kall.Sitter monterad på termostathuset. 😉
              Mvh Nisse

              En 16V har väl ingen tillsatsluftsslid utan en tomgångsmotor?

                oktober 7, 2010 at 07:42 #177912

                Inte om det är en 85a tomgångsmotorn kom senare 😉

                Mvh Nisse

                  oktober 7, 2010 at 11:53 #177914

                  när de finns tillsatsluftslid brukar de inte kombineras med kallstartsventil då?

                    oktober 7, 2010 at 12:01 #177915

                    Om jag tittar på epc så finns det som du säger men bara på B201 8v inte på B202 den har bara tillsatsluftslid och ingen kallstartventil.

                    Mvh Nisse

                      oktober 7, 2010 at 12:09 #177916

                      Okej, tips på hur man kan kolla tillsatsluftsliden att den öppnar/stänger som den ska?

                        oktober 7, 2010 at 12:19 #177917

                        Jo ta bort slangen som sitter på den och lys med en ficklampa genom den ska vara stängd med varm motor och öppen med kall.

                        Mvh Nisse

                          oktober 7, 2010 at 17:05 #177928

                          Tror också på lufttillsatssliden, testa “nyp” slangen annars från den när tomgången börja spöka, blir det bättre då så är det ju den. Om inte så hade jag bytt tempgivaren till insprutningen också, kostar inte många kronor, och i tredje fallet en annan lmm.

                          Mvh

                            oktober 7, 2010 at 19:10 #177921

                            Har du check engine lampa på din frågar detta eftersom jag har det på min och känner inte så många med T16 trubbisar 😉 Sorry för lite ot.

                            Mvh Nisse

                              oktober 7, 2010 at 21:06 #177932

                              @longjohn61 wrote:

                              Har du check engine lampa på din frågar detta eftersom jag har det på min och känner inte så många med T16 trubbisar 😉 Sorry för lite ot.

                              Mvh Nisse

                              Om jag har en som lyser eller som existerar? 😉

                                oktober 7, 2010 at 21:10 #177934

                                Om du har en. sorry var inte tydlig 😉

                                Mvh Nisse

                                  oktober 7, 2010 at 21:14 #177935

                                  @longjohn61 wrote:

                                  Om du har en. sorry var inte tydlig 😉

                                  Mvh Nisse

                                  Inte tänkt på det, men vad ska den sitta bredvid. Har nämligen nått rött som tänder sig vid tändning och slocknar efter bilen startat men finns ingen ikon utan bara lampa 😛

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.